واشنگتن خریداران آب سنگین ایران را تهدید به تحریم کرد
واشنگتن خریداران آب سنگین ایران را تهدید به تحریم کرد

مقامات آمریکایی خبر داده‌اند آمریکا ممکن است برای مشتری آب سنگین ایران که هویت آن‌ها مشخص نشده است، تحریم‌هایی در نظر بگیرد.

به گزارش یوپنا،مقامات دولتی آمریکا به روزنامه واشنگتن فری بیکن گفته‌اند که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد برای یک خریدار بین‌المللی آب سنگین ایران که هنوز مشخص نیست، تحریم‌هایی را در نظر بگیرد.

آمریکا مدعی است تهران آب سنگین تولیدی خود را حداقل چهار بار از ماه مه به یک خریدار اعلام‌نشده بین‌المللی فروخته است. آمریکا می‌گوید نگران است ایران به یک فروشنده بین‌المللی آب سنگین تبدیل شود که می‌تواند میلیون‌ها دلار سود داشته باشد.

یک مقام ارشد دولت ترامپ که می‌خواست نامش فاش نشود، به واشنگتن فری بیکن گفته است که مقامات، نگران اخبار معاملات هسته‌ای ایران هستند و در راستای مسئول دانستن کسانی که ناقض تحریم‌ها باشند، اقدام خواهند کرد.
این مقام آمریکایی در ادامه با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه ایران، گفت: ما گزارش‌هایی را دیده‌ایم که ایران به فروش آب سنگین به خریداران بین‌المللی ادامه می‌دهد. ما به وضوح گفته‌ایم که این دادوستد‌ها می‌توانند قابل تحریم باشند. ایران هیچ دلیل معتبری برای انجام دادن فعالیت‌های تولید آب سنگین ندارد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که توسعه هسته‌ای، منجر به تحکیم جایگاه ایران نخواهد شد، بلکه انزوا و فشار بیشتری به بار خواهد آورد.

نه کاخ سفید و نه وزارت امور خارجه آمریکا، کشوری را که این خرید را انجام داده است، اعلام نکرده‌اند.
ایران، طبق توافق هسته‌ای مجاز بود که بدون مواجه شدن با هیچ محدودیتی، آب سنگین اضافه خود را بفروشد تا از این راه اطمینان حاصل شود که ذخیره آب سنگین ایران بیشر از ۱۳۰ تن نشود. آمریکا در دولت باراک اوباما، آب سنگین ایران را در یک مناقصه خریداری کرد.

آندرا استریکر، یک کارشناس هسته‌ای و محقق در اندیشکده بنیاد دموکراسی دفاعی [FDD]در این باره گفت: متحدان ما، اگر از آن‌ها خواسته شود، خریداری آب سنگین را پایان خواهند داد. اگر روسیه، که متحد ما نیست، در حال خریداری این آب سنگین باشد، دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم اگر تحریم‌های آمریکا در میان باشد باز هم به آن ادامه دهد.

دولت فعلی آمریکا که از ابتدای روی کار آمدی با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شد، از آن پس با مطرح کردن ادعا‌هایی همچون وجود اهداف نظامی، در برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های متعددی از جمله تحریم فروش آب سنگین را بر ایران اعمال کرده است.