ماجرای بازداشت سفیر انگلیس مقابل دانشگاه
ماجرای بازداشت سفیر انگلیس مقابل دانشگاه

در شبکه‌های اجتماعی انتقاداتی از این اقدام پلیس وجود دارد. منتقدان می‌گویند دیپلمات‌ها مصونیت دارند و نباید به این شکل بازداشت شوند. این دسته معتقدند که اقداماتی از این دست بهانه به طرف مقابل می‌دهد و دستگاه دیپلماسی را با چالش مواجه می‌کند.

شب گذشته برخی رسانه‌ها از بازداشت سفیر انگلیس در مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران خبردادند. پس از آن وزارت خارجه بریتانیا این خبر را تائید کرد. سفیر انگلیس پس از مدتی آزاد شد، اما این موضوع بحث برانگیز و جنجالی شد.

به گزارش یوپنا، خبرگزاری تسنیم در ساعات پایانی شنبه شب اعلام کرد که راب مک‌ایر سفیر انگلیس در تهران به دلیل “تحریک و ساماندهی تحرکات مشکوک در مقابل دانشگاه امیرکبیر” برای ساعاتی بازداشت و سپس آزاد شده است.

شب گذشته در دانشگاه‌های مختلف تهران تجمع‌های اعتراضی نسبت به ساقط شدن هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین و جانباختن تعدادی از هموطنان برگزار شد. این تجمعات در دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران و شریف با التهابات و در مواردی درگیری با پلیس همراه بود.

هنوز جزییات ماجرای بازداشت سفیر روشن نشده است. امروز وزارت خارجه درباره موضوع  اعلام کرد: “در انتظار گزارش نیروی انتظامی و اطلاع از جزییات امر هستیم.”

اما خبرگزاری تسنیم شب گذشته نوشت که “مغازه‌ای روبروی دانشگاه امیرکبیر محل اصلی هماهنگی‌های سفیر انگلیس در این ماجرا بوده است.”

این خبرگزاری امروز هم در گفت و گویی با یک منبع آگاه امنیتی نوشت: “سفیر انگلیس بعد از حضور در مقابل دانشگاه، مشغول تحریک و ساماندهی معترضان بود و بعد از آنکه نیرو‌های امنیتی به او مشکوک شدند وی در داخل یک مغازه بازداشت کردند.”

او گفت: «سفیر انگلیس به دلیل حضور غیرقانونی و مغایر با عرف دیپلماتیک در حالت اقدام علیه امنیت کشور بود که مطابق قانون بازداشت و در اختیار وزارت خارجه قرار گرفت و وزارت خارجه نیز وی را آزاد کرد.»

این مقام امنیتی گفت: “سفیر انگلیس بعد از آنکه در حال تحریک و تصویر برداری از معترضان با نیرو‌های امنیتی مواجه شد، ترس و نگرانی از لو رفتن و بازداشت در او کاملاً نمایان بود؛ ترس زیادی به او غالب شده بود، اما نیرو‌های امنیتی بر اساس قانون وی را تنها بازداشت کرده و تحویل وزارت خارجه دادند.”

خبرگزاری فارس نیز به نقل از منبع مطلع دیگری نوشت: “برخی از حاضران در صحنه می‌گویند که آقای سفیر در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع امروز و گفتگو با معترضان بوده است.”

به نوشته این خبرگزاری مک ایر در بدو دستگیری صرفا به زبان انگلیسی صحبت کرده و از معرفی خود اجتناب کرده است. فارس نوشت: “آقای سفیر پس از خروج از محوطه اعتراضات به زبان فارسی خود را معرفی و سمت دیپلماتیک خود را عنوان کرده است.”

اخراجش کنید!

در همین حال امروز محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی خواستار اخراج سفیر انگلیس در تهران شد.

او با اشاره به حضور سفیر انگلیس در تجمع روز گذشته مقابل دانشگاه امیر کبیر گفت: “وزیر خارجه سفیر انگلیس را به عنوان عنصر نامطلوب تا ظهر امروز اخراج کند.”

 

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس همچنین گفت: «طرحی را در خصوص کاهش مناسبات سیاسی ایران با سه دولت فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه داده که در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.»

 

علی مطهری نماینده تهران نیز حرکت سفیر انگلیس را “ناشیانه” ارزیابی کرد و از وزارت خارجه خواست این اقدام را پیگیری کند.

 

مطهری گفت: «نمی‌دانم این سفیر فرد با تجربه‌ای بوده یا نه اما از یک فرد با تجربه، چنین کاری بعید به نظر می‌رسد؛ شاید هم تصور می‌کرده کسی او را نمی‌شناسد و شخصا آمده که عکس بگیرد اما به هر حال کار غیر معمولی است و می‌تواند باعث اعتراض آن کشور مربوطه شود.»

اما در شبکه‌های اجتماعی انتقاداتی از این اقدام پلیس وجود دارد. منتقدان می‌گویند دیپلمات‌ها مصونیت دارند و نباید به این شکل بازداشت شوند. این دسته معتقدند که اقداماتی از این دست بهانه به طرف مقابل می‌دهد و دستگاه دیپلماسی را با چالش مواجه می‌کند.

در نقطه مقابل برخی نیز حضور سفیر در تجمع دیروز را نشانه نقش آفرینی خارجی ها در اعتراضات دیروز هستند.

در این بین روایتی عجیب از سوی حمید رسایی مطرح شده است. این نماینده پیشین مجلس در توئیتر نوشت: «سفیرانگلیس مقابل دانشگاه امیرکبیر درحالی که عکس وفیلم می‌گرفته، دستگیر شده وهنگام بازداشت، شلوارش را خیس کرده! منتظریم ببینیم مدرک دکترای گلدین گلاسکو و قهقهه‌های دیدار با جانسون، معجزه می‌کند یا استقلال ملت ایران رعایت می‌شود و پوز این روباه به خاک مالیده می‌شود..»

حتی برخی مدعی شده اند او صورتش را پوشانده است!

 

توضیح راب مک‌ایر

با وجود روایت‌های برخی رسانه‌ها درباره حضور سفیر انگلیس در تظاهرات، او در توئیتر خود نوشت که در هیچ تظاهراتی شرکت نکرده است و فقط به مراسم یادبود افرادی که در سقوط هواپیما جانباخته اند رفته بوده است.

او گفت: “طبیعی است که به کشته شدگان ادای احترام کنم، تعدادی از آن‌ها بریتانیایی بودند. پس از ۵ دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعاردادن کردند محل را ترک کردم.»

سفیر انگلیس افزود نیم ساعت بعد از ترک محل بازداشت شده است. راب مک‌ایر تاکید کرد “دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیرقانونی است.”

واکنش انگلیس و آمریکا

وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای بازداشت سه ساعته سفیر خود در تهران را اقدامی “بی دلیل و ناموجه” دانسته و آن را “نقض فاحش” قوانین بین المللی خوانده است.

در بیانیه دومینک راب وزیر خارجه انگلیس آمده است: “دولت ایران در حال عبور از یک گذرگاه مهم است. می‌تواند به حرکت خود به سوی وضعیتی منزوی و طرد شده با همه پیامد‌های سیاسی و اقتصادی که این روش در پی دارد ادامه دهد، یا گام‌هایی برای رفع تنش و تعامل در مسیری دیپلماتیک بردارد.”

همچنین مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی مدعی شد: “رژیم ایران سفیر بریتانیا در ایران را دستگیر کرد. این ناقض کنوانسیون وین است، که این رژیم سابقه بدی در نقض آن دارد. ما از رژیم ایران می‌خواهیم رسما به خاطر نقض حقوق سفیر، از بریتانیا عذرخواهی کند و به حقوق کلیه دیپلمات‌ها احترام بگذارد. ”