ساماندهی واحدهای پیام نور به خود دانشگاه واگذار شود
ساماندهی واحدهای پیام نور به خود دانشگاه واگذار شود

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: پیشنهاد آمایش و تجمیع واحدهای دانشگاه را به خود دانشگاه واگذار کنند تا دانشگاه در این مورد پیشنهاد خود را به شورای گسترش وزارت علوم ارائه کند.

به گزارش یوپنا ابراهیم تقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام‌نور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تبصره ۳ ماده ۹۵ برنامه هفتم توسعه گفت: در تبصره ۳ ماده ۹۵ قانون برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده‌است که دانشگاه پیام نور محور آموزش مجازی و خودخوان شود و این تبصره در کمیسیون تلفیق درحال بررسی است.

وی ادامه داد: این درحالی است که آموزش دانشگاه پیام نور، تنها آموزش مجازی نیست نوع نظام آموزشی پیام نور، نظام آموزشی باز، از راه دور و ترکیبی است.

رئیس دانشگاه پیام نور افزود: یعنی این‌که در کنار شیوه‌های مجازی، حضور اساتید برای برخی از رشته‌ها در کلاس‌ها وجود دارد.

تقی زاده تاکید کرد: نظام آموزش مجازی یک بار روانی متزلزلی برای دانشجویان ایجاد می‌کند کما این‌که هنوز که هنوز است، برخی از دستگاه‌ها فارغ‌التحصیلان مجازی را قبول ندارند و آنها را استخدام نمی‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای خارجی مدرک دانشجوی مجازی را قبول ندارند و معتقدند آموزش مجازی کیفیت آموزش را پایین می‌آورد.

رئیس دانشگاه پیام نور افزود: بنابراین این‌که ما موافق این نیستیم که دانشگاه پیام نور فقط آموزش مجازی شود، دانشگاه پیام نور، آموزش‌های باز از راه دور و ترکیبی را دارد که می‌تواند در برخی از آموزش‌های خود، از آموزش‌های مجازی در سطح ملی و بین‌المللی استفاده کند.

وی افزود: یکی از ایراداتی که مورد اعتراض و انتقاد اساتید و مجموعه دانشگاه پیام نور و اعضای صنفی پیام نور قراد گرفته این است که دانشگاه پیام‌نور در مراکز استان‌ها به دانشگاه فرهنگیان و در مراکز غیر استان‌ها به دانشگاه‌های دیگر مانند فنی‌حرفه‌ای واگذار شود.

تقی زاده افزود: ما بایستی توجه داشته باشیم که الان این دانشگاه عدالت آموزشی را در کشور محقق کرده است.

وی ادامه داد: تکلیف اعضای هیأت علمی، کارکنان و همچنین دانشگاه‌هایی که در برخی از شهرستان‌ها خود یک دانشگاه موفق از هر جهت هستند نیزمشخص نشده است.

وی افزود: ما معتقدیم که دانشگاه باید در مراکز استان‌های پیام نور و همچنین مراکز حضور داشته باشد و پیشنهاد آمایش و تجمیع واحدهای دانشگاه را به خود دانشگاه واگذار کنند، تا دانشگاه در این مورد پیشنهاد خود را به شورای گسترش وزارت علوم ارائه کند تا تصویب شود.

رئیس دانشگاه پیام نور افزود: از طرفی هم معاونت آموزشی وزارت علوم معتقد است که دانشگاه پیام نور باید در ۳۱ استان واحد داشته باشد ما نیز با این موضوع مشکلی نداریم، ایرادی ندارد، ما ۳۱ پیام نور استانی را در خود استان‌ها داشته باشیم، اما باید دانشجوی ما بتواند، در آن شهرستان‌ها، در محل شهر خود با نام دانشگاه پیام نور تحصیل کند و از نظام آموزشی مختلفی که دانشگاه دارد استفاده کند.

وی درباره اینکه درصورت تصویب کمیسیون تلفیق با تبصره مذکور برای واحدهای پیام نور چه اتفاقی رخ می‌دهد افزود: این تبصره اگر موافقت شود همه واحدها و مراکز دانشگاه پیام نور (۳۶۰ واحد) تعطیل می‌شوند.

تقی زاده درباره فعالیت ۳۱ واحد استانی پیام نور نیز گفت: فعالیت ۳۱ واحد استانی نظر معاونت آموزشی وزارت علوم است که کمیسیون تلفیق آن را نیز قبول نکرده و می‌گوید، دانشگاه پیام نور فقط باید در خود تهران باشد و از خود تهران بتواند به عنوان قطب و محور آموزش‌های مجازی فعالیت کند.

وی ادامه داد: مقرر شده بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در تهران متمرکز شود. ظاهراً در حال بررسی مجدد است.

وی افزود: دانشگاه پیام نور دارای ۳۶۰ واحد، حدود ۳۶۰۰ عضو هیأت علمی و ۳۶۰ هزار دانشجو است.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز حدود ۶۰۰ نفر از اعضای صنفی هیأت علمی دانشگاه پیام نور در حمایت از موجودیت دانشگاه پیام نور در برنامه هفتم توسعه به صورت حضوری و مجازی گرد هم آمدند.