قالیباف: مجلس یازدهم با همدلی و وحدت برای حل مشکلات آغاز به کار می‌کند
قالیباف: مجلس یازدهم با همدلی و وحدت برای حل مشکلات آغاز به کار می‌کند

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم گفت: مجلس یازدهم با همدلی و وحدت میان نمایندگان، برای حل مشکلات مردم آغاز به کار می کند.

به گزارش یوپنا، محمدباقر قالیباف در اولین نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: سلام بر روح پرفتوح امام راحل، بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی ایران و سلام بر رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای، سلام بر شهیدان گلگون کفن اسلام از شهدای انقلاب تا  شهدای دفاع مقدس، شهدای سلامت و شهدای مظلوم مقاومت و مدافعان حرم، سلام بر سید الشهدای مقاومت نماد ایستادگی در برابر زورگویان، یار صدیق و مطیع رهبر معظم انقلاب، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم در برهه حساس تاریخ انقلاب اسلامی و در لحظه برداشتن گام ۴۰ ساله دوم آن و در حالی که جمهوری اسلامی با مجموعه‌ای از قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها روبه‌روست، با همدلی و وحدت میان نمایندگان مردم برای حل مشکلات آنها آغاز به کار می‌کند. نگاه کلان به گذشته ۴۰ ساله و جایگاه فعلی جمهوری اسلامی ایران نشانگر این است که علی‌رغم ضعف‌های کارکردی و رفتاری و کاستی‌های مرتفع نشده گام اول خود را محکم و مقتدر بردارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «این یک واقعیت انکارناپذیر است که جمهوری اسلامی ایران در برابر همه گستره دشمن در همه عرصه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی، امنیتی و فرهنگی ایستادگی کرده است»، گفت: این ایستادگی بدون این بوده است که از آرمان‌های اصلی خود ذره‌ای عقب‌نشینی کنیم. نظام اسلامی در سطوح راهبردی روز به روز عمیق‌تر از گذشته به راه خود ادامه داده به گونه‌ای که امروز به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و به یک بازیگر تاثیرگذار و پرنفوذ شده است. نگاهی به حجم دشمنی نظام سلطه با همه ابزارهای اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی خود به خوبی گواه این مساله است که امروز انقلاب اسلامی توانسته مهم‌ترین الگوی رقیب برای نظام سرمایه‌داری جهانی باشد. این دستاورد بزرگ تنها براساس حرکت بر مبنای مکتب امام خمینی (ره)، هدایت رهبری و مجاهدان مردانی چون حاج قاسم‌ها به دست آمده است.

قالیباف ادامه داد: منظور از حاج قاسم‌ها مردانی است که با ولایت‌پذیری، عقلانیت و کارآمدی خطوط طراحی شده توسط رهبری را تحقق بخشیدند. در کنار این توفیقات عظیم، ندیدن ناکامی‌های بزرگ باعث از دست رفتن همین دستاوردها خواهد شد، چرا که نداشتن تصویر درست از واقعیت‌های موجود باعث اشتباه در تصمیم و اجرا می‌شود. ناکامی‌های گوناگون در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متاسفانه به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد کرده است. بر این اساس انقلاب اسلامی در آغاز گام دوم خود برای رسیدن به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی با مجموعه‌ای از تهدیدها و فرصت‌ها روبه‌روست.

رییس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین فرصت جمهوری اسلامی را «وجود مقام معظم رهبری و راهبری حکیمانه ایشان دانست» و اظهار کرد: رهبری هوشمندانه ایشان کشتی نظام را از طوفان‌های سخت به سلامت عبور داده است. فرصت دیگر ما باور دینی عمیق مردم به ویژه جامعه ایثارگری و خانواده‌های شهدا و مدافعان حرم و اعتقاد آنها به آرمان‌های انقلاب اسلامی است که زمینه‌ساز امداد الهی در دشواری‌های بزرگ می‌شود.

وی با اشاره به قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: این قدرت باعث شکل‌گیری عمق راهبردی و نفوذ ژئوپلیتیکی شده و فرصت مغتنمی است که جمهوری اسلامی را به نماد مقاومت در برابر مستکبرین تبدیل کرده است. همچنین با افزایش توان بازدارنده نظامی جرأت دست‌اندازی به سرزمین ما را از طرف دشمن سلب کرده است. قدرت علمی و پیشرفت فناورانه در کشور به دست نخبگان نیز فرصت دیگری است که زمینه‌ی لازم جهت هرگونه پیشرفت را فعال کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدنه وسیع و گسترده نیروهای جهادی و مردمی نیز در سراسر کشور فرصت بی‌نظیری است که می‌تواند در صورت انسجام و مدیریت مطلوب مبتنی بر الگوی عمل جهادی بر ناکامی‌های گوناگون غلبه کند. فرصت بعدی ما وجود طیفی از جوانان مومن و انقلابی است که با استقامت مومنانه خود موتور محرکه این کشتی پرتلاطم شده‌اند. در کنار همه اینها سرمایه انسانی جوان و توانمند ایران و منابع فراوان طبیعی نیز از جمله ظرفیت‌ها و فرصت‌های دیگر است که می‌تواند بستر شکل‌گیری در عرصه‌های گوناگون باشد.

قالیباف با اشاره به تهدیدهایی که این روزها نظام اسلامی را هدف گرفته است، اظهار کرد: تهدید نخست کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده است و متاسفانه چالش اقتصادی و معیشتی را به وجود آورده که زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است. تهدید دیگر فساد نگران کننده‌ای است که در تار و پود ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض، نارضایتی و عدم تحقق عدالت شده است. همچنین نظام اداری – اجرایی متورم و بهم ریخته کشور تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. تضعیف نهاد مهم خانواده از طریق گسترش روزافزون سبک زندگی غربی تهدید نگران کننده‌ای تلقی می‌شود که نیازمند توجه ویژه و فوری است.

رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید به «خودباوری ملی» گفت: گسترش نفوذ جریان غرب‌زده که با امید بستن به دشمن مانع خودباوری ملی و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی شده است تهدید مهم دیگری است که باید در مورد آن هوشیار بود. اگرچه مواردی که برشمردم می‌تواند تهدید جدی برای حاکمیت ایران باشد اما تجربه‌های پیشین انقلاب اسلامی در وضعیت‌های بحرانی نشان داده است که اگر الگوی موفق گذشته به ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و در تقویت توان نظامی و توسعه قدرت منطقه‌ای مبنای عمل قرار بگیرد از تهدیدهای موجود نیز می‌توان فرصت‌های بزرگ ساخت.

  • منبع خبر : ایسنا