پایداری ها در راه مجلس
پایداری ها در راه مجلس

در مجلس نهم بیش از ۸۰ کرسی در اختیار این جبهه بود و به یکی از تأثیرگذارترین طیف‌های آن مجلس تبدیل شده بود. در مجلس نهم از مجموع ۳۰ نماینده مردم تهران، ۱۶ کرسی در اختیار لیست جبهه پایداری بود.

اعضای جبهه پایداری و چهره‌های نزدیک به این جریان، یک به یک ثبت‌نام کرده‌اند، نه فقط در تهران بلکه حتی در شهرستان‌ها. حتی دبیرکلشان هم می‌خواهد وارد مجلس شود. احتمالا گعده‌ها و جلسات حزبی‌شان از این به بعد در راهرو‌های مجلس یازدهم تشکیل می‌شود. فقط مانده رسایی و محصولی هم ثبت‌نام کنند تا جمعشان جمع شود.

آن‌ها تاکنون به شورای وحدت و ائتلاف اصولگرایان نپیوسته‌اند و زمزمه ارائه لیست مجزا هم از سویشان شنیده می‌شود. صادق محصولی قائم‌مقام این حزب قبلا گفته بود در مجلس نهم که پایداری فهرست جدا داد توانست تعداد بیشتری از چهره‌های نزدیک به خود و عضو جبهه پایداری را وارد مجلس کند تا مجلس دهم.

مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری که دوره نهم هم در مجلس بود، دیروز با حضور در محل ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات در تهران گفته: قاعدتا مورد حمایت جبهه پایداری هستم؛ البته این جبهه اصولی دارد، ولی من از طرف آن داوطلب نشده‌ام! او گفته: می‌خواهم وارد جریان رقابت‌های انتخاباتی شوم تا از این مردم که این‌قدر اذیت شده‌اند دفاع کنم. آقاتهرانی یادآور شد: مردم در مورد همه مسائل اذیت شده‌اند و دولت باید بهتر عمل می‌کرد.

پیش از این چنین احساس مسئولیتی در قبال مردم می‌کردم، اما رأی کافی را کسب نکردم. این بار به عنوان یک انسان عادی و نه از طرف جبهه پایداری برای شرکت در انتخابات آمده‌ام. آقاتهرانی در حالی که پاکت حق روضه‌خوانی را نشان می‌داد، ادامه داد: با شفافیت مالی تمامی نمایندگان و مسئولان صددرصد موافقم؛ پولی که با آن در انتخابات شرکت می‌کنم، از محل روضه‌خوانی است. این داوطلب ثبت‌نام در انتخابات گفت: از نظر مالی به جایی بند نیستم و هزینه تبلیغات را هم ندارم. دوره‌های قبل نیز اقلام تبلیغاتی چاپ نکردم. قاعدتا اگر مشکلی نداشته باشم صلاحیتم مورد تأیید شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

قبل از او سیدمحمود نبویان، نماینده سابق تهران در مجلس و عضو دیگر جبهه پایداری نیز از حوزه انتخابیه تهران، ثبت‌نام کرده بود. اگرچه برخی اخبار حاکی از این است که وقتی شورای ائتلاف اصولگرایان قم در حال بستن فهرست بوده، زاکانی که اهل قم نبوده در این شورا رأی بیشتری می‌آورد. نبویان هم از حضور او عصبانی شده و انصراف می‌دهد؛ البته از نمایندگی در قم نه تهران! محمد سلیمانی دیگر عضو جبهه پایداری، وزیر ارتباطات پیشین از حوزه انتخابیه تهران و علی خضریان باز هم عضو جبهه پایداری از حوزه انتخابیه تهران دیروز با حضور در ستاد انتخابات ثبت‌نام کردند. این‌ها البته مربوط به ثبت‌نام‌ها از تهران است و احتمالا همین روند در شهرستان‌ها هم وجود دارد و اعضا و نزدیکان جبهه پایداری برای ورود به انتخابات مجلس صف کشیده‌اند.

جلیلی از مشهد

دیروز مصطفی باقرزاده، سخنگوی جبهه پایداری در مشهد و فعال سیاسی در تحلیل فضای انتخاباتی هم درباره حضور رسمی جلیلی در عرصه انتخابات و اینکه او از مشهد می‌آید یا تهران، به نامه‌نیوز گفت: «به نظر می‌رسد ایشان در انتخابات ثبت‌نام کنند. برای آقای جلیلی صرف حضور در مجلس مهم نیست؛ او می‌خواهد اثربخش باشد. مشهد و تهران با یکدیگر تفاوت دارند. در مشهد جریان‌های انقلابی و اصولگرایی برای خود مسیری را در نظر گرفته‌اند و مستقل از تهران فعالیت می‌کنند و فضای سیاسی مشهد به طور گسترده‌ای برای حضور آقای جلیلی مناسب است».

در حالی که زمزمه آمدن قالیباف به مجلس هم مطرح است و در صورت آمدن جلیلی احتمالا رقابت سختی میان این دو و حامیانشان در‌خواهد گرفت، اما باقرزاده گفته است: «درخصوص این احتمال در سال‌های اخیر دیده شده که به غلط نقش ویژه‌ای برای رئیس مجلس در نظر گرفته شده است. مجلس باید رئیس مجلس را هدایت کند؛ در صورتی که در سال‌های اخیر دیده‌ایم رئیس مجلس بر مجلس فائق بوده است. رئیس مجلس باید پیگیر مأموریت‌های مجلس باشد، اما گویا در این سال‌ها مجلس در پی خواسته‌های رئیس مجلس بود. با توجه به شناختی که از آقای جلیلی دارم، اگر بنا بر حضور در مجلس داشته باشد، سعی می‌کند تأثیرگذار باشد؛ خواه در کمیسیون‌ها یا در جایگاه ریاست مجلس».

در مجلس نهم بیش از ۸۰ کرسی در اختیار این جبهه بود و به یکی از تأثیرگذارترین طیف‌های آن مجلس تبدیل شده بود. در مجلس نهم از مجموع ۳۰ نماینده مردم تهران، ۱۶ کرسی در اختیار لیست جبهه پایداری بود. در میان نمایندگان سایر شهر‌ها نیز ۶۵ کرسی به لیست جبهه پایداری یا لیست مشترک جبهه پایداری و اصولگرایان تعلق داشت.

همین تعداد پرشمار، باعث شده بود جبهه پایداری نفوذ چشمگیری در مجلس نهم داشته باشد و در بزنگاه‌های تاریخی مجلس رد پای پررنگی از خود بر جای بگذارد. فعالیت علیه برجام و نقد سیاست‌های دیپلماسی هسته‌ای دولت یکی از مهم‌ترین بزنگاه‌هایی بود که جبهه پایداری در آن نقش پررنگی ایفا کرد. همچنین ارائه طرح‌هایی مانند امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر و طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده از سوی کمیسیون فرهنگی (کمیسیونی که بیشتر اعضای آن را اعضای جبهه پایداری تشکیل می‌دادند) با وجود انتقاداتی که نسبت به تجاوز به حریم خصوصی افراد و نحوه اجرای چنین طرح‌هایی وجود داشت، انتقادات زیادی را به سوی طراحان و حامیان این طرح‌ها سوق داد.

از سوی دیگر، تقابل جبهه پایداری با سایر بدنه مجلس برای معرفی حمید رسایی به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر مطبوعات، حاشیه‌های زیادی در مجلس ایجاد کرد که تا مدت‌ها سوژه داغ خبرگزاری‌ها و مطبوعات بود. هرچند در نهایت حمید رسایی از رسیدن به شورای نظارت بازماند، جبهه پایداری توانست از نفوذ خود در کمیسیون فرهنگی استفاده کند و با معرفی‌نکردن علی مطهری، اجازه ندهد او نیز راهی به شورای نظارت پیدا کند.

در مجلس دهم چهره‌هایی مانند احمد سالک، امیرحسین قاضی‌زاده، نصرالله پژمانفر، جواد کریمی‌قدوسی، محمد دهقان و احمد امیرآبادی سنگرداران جبهه پایداری شدند.