پژوهشگران دانشگاه پیام نور مقیاس سنجش سبک زندگی افراد در قرنطینه دوره کرونا را  طراحی کردند
پژوهشگران دانشگاه پیام نور مقیاس سنجش سبک زندگی افراد در قرنطینه دوره کرونا را  طراحی کردند

محققات دانشگاه پیام نور تهران با انجام پژوهشی «مقیاس سبک زندگی در زمان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹» را طراحی کردند.

توصیه انزوای اجتماعی یا قرنطینه خانگی به شدت سبک زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پیامدهای مختلفی دارد. با توجه به اهمیت این موضوع؛‌ محققان روان‌شناسی دانشگاه پیام نور تهران با انجام پژوهشی «مقیاس سبک زندگی در زمان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹» را طراحی کردند تا وضعیت زندگی افراد در این شرایط بحرانی مورد ارزیابی قرار دهند.

به گزارش یوپنا، با توجه به قدرت شیوع و انتقال ویروس کرونا، سازمان جهانی بهداشت این شرایط را وضعیت اضطراری اعلام کرد و به کشورها توصیه شد با کاهش تماس افراد، از انتقال ویروس جلوگیری و گسترش بیماری را کنترل کنند. بر همین اساس محققان کشور درباره سبک زندگی در قرنطینه و مقیاس سنجش آن به تحقیق پرداختند.

مهناز علی‌اکبری دهکردی، طیبه محتشمی و معصومه تدریس تبریزی؛ محققانی بودند که در این مطالعه همکاری داشتند.

در این پژوهش ۳۵۰ نفر از زنان و مردان ۱۷ تا ۴۵ ساله ساکن شهر تهران که به اینترنت دسترسی داشتند و با فضای مجازی آشنا بودند، شرکت کردند. با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا، پرسش‌نامه به صورت اینترنتی منتشر شد و افرادی که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند، آن را تکمیل و ارسال کردند. پس از بررسی و حذف پرسش‌نامه‌های مخدوش تعداد آن‌ها به ۳۱۰ نفر رسید.

در مرحله اول پژوهش ویژگی‌های سبک زندگی بر اساس مطالعات نظری و مباحث سازمان جهانی بهداشت بررسی شد. در مرحله دوم با توجه به مبانی نظری و نظرات اساتید روان‌شناسی پرسش‌نامه‌ای تهیه شد. در این پرسش‌نامه سبک زندگی زمان قرنطینه خانگی، در سه بخش سبک زندگی شاد (داشتن خلق مثبت و شادمان بودن)، سبک زندگی سالم (فعالیت‌های منجر به بهداشت روانی و جسمانی) و سبک زندگی معمول هر فرد (انجام کارهای روزمره) مورد بررسی قرار گرفت.

در مرحله سوم با تحلیل و ارزیابی نهایی پرسش‌نامه، یک پرسش‌نامه نهایی آماده شد. در نهایت داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش‌های آماری تحلیل شدند.

شرکت‌کنندگان در پژوهش میانگین سنی ۳۳.۵ داشتند، ۴۳.۵ درصد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، ۵۷.۵ درصد متاهل بودند. بیشتر زنان خانه‌دار بودند و بیشتر مردان شغل آزاد داشتند. ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در آپارتمان خود سکونت داشتند. ۵۴ نفر از شرکت‌کنندگان یکی از افراد نزدیک‌شان مبتلا به کرونا بود. ۱.۶ درصد از افراد مبتلا به بیماری دیابت بودند که بیش‌ترین بیماری زمینه‌ای در بین افراد شرکت‌کننده بود.

با انجام این پژوهش، مشخص شد که پرسش‌نامه طراحی شده توسط محققان یک مقیاس مناسب برای تحلیل سبک زندگی افراد در زمان همه‌گیری کووید ۱۹ است.
به گفته پژوهشگران این مطالعه برای تایید یافته‌های این مطالعه ضروری است از این مقیاس در مداخلات بالینی استفاده شود. از آن‌جا که جامعه پژوهش این مطالعه افراد سالم تهرانی بودند و نمونه‌گیری به صورت مجازی بود و افراد مسلط به فضای مجازی در آن شرکت داشتند، لازم است پژوهش‌های بیشتری بر روی این مقیاس انجام شود.

نتایج این پژوهش و پرسش‌نامه طراحی شده توسط پژوهشگران، به صورت مقاله علمی پژوهشی در نشریه «روان‌شناسی سلامت» دانشگاه پیام نور منتشر شده است.