افتتاح اتاق اقبال‌شناسی با حضور سرکنسول پاکستان و جمعی از استادان در دانشگاه پیام نور مشهد
افتتاح اتاق اقبال‌شناسی با حضور سرکنسول پاکستان و جمعی از استادان در دانشگاه پیام نور مشهد

اتاق اقبال‌شناسی با حضور سرکنسول پاکستان و جمعی از استادان و ادیبان در محل دانشگاه پیام نور مشهد به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش يوپنا سرکنسول پاکستان در مشهد در این آیین گفت: در طول ۲ سال گذشته نشست های بسیار خوبی در زمینه شناخت و بررسی افکار اقبال لاهوری و مردم کشور پاکستان در مشهد شکل گرفته است.

محمد شهریار افزود: تعدادی یادداشت تفاهم از گذشته بین دانشگاه های کشور پاکستان و دانشگاه پیام نور منعقد شده بود و سعی ما بر به نتیجه رساندن آن تفاهم‌نامه ها خواهد بود و البته در صورت انعقاد تفاهم‌نامه و یا توافق با دیگر دانشگاه های پاکستان، پیگیر آن‌ها نیز خواهیم بود.

سرکنسول پاکستان اظهار کرد: برای شناخت نظر نویسندگان پاکستانی در خصوص اقبال لاهوری، پیشنهاد می کنیم کلاس‌های آموزش زبان اردو در این استان توسط این اتاق برنامه ریزی و اجرا شود.

رییس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نیز گفت: برگزاری این نشست ها، گشایش بابی برای توسعه تعاملات و شناخت بیشتر با کشور پاکستان است که با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی و ارتباط ۲ کشور، باید ارتباط های بیشتری در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی دو منطقه برقرار شود.

علی منظم اسماعیل‌پور افزود: دانشگاه پیام نور با توجه به ماموریت خود «آموزش برای همه، همه‌وقت و همه‌جا»، شبیه برخی از دانشگاه‌های کشور پاکستان است و این رویکرد می تواند از لحاظ علمی و فرهنگی الگویی برای دیگر مراکز علمی و آموزشی باشد.

او با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه پیام نور خراسان رضوی اظهار کرد: این دانشگاه با توجه به نزدیکی با پاکستان می‌تواند نقش بیشتر و بهتری در برگزاری نشست های مشترک علمی و فرهنگی بین ۲ کشور ایفا کند، از این رو با امضای تفاهم‌نامه‌هایی در این خصوص، کار به صورت بهتری ادامه پیدا خواهد کرد.

رییس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی ادامه داد: همچنین با توجه به وجود واحدهای بین الملل در دانشگاه پیام نور، امکان حضور دانشجویانی از کشورهای افغانستان و پاکستان در این واحدها فراهم است.

وی با اشاره به اهداف این نشست گفت: گسترش تعاملات دانشگاه پیام نور در حوزه جذب دانشجوی بین الملل، تبادل استاد با دانشگاه های پاکستان، برگزاری همایش ها، نشست ها و کارگاه مشترک به خصوص در حوزه زبان فارسی را می توان به سرانجام رساند. از سوی دیگر برخی دانشگاه‌ های کشور پاکستان و پیام نور، رشته هایی نزدیک به هم دارند که این می‌تواند منجر به گسترش فرهنگ و ارتباط بیشتر بین این دانشگاه ها شود.

منظم افزود: اقبال با شناخت از ظرفیت ادبیات فارسی بر خلاف زبان مادری خود، اشعارش را به زبان فارسی سرود؛ نگاه به شرق و بازگشت به خویشتن از تفکرات شاعرانی همچون اقبال، تاگور و ملک الشعرای بهار بوده است.

او با اشاره به اینکه اتاق اقبال شناسی به صورت غیررسمی در اردیبهشت ۱۴۰۱ در این دانشگاه گشایش یافته بود، بیان کرد: در این مدت نشست هایی با حضور برخی از متفکران پاکستانی و ایرانی در خصوص بررسی و تحلیل اشعار این شاعر بزرگ و همچنین فرهنگ کشور پاکستان برگزار شده است.

در پایان این مراسم، سرکنسول پاکستان، تعدادی از کتاب‌های چاپ شده درباره اشعار اقبال لاهوری را به این اتاق اهدا کرد تا مورد بهره برداری محققان و ادیبان قرار گیرد.