استمرار آموزش مجازی در ترم آینده/ ۱۵ شهریور معیار زمانی آغاز سال تحصیلی جدید
استمرار آموزش مجازی در ترم آینده/ ۱۵ شهریور معیار زمانی آغاز سال تحصیلی جدید

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ۱۵ شهریور معیار زمانی برای آغاز ترم جدید است و دانشگاه‌ها حول آن محور می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

به گزارش یوپنا، دکتر علی خاکی صدیق در برنامه افتتاح مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی درباره آغاز ترم جدید دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور گفت: این به این معنی نیست که دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور ترم را شروع کنند، بلکه معیار زمانی است که حول آن دانشگاه‌ها می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

وی ادامه داد: در جلساتی که با وزارت بهداشت داشته‌ایم، پیش بینی شده است که پیکی از کرونا را در پاییز و زمستان خواهیم داشت، از این رو برای آنکه تأثیرگذاری آن را کم کنیم، ترم جدید زودتر شروع می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: وزارت بهداشت اول شهریورماه را پیشنهاد داده بود اما چون برخی دانشگاه‌ها آمادگی آن را نداشتند به ۱۵ شهریورماه موکول شد.

خاکی صدیق تصریح کرد: در ترم جدید، آموزش‌های الکترونیکی استمرار خواهد داشت.

در مورد خوابگاه‌ها نیز به گفته معاون دانشجویی وزارت علوم به صورت محدود و با نصف ظرفیت ارائه خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اوایل اسفند سال ۹۸ بود که کرونا در کشور ما رخ داد، دو استراتژی کلی برای آن داشتیم، اول اینکه یا باید ترم را تعطیل می کردم که فشار زیادی بر روی وزارت علوم بود که این کار را انجام داده و به دلیل تبعاتی که کرونا دارد، ترم را تعطیل کنیم و یا به سمت آموزش غیرحضوری حرکت کنیم که ما این استراتژی را پیش گرفتیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار یونسکو که کل آموزش را در بر می گیرد (آموزش و پرورش و وزارت علوم)، حدود یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون نفر درگیر این موضوع هستند و ۶۸ درصد کل افرادی که آموزش می بینند، تحت تأثیر کرونا قرار دارند، در حال حاضر ۱۴۶ کشور تمام آموزش خود را تعطیل کرده اند، البته قبلا تعداد این کشورها بیشتر بود، ولی اکنون برخی از کشورها آموزش خود را باز کردند که البته این آموزش ها، آموزش هایی است که مربوط به قبل دانشگاه است و بحث خوابگاه، سلف، مسافرت شهری ندارند.

خاکی صدیق افزود: طبق آماری که حدود ۴ هفته پیش اعلام شده بود، سئوالی که از دانشگاه های دنیا پرسیده بودند این بود که آیا کرونا دانشگاه شما را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر، فقط یک دانشگاه اعلام کرده بود که تحت تأثیر کرونا قرار نگرفته است، ۱۰ درصد اعلام کرده بودند تحت تأثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه داشته اند، ۳۰ درصد اعلام کرده بودند که دانشگاه نیمه باز است که ما جزو این ۳۰ درصد بودیم و ۵۹ درصد تمام فعالیت های خود را تعطیل کرده بودند.

وی ادامه داد: در کشور ما قبل از اینکه بحث آموزش مجازی پیش بیاید، تنها هفت مؤسسه آموزش عالی غیردولتی از مجموع ۳۰۰ مؤسسه غیردولتی مجوز فعالیت آموزش الکترونیکی داشتند و در دانشگاه های دولتی نیز کمتر از ۱۰ دانشگاه در کشور، رشته و دوره آموزش الکترونیکی داشته اند.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: تعداد دانشجویانی که در سال گذشته تحت آموزش های الکترونیکی بودند، تنها نیم درصد بود، ولی در حال حاضر بر اساس آخرین آماری که ارائه شده است، حدود ۹۲ درصد دانشجویان تحت آموزش های الکترونیک بودند که دستاورد بسیار خوبی است.

خاکی صدیق در ادامه به وضعیت آموزش های الکترونیکی در ایران و کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: وضعیت ما در ایران در مقایسه با سایر دانشگاه های خوب دنیا وضعیت خوبی است و اکنون نکته این است که آن را چطور ادامه خواهیم داد.

وی از راه اندازی کارگروه مطالعات پساکرونا خبر داد و گفت: در این کارگروه،  آموزش عالی و اینکه در آینده چه دستاوردهایی خواهد داشت و چگونه می توان از آن بهره گیری کرد، بررسی می شود.