دارو و تجهیزات پزشکی چقدر گران شد؟
دارو و تجهیزات پزشکی چقدر گران شد؟

رییس سازمان غذا و دارو گفت: رشد قیمت دارو و تجهیزات پزشکی از ابتدای سال جاری کمتر از تورم و پایین‌تر از ۱۰ درصد است و تا پایان سال تغییر قیمت نخواهند داشت.

به گزارش یوپنا محمدرضا شانه ساز افزود: رشد متوسط قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور نسبت به تورم خیلی پایین تر است. البته در شرکتهای دارو و تجهیزات پزشکی هزینه های جانبی ناشی از هزینه های تورم وجود دارد و به این شرکتها فشار می آورد اما از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط افزایش قیمت دارو حدود ۱۰ درصد است و بیشتر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به دستوراتی که آمده کمیسیون قیمت گذاری دارو را تشکیل نداده ایم و فقط یکسری محصولات جدید تولیدی هستند که برای اولین بار وارد بازار می شوند. این اقلام که حدود ۲۰ قلم دارو هستند هنوز قیمت ندارند و تولیدکنندگان این اقلام درخواست قیمت گذاری کرده اند به همین علت درصدد هستیم با هماهنگی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان جلسات قیمت گذاری این کالا تشکیل شود.

رییس سازمان غذا و دارو یادآور شد: برخی تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی تقاضای افزایش قیمت دارند اما چون کمیسیون قیمت گذاری دارو و تجهیزات پزشکی فعلا تشکیل نمی شود، طبیعتا این اقلام هم تغییر قیمت نخواهند داشت.

شانه ساز تصریح کرد: در مورد تجهیزات پزشکی نیز رشد قیمت ها از اول امسال در حد همان حدود رشد قیمت دارو و زیر ۱۰ درصد است البته در قیمت گذاری تجهیزات پزشکی متفاوت از داروست با این وجود نرخ رشد قیمت تجهیزات پزشکی نیز خیلی پایین تر از نرخ تورم است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم کل کشور در آذر ماه ١٣٩٨ برابر ٤٠,٠ درصد است.