برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان کردستان
برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان کردستان

در مراسمی و به مناسبت هفته پژوهش، از پژوهشگران برتر دانشگاه پیام نور سنندج تجلیل شد.

به گزارش یوپنا، شامگاه چهارشنبه مراسم بزرگداشت هفته پژوهش با حضور ریاست دانشگاه، اساتید، اعضای هیات علمی، کارکنان اداری و جمعی از دانشجویان در سالن همایش دانشگاه پیام نور مرکز سنندج برگزار شد.

یعقوب احمدی رئیس دانشگاه پیام نور کردستان در این مراسم اظهار کرد: امروزه اکثر امورات در سطح دنیا مبتنی بر پژوهش و تحقیقات انجام می‌شود و توسعه‌یافتگی بدون شک با پشتوانه پژوهشی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به نقش محوری پژوهش در تمام امور اجرایی و عمرانی و آموزشی، بر افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت با توجه به تاکید وزارت عطف و سیاست‌های کلان در این خصوص اشاره کرد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان، با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، آینده‌نگری اولویت مهم و سرلوحه اکثر اقدامات آنان است، افزود: این امر نشان‌دهنده آن است که جایگاه علم و پژوهش در امور توسعه‌ای مشهود است.

احمدی تصریح کرد: اساتید برجسته و توانمند دانشگاه پیام نور استان کردستان در حوزه پژوهش در زمینه‌های مختلف در رشته‌های روانشناسی، کشاورزی، باغبانی، بیوشیمی اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند.

وی بر حمایت از طرح‌های پژوهشی اساتید از سوی ادارات و ارگان‌های استان تاکید کرد و گفت: بهره‌مندی از علم، دانش و تجربیات اساتید در راستای توسعه استان توسط ادارات ضروری است.

در ادامه دبیر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه پیام نور استان کردستان با اشاره به جایگاه اصلی پژوهش گفت: ما به پژوهش در اخلاق و بازنگری در فعالیت‌های خود نیازمندیم.

محمدعلی هاشمی خطاب به اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور کردستان افزود: مشارکت فعال و عمل منصفانه در عرصه‌های مختلف دانشگاهی، رسالت همه ما به عنوان رهبران فکری جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر مشکلات جوامع انسانی و کنونی هر روز در گوشه‌ای از جغرافیا در قالب‌های مختلف، منشاهای اخلاقی دارد.

هاشمی نقد منصفانه را تضمینی عملی برای مشکلات و بخشی دیگر از اخلاق نام برد و گفت: برای ساختن جامعه بهتر تنها تولید کتاب و مقاله مهم نیست بلکه فعالیت‌های آموزشی و پروهشی کارکرد وسیع‌تری دارند که اگر به درستی شکل گیرد اکثر مشکلات و دغدغه‌ها مرتفع خواهد شد.

رئیس گروه پژوهش، کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور کردستان هم در این مراسم، با اشاره به وضعیت مناسب این دانشگاه در حوزه پژوهش و کار آفرینی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این حوزه در یک‌سال اخیر در کل استان و مرکز سنندج پرداخت.

آرام عزیزی با اشاره به نفرات برتر معرفی شده به سازمان مرکزی و شورای پژوهش استان (به ریاست استاندار و دبیری دانشگاه کردستان) نحوه این انتخاب‌ها را برای همکاران تشریح کرد.

وی، تعداد ۷۷ مقاله، ۱۴ طرح و تالیف و ترجمه ۲۰ جلد کتاب را از جمله دستاوردهای پژوهشی دانشگاه پیام نور استان کردستان در طول یک‌سال اخیر برشمرد و گفت: از این تعداد، ۳۳ مقاله علمی پژوهشی و تالیف و ترجمه ۱۰ جلد کتاب از سوی دانشگاه پیام نور مرکز سنندج بوده است.

از کتاب‌های اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور کردستان، از جمله شهریار سعیدیان در رشته بیوشیمی، مختار فتحی و محمد حیدری در حوزه کشاورزی رونمایی و از زحمات آنان قدردانی شد.

در پایان، سمینار تخصصی با موضوع قلعه‌های تاریخی بیجار توسط امیر ساعد موچشی عضو گروه باستان‌شناسی با تکیه بر تحقیقات میدانی و تشریح اهمیت میراث ملی و لزوم توجه به حفاظت از آنها ارائه و از پژوهشگران برتر دانشگاه پیام نور مرکز سنندج (فریدون احمدی، مختار فتحی، حسن غریبی و محمد علی هاشمی) تجلیل شد.