نشست علمی « چالش های تبدیل علم به ثروت و دستیابی به علوم نافع مرجع ساز» در دانشگاه پیام نور
نشست علمی « چالش های تبدیل علم به ثروت و دستیابی به علوم نافع مرجع ساز» در دانشگاه پیام نور

نشست علمی « چالش های تبدیل علم به ثروت و دستیابی به علوم نافع مرجع ساز» امروز در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

به گزارش یوپنا، دکتر محمد مهدی نژاد نوری در این نشست تبدیل علم به ثروت را یکی از مهم ترین موضوعات در عرصه علم عنوان کرد و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص افزود: در بحث تبدیل علم به ثروت صرفا مباحث علوم و فناوری های سخت مطرح نیست بلکه علوم انسانی هم نقش مهمی ایفا می کند چرا که برای اداره امور جامعه و مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باید قادر به استفاده از علم برای استحکام پایه های اصلی قدرت جامعه و تحلیل درست استفاده کنیم که پژوهش های عمیق در حوزه علوم انسانی می تواند راهگشا باشد.
وی اظهار داشت: بسیاری از معضلات اجتماعی جامعه امروز ما مسائلی است که وابسته به گرایشات علوم انسانی است اما از آنجا که به طور سنتی القا شده که مباحث علوم انسانی ظرفیت ورود به مسائل اجتماعی را ندارد، کمتر به آن توجه شده است.
دکتر نژاد نوری با عنوان اینکه منظور از تبدیل علم به ثروت، در آمد حاصل از علم از سوی کارخانجات و صنعت نیست افزود: قدرت و اقتدار ملی نیز نوعی ثروت به شمار می رود و ما باید بتوانیم از علم به عنوان ابزاری برای پیشرفت همه جانبه بهره مند شویم.
وی بر لزوم استفاده از ظرفیت های موجود در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی تاکید کرد و اظهار داشت:  بیش از ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی، ۱۲۰ هزار دانشجوی مقطع دکتری و ۸۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور حضور دارند که در مجموع می توان گفت حدود ۴۰۰ میلیون نفر ساعت ظرفیت پژوهشی سالانه را به خود اختصاص می دهند و این رقم ظرفیت بزرگی است که می توان در حل معضلات و مسائل جامعه از آن بهره برد.
وی افزود: برونداد پژوهشی مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه های کشور شامل مقالات بسیار ارزشمندی است که در مجلات بزرگ دنیا منتشر می شود اما به دلیل اینکه هدفمند نیستند متاسفانه در کشور مورد استفاده قرار نگرفته اند.
معاون علمی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به یکی دیگر از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دانشگاه هم می تواند در مسئله یابی و حل مسئله کمک کند، افزود: اعضای هیات علمی ما در دانشگاه ها خود اشراف کاملی بر مسائل جامعه دارند که می توانند با ارائه طرح ها و مقالات علمی در جهت حل آنها گام بردارند. این طور نباید باشد که دانشگاه ها منتظر درخواست وزارتخانه ها یا صنایع باشند تا طرحی را انجام دهند.
وی هدف پژوهش را بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری در دو محور دانست و گفت: ما باید در جهت رسیدن به مرجعیت علمی و همچنین حل مسائل کنونی و آینده کشور اقدامات موثری انجام دهیم  و با پیش بینی مشکلاتی که در زمینه های پژوهشی با آن روبه رو خواهیم شد در جهت رفع آن و توسعه رابطه بین دانشگاه و جامعه گام برداریم.
دکتر نژاد نوری افزود:دانشگاهی که بتواند علم را به ثروت تبدیل کند، کارآفرین است و ما باید به واسطه انقلاب اسلامی و تدابیر رهبر انقلاب، به دنبال نقش آفرینی در این زمینه و همچنین تمدن سازی باشیم .
وی تصریح کرد: برای گام نهادن در مسیر دستیابی به دانشگاه کارآفرین و تمدن ساز باید از فرهنگ و باورهای سنتی در خصوص دانشگاه که آن را صرفا مکانی برای برگزاری کلاس های درس دانشجویان تلقی می کنند فراتر رویم و با ایجاد ضوابط ترغیب کننده برای پژوهشگران ، سختی های راه تحقیق و پژوهش را پذیرا باشیم .
وی با عنوان اینکه در راه تحقیق و پژوهش علمی نباید به دنبال سودآوری فوری بود، گفت: آثار پژوهش در درازمدت اشکار می شود و برای دستیابی به ثروت واقعی در این حوزه باید ضمن تلاش، صبور باشیم تا بتوانیم به نتایج قابل قبولی دست یابیم.

دکتر علم الهدی رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور نیز در این نشست گفت: دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور به عنوانی یکی از ۶ دانشکده اصلی این دانشگاه که اعضای هیات علمی آن در سراسر کشور حضور دارند، این رسالت را بر دوش خود احساس کرد که با توجه به ضرورت مشارکت دانشگاهیان در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت، اقدام موثری در این زمینه انجام دهد.
وی افزود: اعضای هیات علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور آمادگی دارند که در حیطه ارتباط با جامعه و حل مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با نگاه دغدغه مند تری نسبت به قبل وارد شده و نخستین گام ها را برای حل چالش های موجود بردارند.