سمینار علمی راهکارهای افزایش انگیزش تحصیلی در دانشگاه پیام نور اردکان برگزارشد
سمینار علمی راهکارهای افزایش انگیزش تحصیلی در دانشگاه پیام نور اردکان برگزارشد

سمینار علمی راهکارهای افزایش انگیزش تحصیلی در محل آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور اردکان برگزار شد.

به گزارش یوپنا،در این همایش یک روزه که با استقبال کم‌نظیر شرکت کنندگان همراه بود راهکارهای افزایش انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزان و دانشجویان بررسی شد.

شمالی مدرس این دوره پس از ارائه تعاریفی در خصوص انگیزش تحصیلی، به بررسی عوامل موثر بر این مولفه مهم در یادگیری پرداخت. وی عواملی چون موفقیت تحصیلی، عزت نفس، پشتکار، شفقت به خود، مهارت های شناختی و فراشناختی، مهارت‌های مطالعه و شیوه‌های فرزند پروری را از مهمترین عوامل موثر بر انگیزش تحصیلی خواند و گفت: بی شک مهمترین هدف نظام های آموزشی ارتقاء سطح یادگیری آموزش گیرندگان است و این امر بدون توجه به انگیزش تحصیلی که نقش بسزایی در یادگیری دارد، امکان پذیر نخواهد بود.

شمالی افزود: معلمان و اساتید با توجه به وظیفه خطیر خود در ایجاد زمینه های مناسب برای بهبود سطح آگاهی یادگیرندگان، می‌بایست بر انگیزش تحصیلی به عنوان یکی از مولفه های مهم در یادگیری نیز توجه داشته باشند.

وی یکی از راهکارهای بهبود سطح انگیزش تحصیلی را ایجاد مدارس کیفی در جامعه خواند و ادامه داد: به نظر می رسد اداره مدارس به صورت کیفی که در نظریه انتخاب بر آن تاکید زیادی می شود و نتایج مطالعات مختلف نیز حاکی از اثر بخشی این شیوه است، یکی از روش‌های موثر در بهبود انگیزش تحصیلی است.

مدرس این دوره همچنین عواملی چون مقایسه، اضطراب امتحان، ایجاد احساس شکست و همچنین در نظر نگرفتن تفاوت‌های فردی در آموزش را از عوامل مخرب انگیزش تحصیلی خواند. وی همچنین از برگزاری سمینار شیوه های فرزند پروری با کفایت در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس دانشگاه پبام نور اردکان ضمن ابراز رضایت از برگزاری این سمینارعلمی گفت: خوشبختانه با تلاش همکارانمان در دانشگاه پیام نور، سمینار علمی راهکارهای افزایش انگیزش تحصیلی در سطح بسیار خوبی برگزار شد و استقبال شرکت کنندگان نیز گویای همین امر است.

تقدیری با اشاره به اهمیت برگزاری سمینارهای علمی در دانشگاه، از برگزاری کارگاه‌های تخصصی در دانشگاه خبر داد و ادامه داد: دانشگاه پیام نور اردکان این آمادگی را دارد که نشست‌های علمی تخصصی را در مدارس، ادارات، مراکز صنعتی و … را نیز برگزار نماید.