پیشرو بودن دانشگاه پیام نور در تفاهم نامه های درآمدزا در بین دانشگاه های کشور + جزئیات
پیشرو بودن دانشگاه پیام نور در تفاهم نامه های درآمدزا در بین دانشگاه های کشور + جزئیات

یکی از مهم ترین برنامه ها دانشگاه در زمینه درآمدهای غیر شهریه ای که در یک سال اخیر در نوع خود بی سابقه بوده است تفاهم نامه های متعدد با سازمان ها و ارگان های گوناگون بود که علاوه بر افزایش درآمد برای دانشگاه، زمینه اشتغالزایی فارغ التحصیلان این دانشگاه را فراهم کرده است.

دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه دولتی کشور می باشد که در سال ۱۳۶۷ با شعار آموزش برای همه، همه وقت و همه جا تاسیس شد. این دانشگاه در این سه دهه در زمینه عدالت آموزشی به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار کشور پیشقراول بود.

این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۴۳۰ هزار دانشجو در کشور و برخی از نمایندگی ها و شعبات خارج از کشور دارد که در مقاطع و رشته های مختلفی در حال تحصیل می باشند.

در زمینه کاهش دانشجو که همه دانشگاه های کشور آن را تجربه کرده اند در این دانشگاه نیز شاهد ریزش دانشجو بوده ایم به صورتی که با ریزش جمعیت دانشجویی، درآمدهای دانشگاه نیز کاهش یافت.

ولی در یکی دو سال اخیر محورها و برنامه های دانشگاه در زمینه درآمدزایی غیرشهریه ای افزایش یافت به صورتی که شاید بتوان گفت دانشگاه پیام نور در زمینه درآمدهای غیرشهریه ای به نسبت سایر دانشگاه ها پیشرو می باشد و طبق آمار ما شاهد افزایش درآمدهای غیرشهریه ای در این دانشگاه هستیم.

یکی از مهم ترین برنامه ها دانشگاه در زمینه درآمدهای غیر شهریه ای که در یک سال اخیر در نوع خود بی سابقه بوده است تفاهم نامه های متعدد با سازمان ها و ارگان های گوناگون بود که علاوه بر افزایش درآمد برای دانشگاه، زمینه اشتغالزایی فارغ التحصیلان این دانشگاه را فراهم کرده است. در زیر به برخی از این تفاهم نامه ها اشاره کوتاه می شود:

تفاهم نامه با معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور

در تیرماه امسال دانشگاه پیام نور با معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور تفاهم نامه ای امضا کرد که در این تفاهم نامه با هدف ایجاد بسترهای اشتغال و توسعه مهارت آموزی در روستاها و مناطق محروم تسهیلاتی برای فارالتحصیلان در نظر گرفته شد که بعد از امضای تفاهم نامه ۷ منطقه روستایی کشور به صورت پایلوت با حضور معاون رئیس جمهور وارد فاز اجرایی شد.

لازم به ذکر است نخستین برنامه اجرایی این تفاهم نامه با برگزاری دوره های مهارت آموزی در۷ استان شامل؛ نیشابور در حوزه سنگ تراشی، جهرم صنایع و بسته بندی خرما، در حوزه چوب، سیستان و بلوچستان در حوزه بوم گردی، استان مرکزی در حوزه پوشاک و کرمان در حوزه فرش و گلیم آغاز شده است.

تفاهم نامه با بانک صادرات ایران

تفاهم نامه دیگر دانشگاه پیام نور در سال ۹۸ با بانک صادرات بود، در این تفاهم نامه کل خانواده دانشگاه پیام نور اعم از دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات علمی از مزایایی آن برخوردار شدند.

در زمینه دانشجویی طبق این تفاهم نامه دانشجویان دانشگاه پیام نور می توانند کل شهریه دانشجویی خود را از طریق بانک صادرات دریافت کنند.

دانشگاه با این تفاهم نامه شرایط تحصیلی را به گونه ای فراهم کرد که دیگر هیچ دانشجویی دغدغه شهریه نداشته باشد و لذا هیچ دانشجویی به خاطر بدهی شهریه از تحصیل باز نمی ماند این اقدام دانشگاه نیز در نوع خود بی سابقه بوده است چون بسیاری از دانشجویان دانشگاه پیام نور بضاعت مالی مناسبی ندارند این تفاهم نامه دانشگاه توانست ادامه تحصیل را برای این اقشار آسان کند.

همچنین لازم به ذکر است تفاهم نامه با بانک صادرات باعث شد که به کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه تسهیلات با بهره پایین پرداخت شود.

تفاهم نامه با مرکز وکلای قوه قضائیه

تفاهم نامه دیگر دانشگاه پیام نور در سال ۹۸ با مرکز وکلای قوه قضائیه بود. تا قبل از این تفاهم نامه مرکز وکلای قوه قضائیه آزمون خود را از طریق سنجش برگزار می کرد ولی با انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه پیام نور، مرکز سنجش و آزمون این دانشگاه مسول برگزاری آزمون وکلای قوه قضائیه شد آزمونی که چندماه قبل با بالاترین کیفیت و استاندارد برگزار شد و دو هفته بعد از آزمون نتایج آن بر روی سایت سنجش و آزمون دانشگاه قرار گرفت.

این تفاهم نامه علاوه بر کسب درآمد، نوعی اعتبار بیشتر برای دانشگاه در سطج کشور ایجاد کرد.

تفاهم نامه با سازمان ملی استاندارد

یکی از جدیدترین تفاهم نامه های دانشگاه برای درآمدزایی، همکاری دانشگاه و سازمان ملی استاندارد می باشد، در این تفاهم نامه نیر مقرر شد تمامی آزمایشگاه های دانشگاه پیام نور با مجوز استاندارد که به واسطه شاخص های موجود کسب شده است، به عنوان آزمایشگاه استاندارد معرفی و در اختیار متقاضیان در سراسر کشور قرار می گیرند.

به موجب این تفاهم نامه، ۳۴۰۰ آزمایشگاه دانشگاه پیام نور که در ۳۷۰ مرکز و واحد سراسر کشور این دانشگاه موجود است همکاری های فنی و تخصصی را با سازمان ملی استاندارد ایران خواهد داشت و به عنوان آزمایشگاه مجری سازمان استاندارد، درآمدزا شوند.

این تفاهم نامه نیز علاوه بر اینکه نقش بسزایی در درآمدزایی غیر شهریه ای برای دانشگاه دارد، نقش بسزایی در برند کردن دانشگاه در سطح کشور را دارد.

دانشگاه پیام نور مجری توسعه زیست بوم کسب و کارهای فناوری فرهنگی کشور در تفاهم نامه چندجانبه

همچنین در بهمن ماه امسال نیز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت دانشگاه پیام نور با ابلاغ توافق نامه همکاری چند جانبه در توسعه زیست بوم کسب و کارهای فناوری فرهنگی، مجری توسعه زیست بوم کسب و کارهای فناوری فرهنگی کشور شد.

در تفاهم نامه فوق برگزاری دوره های این تفاهم نامه از سال آینده بر عهده دانشگاه پیام نور می باشد که دو کارکرد مهم فرهنگی و درآمدزایی دارد بدین صورت که علاوه بر ترویج ارزش های فرهنگی و اخلاقی جامعه، نقش بسیار مهمی در افزایش درآمدهای غیر شهریه ای دانشگاه پیام نور دارد.

لازم به ذکر است علاوه بر این موارد، تفاهم نامه های دیگری نیز در سال ۹۸ امضا شد که جدیدترین آنها تفاهم نامه با پژوهشگاه قوه قضائیه بود که طبق این تفاهم نامه دانشگاه پیام نور به عنوان بازوی پژوهش قوه قضائیه همکاری علمی و آموزشی خود را با این قوه افزایش می دهد.

به طور کلی می توان گفت که دانشگاه پیام نور در یک سال اخیر سیاست های درآمدزایی بالایی را پیاده کرده است که تفاهم نامه ها با سازمان ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی به همین منظور صورت پذیرفت.

این تفاهم نامه ها دو کارکرد بسیار مهم برای دانشگاه دارند: اول اینکه با کاهش درآمد شهریه ای این تفاهم نامه ها آلترناتیو مناسبی برای جیران درآمد شهریه دانشجویی می باشد دوم اینکه تفاهم نامه های فوق نقش موثری در عملکرد اجتماعی دانشگاه پیام نور  دارد به صورتی که دانشگاه پیام نور در دو سال اخیر با توجه به گستردگی آن در سطح کشور در حوزه عمومی اجتماع و رفع برخی آسیب ها و بحران ها مانند اشتغالزایی نقش فعالتری به نسبت سایر دانشگاه ها ایفا کرد.