قیمت دلار در صورت تصویب نشدن FATF
قیمت دلار در صورت تصویب نشدن FATF

یک اقتصاددان پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد اگر FATF تصویب نشود نرخ ارز در بازه چند ماهه مانده تا پایان سال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته باشد و به کانال ۱۵، ۱۶ هزار تومان وارد شود.

به گزارش یوپنا مهلت گروه ویژه اقدام مالی به ایران برای تصویب FATF تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد، بسیاری از گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌ها مبنی بر تمدید نشدن زمان تصویب این لایحه است.

کمیل طیبی، اقتصاددان به ارزیابی تاثیر تصویب شدن یا نشدن FATF پرداخته است.

وی ابتدا این گونه آغاز کرد: با توجه به حساسیت موضوع و شرایطی که پیش آمده است تصویب شدن و نشدن FATF خیلی تاثیرگذار است. اگر تصویب نشود می‌تواند یک اثر کوتاه‌مدت یا یک شوک آنی داشته باشد و قیمت دلار و ارز‌های دیگر به این سمت برود که نگرانی در آینده تشدید می‌شود و بازارسازی که نقش دلال را دارد یا رفتار سوداگرانه دارد، با توجه به انتظارات سوداگرانه بازار می‌تواند تاثیرگذار باشد و موجب افزایش نرخ ارز شود.

او تصویب نشدن این لایحه را موجب این دانست که یک آینده نامشخصی را پیش رو می‌گذارد.

طیبی ارزیابی کرد که در بلندمدت هم این اتفاق اثرات خود را ایجاد می‌کند و صادرات را محدودتر می‌کند. او اضافه کرد: روشن است که با این کار یک نوع خودتحریمی بین‌المللی ایجاد می‌شود و هیچ بنگاه داخلی و خارجی حاضر به برقراری ارتباط نمی‌شود. از سوی دیگر نیز، چون صادرات غیرنفتی تا حدی جایگزین شده است، تصویب نشدن لایحه این منابع را محدود می‌کند.

وی ضمن اشاره به این که امروزه نقش این روابط در اقتصاد بین‌الملل خیلی زیاد است، عنوان کرد: پذیرش FATF شوک مثبت به بازار وارد می‌کند، شرایط مطمئن‌تری را تا پایان سال ابتدا در بازار ارز و سپس در دیگر بازار ایجاد می‌کند و نقطه امیدی می‌شود برای این که از التهابات بازار‌ها کم شود.

این اقتصاددان افزود: تصویب شدن FATF یک عامل مهمی است، از این منظر که می‌تواند هم منابع عرضه ارز را وسیع‌تر یا محدود‌تر کند و هم تنظیم‌کننده بازار‌ها باشد.

وی در پایان پیش‌بینی کرد: با توجه به این که به پایان سال نزدیک می‌شویم، تسویه حساب‌ها باید انجام شود و تقاضا افزایش می‌یابد، پیش‌بینی می‌شود اگر FATF تصویب نشود نرخ ارز در بازه چند ماهه مانده تا پایان سال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته باشد و به کانال ۱۵، ۱۶ هزار تومان وارد شود.
منبع: تجارت نیوز