ادامه جذب هیأت علمی مرد در دانشگاه‌های دخترانه
ادامه جذب هیأت علمی مرد در دانشگاه‌های دخترانه

مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر جذب بدون محدودیت اعضای هیأت علمی مرد در دانشگاه‌های دخترانه تاکید کرد.

مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه در واکنش به اظهارات معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) مبنی بر محرومیت اعضای هیأت علمی از جذب در دانشگاه های دخترانه برخی توضیحات را مطرح کرد که نسخه ای از آن در اختیاری خبرگزاری ایرنا قرار گرفت.

این مرکز طرح و برنامه ای مبنی بر انتقال، خروج یا محدودیت در جذب اعضای هیأت علمی مرد در دانشگاه های دخترانه در دستور کار خود ندارد و موارد مطرح شده در سایر رسانه ها را تفسیر و برداشت ناصحیح عنوان کرد.

در ادامه توضیحات مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم آمده است: این تعبیر ناصحیح از آنجایی شروع شد که آغاز فراخوان بهمن ۹۸ با ولادت حضرت زهرا(ع) همزمان و مصادف شد و بر اساس دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به حجت الاسلام محمدرضا رضوان طلب، رییس مرکز جذب هیأت علمی، سهمیه جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه های دخترانه در این فراخوان دو برابر شد.

این ابلاغ در راستای سیاست تسهیل جذب اعضای هیأت علمی زن به عنوان یک سیاست راهبردی وزارت علوم انجام گرفت و لازم به ذکر است این دو برابر شدن موجب کاهش یا حذف سهمیه استادان مرد در این دانشگاه ها نشده است.

به گزارش ایرنا، ندا گلیجانی مقدم، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا سه شنبه هفته گذشته در همایش معاونان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفته بود: حضور اجتماعی شایسته دختران پس از فراغت از تحصیل  در گرو قرار داشتن در یک جامعه متعادل درون دانشگاه است؛ از این رو، دانشگاه های ویژه دختران نباید از حضور عضو هیات علمی مرد محروم شوند.

به گفته گلیجانی مقدم، در روزهای اخیر سخنی در رسانه ها از برخی مسوولان وزارت علوم مبنی بر جذب بانوان عضو هیات علمی در دانشگاه های دخترانه منتشر شد که این سخن موجب برخی نگرانی ها در دانشگاه های ما شده است. خواهشمند است به این نکته مهم توجه فرمایید که دریافت آموزش از هر فرد شایسته ای اعم از خانم و آقا زیبنده دختران است.

وی افزود: نکته مهم در خصوص دانشگاه های ویژه دختران استفاده از تمام ظرفیت های آموزش عالی و استفاده از استادان توانمند فارغ از جنسیت است. این دانشگاه ها تنها در جذب دانشجو مقید به حضور دختران هستند و شایسته است برای علم آموزی از همه ظرفیت های جامعه استفاده کنند.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سال گذشته در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو برابر شدن میزان جذب اعضای هیأت علمی زن در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ فقط ۲ هزار و ۲۰۰ نفر عضو هیأت علمی زن در دانشگاه ها جذب شده بودند که این آمار در سال ۹۲ به پنج هزار و ۷۰۰ نفر افزایش یافت.

به گفته وزیر علوم، میزان جذب هیأت علمی زنان در بهمن ماه ۹۷ به ۱۲ هزار نفر رسید و روند جذب در دوره ۶ سال گذشته به گونه ای بود که آمار جذب زنان را به عنوان هیأت علمی نزدیک به دو برابر کرد.
وی با ارائه آمار دیگری از میزان جذب زنان به عنوان هیأت علمی در دانشگاه ها گفته بود که از ابتدای سال ۹۸ حدود ۹۰۰ عضو هیأت علمی در دانشگاه ها جذب شدند که از این تعداد ۳۰۳ نفر معادل ۳۰ درصد زن هستند.