عضو علمی دانشگاه پیام نور: شرایط کرونایی باعث ارتروز فکری جامعه شده است
عضو علمی دانشگاه پیام نور: شرایط کرونایی باعث ارتروز فکری جامعه شده است

شرایط خاص بیماری کرونا انسان ها را دچار ارتروز فکری کرده است ارتروز فکری بیماری است که وقتی به انسان حمله می کند، فرد قدرت خلاقیتش را از دست می دهد.

مژگان حیاتی عضو علمی دانشگاه پیام نور قزوین در گفتگوی اختصاصی با یوپنا درباره شرایط کرونایی فعلی جامعه اظهار داشت: این روزها، شاهد آن هستیم که شرایط خاص بیماری کرونا انسان ها را دچار ارتروز فکری کرده است ارتروز فکری بیماری است که وقتی به انسان حمله می کند، فرد قدرت خلاقیتش را از دست داده، دیگر نمی تواند نوآوری داشته باشد،مساله اش را حل کند و قادر به یافتن راه حل های جدید نیست.

وی درباره ویژگی های ارتروز فکری تصریح کرد: در این شرایط بحرانی ساختار زندگی فردی و اجتماعی او دچار آشفتگی شده و فرد کنترل خود را از دست می دهد و قادر به پیش بینی آینده خود نخواهد بود چرا که بیش از آنکه بر ارزیابی های منطقی و مبتنی بر زمان حال نسبت به وقایع واکنش نشان دهد بر ارزیابی های غیر منطقی و عموما متعلق به گذشته های دور تکیه می کند حوادث از راه می رسند، ما می توانیم دلیل بروز آن ها را کشف کنیم، یا دیگران را مقصر دانسته و یاتصور کنیم اگر رخ نداده بودند، زندگی چقدر زیبا بود.

عضو علمی روانشناسی دانشگاه پیام نور قزوین ادامه داد: باید توجه داشت که هیچ کدام از آن حوادث مهم نبوده بلکه انها تنها یک اتفاق هستند انجه اهمیت دارد این است که باید ترسی را که در وجود ما برانگیخته اند را فراموش کرد و به بازسازی خود پرداخت.

حیاتی درباره شرایط فعلی به یک نوع ضرب المثل پرداخت و گفت: شاید جمله «حلزون درونت را پیدا کن» را بارها شنیده باشید در جنوب ایتالیا نوعی عروس دریایی به نام مدوز و انواعی از حلزون ها وجود دارند هر از گاهی، این عروس دریایی حلزون های کوچک دریا را قورت می دهد و آنها را به مجرای هاضمه آش انتقال می دهد. اما پوسته سخت حلزون ها از آنها حفاظت کرده و مانع هضمشان می شود. حلزون ها به دیواره مجرای هاضمه عروس دریایی می چسبند و آرام آرام شروع به خوردن عروس دریایی از درون به بیرون می کنند. زمانی که حلزون ها به رشد کامل خود رسیدند دیگر خبری از عروس دریایی نیست چون حلزون به تدریج آن را از درون خورده است. بعضی از ما همانند عروس دریایی هستیم که حلزون درونمان ما را آرام آرام از درون می خورد حلزون درون ما می تواند عصبانیت، اضطراب بیمار گونه، دلواپسی و فکر و خیال در مورد بیماری باشد. حال زمان آن فرا رسیده است که به خود بیاییم و متوجه شویم چه اتفاقی درون ما رخ داده است.