دانشگاه پیام نور پیشتاز ترم تابستانی الکترونیکی در کشور شد
دانشگاه پیام نور پیشتاز ترم تابستانی الکترونیکی در کشور شد

با شیوع کرونا و گسترش آن در سطح کشور شیوه آموزشی دانشگاه ها تغییر کرد به صورتی که اکثر دانشگاه ها شیوه آموزشی مجازی و الکترونیکی را در پیش گرفتند.

به گزارش یوپنا برخی از دانشگاه ها به علت بستر و زمینه مناسب در شیوه مجازی الگوی سایر دانشگاه ها شدند، و برخی دیگر نیز به علت تاکید بر آمورش سنتی و حضوری از قافله آموزش الکترونیکی عقب ماندند و در این چند ماه نتوانسته اند آموزش با کیفیتی را به دانشجویان ارائه دهند.

دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور در این بین توانست در زمینه آموزش مجازی و الکترونیکی به نسبت سایر دانشگاه ها شرایط لازم برای آموزش مجازی بیش از ۴۰۰ هزار دانشجو را فراهم کند و به نوعی برای سایر دانشگاه ها الگو شد.

سید علی اکبر صفوی مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم در گفتگو با مهر اظهار داشت: دانشگاه پیام نور با حدود ۴۳۰ هزار دانشجو تا نیمه اسفند حدود ۱۰ درصد از دانشجویان خود یعنی نزدیک به ۵۰ هزار نفر را پوشش داده بود ولی با تلاش و همت ستودنی تا تاریخ ۱۵ فروردین موفق شدند ۱۰۰ درصد دروس نظری را به صورت الکترونیکی تعریف کنند و آمادگی پوشش بالای ۹۰ درصد نیازهای دانشجوها در این درس ها را به خوبی دارند و تمهیدات لازم هم در این زمینه انجام شده است.

این دانشگاه همچنین برای اولین بار در کشور تصمیم گرفت که آزمون های پایان ترم دانشجویان را به دلیل شیوع کرونا به صورت الکترونیکی برگزار کند و به نوعی پیشقراول آزمون های الکترونیکی در کشور شد.

محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه این اولین بار است که آزمون ‌های پایان نیمسال این دانشگاه از حالت متمرکز و سراسری خارج می‌شود، اظهار داشت: امتحانات پایان نیمسال جاری به صورت غیرمتمرکز و غیرحضوری با محوریت مراکز دانشگاه پیام نور در سراسر کشور و اساتید دروس برگزار می‌شود امتحانات دانشگاه از ۱۸ خرداد شروع و تا ۱۰ تیر به صورت غیر حضوری ادامه دارد.

در صورتی که بسیاری از دانشگاه ها در زمینه آزمون های پایان ترم با مشکلات متعددی مواجهه شدند و هنوز بسیاری از آنها موانع آزمون های مجازی را برطرف نکردند، دانشگاه پیام نور در اقدامی مهم تصمیم گرفت که ترم تابستانی الکترونیکی و غیرحضوری برگزار کند.

مرتضی محسنی معاون آموزشی دانشگاه پیام نور از برگزاری ترم تابستانی الکترونیکی توسط این دانشگاه خبر داد و گفت: ثبت نام دانشجویی ترم تابستانی دانشگاه از ۱۶ لغایت ۲۳ تیرماه انجام خواهد شد.

همچنین امیرحسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور درباره ترم تابستانی الکترونیکی دانشگاه اظهار داشت: در این ترم امکان مهمانی دانشجویان دیگر دانشگاه ها در دانشگاه پیام نور و بالعکس با هدف تسهیل فارغ التحصیلی دانشجویان فراهم شد.

به طور کلی در صورتی که بسیاری از دانشگاه های کشور در زمینه آموزش و آزمون الکترونیکی با چالش های متعددی روبرو شدند، این اقدام دانشگاه پیام نور در برگزاری ترم تابستانی الکترونیکی را باید به عنوان تبدیل یک چالش به فرصت قلمداد کرد و به نوعی می تواند یک الگوی برای سایر دانشگاه ها باشد.