آسیب به وحدت حوزه و دانشگاه ظلم به مردم است
آسیب به وحدت حوزه و دانشگاه ظلم به مردم است

سرویس حوزه و دانشگاه، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم وحدت بین حوزه و دانشگاه اظهار کرد: وحدت بین حوزه و دانشگاه حق طبیعی مردم است و کسی که به این وحدت آسیب می‌زند به مردم ظلم کرده است. به گزارش یوپنا، حجت‌الاسلام والمسلمین […]

سرویس حوزه و دانشگاه، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم وحدت بین حوزه و دانشگاه اظهار کرد: وحدت بین حوزه و دانشگاه حق طبیعی مردم است و کسی که به این وحدت آسیب می‌زند به مردم ظلم کرده است.

به گزارش یوپنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به چالش‌های بین حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ریشه چالش‌های بین حوزه و دانشگاه از نظر سیاسی و اجتماعی به زمان مشروطه برمی‌گردد، اما ریشه‌های روابط وحدت‌گونه بین حوزه و دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و عاطفی به دوران انقلاب اسلامی برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهاردهم خردادماه در حرم مطهر امام خمینی (ره) فرمودند نسبت به دیدگاه‌ها و نظرات امام خمینی(ره) سخنان زیادی مطرح شده است اما یک اصل غیرقابل انکار که همان اصل وحدت حوزه و دانشگاه است، از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: امام خمینی (ره) در سال ۱۳۲۳ و قبل از شروع انقلاب بر لزوم همکاری طلاب مدارس علمیه قم و مدارس جدید تاکید کردند. ایشان در سال ۱۳۴۳ در دیدار با انجمن اسلامی دانشگاه تهران از سرکوب طلاب و دانشجویان توسط رژیم شاه اعلام انزجار کرده و در همان سال در دیدار با دانشجویان و طلاب قم آنها را به وحدت دعوت کرده‌اند. امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۶ در پیامی که به اتحادیه دانشجویان ایرانی در اروپا ارسال کردند از پیوستگی و وحدت دانشجویان و روحانیون ابراز مسرت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به سالروز شهادت دکتر مفتح اظهار کرد: امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۹ در سالروز شهادت دکتر مفتح ،هنگامی که تعدادی از دانشجویان و طلاب خدمت ایشان رسیدند، ایشان اظهار کردند اینکه دانشجویان و طلاب کنار هم نشسته‌اند، مساله‌ای شورانگیز است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: هنگامی که رهبر در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه سخن می‌گوید: منظورشان وحدت در هدف است.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه حق طبیعی مردم است، افزود: برای خدمت به ملت وحدت حوزه و دانشگاه باید صورت بگیرد و وحدت حوزه و دانشگاه حق طبیعی مردم است و کسی که به این وحدت آسیب می‌زند به مردم ظلم کرده است. وحدت حوزه و دانشگاه جزو عوامل پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم انقلاب نیز است.

حجت‌الاسلام و المسلمین قمی در ادامه با مقایسه تعداد دانشجویان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و اکنون گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تعداد دانشجویان زیر ۲۰۰ هزار نفر بود اما در حال حاضر تعداد آنها به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. در آن زمان دانشگاه‌ها نقش جدی در فرهنگ توده مردم نداشتند، اما نقش دانشگاه‌ها هم در ایران و هم در مجامع بین‌المللی به تدریج تفاوت پیدا کرده است و وظیفه آنها فقط تربیت نخبگان نیست. در آن زمان رابطه دانشگاه‌ها با فرهنگ عمومی تنگاتنگ نبود اما فرهنگ عمومی از دانشگاه‌ها مطالبه کرده و سهم خود را از دانشگاه‌ها خواستار شد. در این راستا استقرار روحایت در دانشگاه‌ها، ارائه دروس مدارس و تاسیس مساجد در دانشگاه‌ها صورت گرفت اما این ارتباط یک ارتباط مکانیکی بود.

وی ادامه داد: به تدریج متوجه شدند این ارتباط کفایت نمی‌کند به همین دلیل در مرحله دوم وحدت مساله اسلامی شدن علوم با تاکید بر علوم اسلامی مطرح شد. البته در این عرصه مقاومت‌هایی شکل گرفت.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در ادامه با بیان اینکه گرایش به دین و اخلاق در مراکز تحقیقاتی در سطح دنیا افزایش پیدا کرده است، افزود: این امر به دلیل افزایش سوءاستفاده از علم و تکنولوژی و عدم توانایی آزمایشگاه‌ها به پاسخگویی به سوالات بنیادین که باید از دین پرسیده شود و همچنین طرح نظریات جدید جامعه‌شناسی معرفت که علم و فرهنگ از یکدیگر جدا نیستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به اظهارات گروهی که دین نباید حکومتی شود، گفت: این حرف هم درست است و هم غلط. دین نباید ابزار قدرت یا عامل تشویق و توبیخ باشد. همچنین حکومت وظیفه دارد کاری کند که افراد با اختیار خود به دین سوق پیدا کنند. همچنین وظیفه معاونت فرهنگی این است که زمینه‌ای را فراهم کند که دانشجویان به این سمت، سوق پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه معاونان فرهنگی در مسائل فرهنگی باید به رفتارهای مسئولیت‌زا توجه کنند نه محدودیت‌زا افزود: نباید برای دانشجویان کار فرهنگی انجام دهیم بلکه باید زمینه را فراهم کنیم که خود دانشجویان کار فرهنگی انجام دهند. همچنین باید در کارهای فرهنگی توجه ایجاد کنیم و در انجام کارهای فرهنگی صبر داشته باشیم./ایسنا