کشته شدن سیاه‌پوست دیگری به دست پلیس آمریکا
کشته شدن سیاه‌پوست دیگری به دست پلیس آمریکا

شورای شهر مینیاپولیس، محل کشته شدن فلوید، روز جمعه به جایگزین کردن اداره پلیس با یک سیستم امنیتی عمومی محلی رای داد.

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه افسری آمریکایی یک مرد سیاه‌پوست را حین بازداشت در شهر آتلانتا کشت، موج جدیدی از اعتراضات مردمی به راه افتاده و اریکا شیلدز، رئیس پلیس این شهر در جنوب شرقی ایالت جورجیا استعفای خود را اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک، «ریشارد بروکس» ۲۷ ساله پس از آنکه جمعه شب از ناحیه پشت هدف تیراندازی یک افسر پلیس قرار گرفت، در بیمارستان جان داد.

براساس اعلام دفتر تحقیقات ایالت جورجیا، بروکس در داخل خودرو خودش قرار داشت و در حالت توقف، پشت فرمان خوابش برده بود که دو افسر به سمت خودروی او رفتند و کشمکشی بر سر انجام تست هوشیاری درگرفت. تصاویر ویدیویی از صحنه حادثه نشان می‌دهد، بروکس شوک الکتریکی افسری را می‌کشد و قصد فرار دارد. یکی از افسران به دنبال او می‌دود و آن‌ها از دید دوربین‌ها خارج می‌شوند، اما صدای شلیک سه گلوله به گوش می‌رسد.

معترضان فردای آن روز (شنبه) به خیابان‌ها آمدند و خواستار پاسخگویی پلیس شدند. گفته می‌شود ریشارد بروکس در حالی که برای تحویل گرفتن غذا از یک رستوران رفته، پشت فرمان اتومبیل به خواب رفته بود.

اریکا شیلدز شنبه در بیانیه‌ای استعفای خود را از ریاست پلیس شهر آتلانتا اعلام کرد. به گفته این مقام مستعفی “زمان آن است که اکنون این شهر رو به جلو حرکت کند و اعتماد میان ماموران اجرای قانون و جوامعی که به آن‌ها خدمت می‌کنند، ایجاد شود. ”

«کیشا لنس باتمز» شهردار آتلانتا با تایید این استعفا در کنفرانسی مطبوعاتی خواستار تعلیق فوری آن دو افسر پلیس شد. او گفت باور ندارد که این “توجیهی برای استفاده از نیروی کشنده باشد. ”

این حادثه درحالی روی می‌دهد که شهر‌های آمریکا از جمله آتلانتا برای چند هفته در پی مرگ جورج فلوید صحنه اعتراضات گسترده علیه خشونت پلیس و نژادپرستی بوده است. فلوید هم که یک سیاه‌پوست بود، روز ۲۵ ماه مه هنگام بازداشت توسط یک پلیس سفیدپوست جان باخت.

به گفته پلیس آتلانتا، تست تنفس الکل بروکس مثبت بود و او در برابر بازداشت مقاومت می‌کرد. اداره تحقیقات جنایی ایالت جورجیا در حال بررسی مرگ بروکس است و از جمله ویدئویی که یک شاهد عینی تهیه کرده بود، بررسی می‌کند.

به گزارش شبکه ای‌بی‌سی نیوز، این چهل و هشتمین تیراندازی با دخالت ماموران پلیس است که اداره تحقیقات جنایی ایالت جورجیا امسال درباره آن‌ها تحقیق می‌کند. ۱۵ مورد از این‌ها مرگبار بوده است.

تظاهرات روز شنبه در مرکز آتلانتا انجام شد و در آن معترضان نام بروکس و پلاکارد‌های “زندگی سیاه‌پوستان مهم است” را حمل می‌کردند.

آتلانتا پیشتر هم صحنه تظاهرات برای اعتراض به مرگ جورج فلوید بود. فلوید زمانی که در بازداشت پلیس قرار داشت، با فشار زانوی یک افسر پلیس روی گردنش که بیش از هشت دقیقه به طول انجامید، خفه شد. چهار مامور پلیس مرتبط با این پرونده اخراج و رسما متهم شده‌اند.

شورای شهر مینیاپولیس، محل کشته شدن فلوید، روز جمعه به جایگزین کردن اداره پلیس با یک سیستم امنیتی عمومی محلی رای داد. این شورا چند روز پیشتر به انحلال اداره پلیس رای داده بود. در آمریکا پلیس یک نیروی محلی و تحت کنترل شهرداری‌هاست.