۱۵ عضو علمی دانشگاه پیام نور در بین پژوهشگران پراستناد دو درصد دنیا
۱۵ عضو علمی دانشگاه پیام نور در بین پژوهشگران پراستناد دو درصد دنیا

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) بر اساس داده‌های پایگاه اسکوپس، فهرست پژوهشگران پر استناد دو درصد ایران را اعلام کرد.

به گزارش یوپنا، مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسالم (ISC)، هر ساله آخرین یافته‌های علم‌سنجی برگرفته از منابع و مراجع معتبر مختلف را تحلیل و گزارش می کند. یکی از این گزارش‌ها، بر پایه آخرین یافته‌های پروژه مشترک الزویر (Scopus) و گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد که به فهرست دانشگاه استنفورد معروف شده است) انجام می‌شود. در این پروژه مشترک در چند سال اخیر، با تحلیل داده‌های پایگاه اسکوپس بر اساس روش‌شناسی ویژه‌ای، اقدام به شناسایی و ارائه فهرستی از پژوهشگران پراستناد برتر جهان در یک پایگاه اطلاعاتی کرده‌اند.

کشور ایران در این فهرست رتبه نخست را  به لحاظ تعداد پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر در میان کشورهای اسلامی  به خود اختصاص داده است و کشورهای عربستان و ترکیه به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

تازه‌ترین به‌روزرسانی این پایگاه در مهر ماه ۱۴۰۳ (سپتامبر۲۰۲۴) منتشر شده است. این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را به ازای بروندادهای پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۳ در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی تحلیل کرده و بر این اساس، نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند معرفی کرده است.

همچنین دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور در بین دانشگاه های پراستناد دو درصد دنیا قرار گرفت و ۱۵ عضو علمی دانشگاه در بین پژوهشگران پراستناد دو درصد دنیا قرار گرفت. 

اسامی پژوهشگران  پراستناد دو درصد دانشگاه پیام نور