جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی برای گسترش همکاری ها عزم راسخ دارند/ تاکید بر ضرورت توسعه همکاری میان مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی دو کشور
جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی برای گسترش همکاری ها عزم راسخ دارند/ تاکید بر ضرورت توسعه همکاری میان مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی دو کشور

روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی مذاکرات خود را موفقیت‌آمیز توصیف کرده و بر عزم و اراده جدی دو دولت برای توسعه و گسترش سطح همکاری‌های تهران – پرتوریا در زمینه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری یوپنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز یکشنبه، ۵ اردیبهشت سال جاری، در […]

روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی مذاکرات خود را موفقیت‌آمیز توصیف کرده و بر عزم و اراده جدی دو دولت برای توسعه و گسترش سطح همکاری‌های تهران – پرتوریا در زمینه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری یوپنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز یکشنبه، ۵ اردیبهشت سال جاری، در نشست مشترک خبری با همتای آفریقای جنوبی خود، ایران و آفریقای جنوبی را دو کشور مهم در منطقه حساس خاورمیانه و قاره آفریقا دانست و گفت: در جریان مذاکرات، راه های استحکام و تعمیق روابط دو کشور بررسی و بر بهره گیری از همه ظرفیت‌های ایران و آفریقای جنوبی در عرصه روابط اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید شد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به این که توسعه روابط بین بانکی دو کشور می‌تواند به گسترش روابط تهران – پرتوریا شتاب دهد، تصریح کرد: در راستای گسترش روابط دو کشور همکاری در زمینه صنعتی، معدن و انرژی نیز حائز اهمیت است، همچنین شرکت‌های ایران و آفریقای جنوبی می‌توانند متقابلاً در کشورهای همدیگر فعالیت‌های فنی و مهندسی داشته باشند.

 روحانی حمل و نقل را از دیگر موضوعات مورد بررسی در جریان مذاکرات خود دانست و گفت: آفریقای جنوبی با توجه به جایگاهی که  از آن برخوردار است می‌تواند مرکز اتصال ایران به بخش بزرگی از قاره آفریقا باشد و در مقابل بنادر جنوبی ایران از طریق کریدور جنوب به شمال می‌تواند این کشور را به منطقه آسیای میانه، قفقاز و اروپای شرقی متصل کند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به ضرورت توسعه همکاری میان مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی دو کشور، اظهار داشت: ایران و آفریقای جنوبی در عرصه فناوری‌های نو از جایگاه ممتازی برخوردارند، که همکاری‌های نزدیک بین این مراکز می‌تواند به ارتقاء جایگاه علمی و فناوری تهران – پرتوریا در جهان کمک کند.

 روحانی، توریسم و گردشگری و برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور را از دیگر موضوعات مطرح شده در جریان مذاکرات دو جانبه برشمرد و بر اراده دو کشور بر گسترش همکاری در این زمینه‌ها نیز تأکید کرد.

رییس‌ جمهوری به همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌ گرایی، اشاره کرد و گفت: مبارزه با تروریسم و خشونت و خطراتی که این معضل برای منطقه و جهان دارد، بی تردید همکاری‌های سیاسی و اطلاعاتی دو کشور می‌تواند در رفع این مشکلات بسیار تأثیرگذار باشد که در این خصوص نیز تبادل نظر شد.

 روحانی به مذاکرات خود در خصوص مسایل منطقه به ویژه یمن، عراق و سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: هر دو بر این اعتقاد هستیم که مذاکرات سیاسی می‌تواند، راه حلی برای حل مشکلات این کشورها باشد و در این راستا مذاکرات یمنی – یمنی و نیز در پیش گرفتن راه‌حل سیاسی و کمک به دولت عراق می‌تواند مسیری برای بازگشت ثبات به یمن، سوریه و عراق باشد.

رییس‌ جمهوری با تاکید بر همکاری تهران – پرتوریا در عرصه‌های بین‌المللی، گفت: موضوع همکاری های بین‌المللی و همچنین آینده سازمان ملل و اصلاحاتی که باید در شورای امنیت این سازمان انجام شود تا کشورها بتوانند از منافع خود در سازمان ملل متحد و به ویژه شورای امنیت، دفاع کنند.

روحانی  با اشاره به این که مردم ایران در دوران مبارزه مردم آفریقای جنوبی در برابر آپارتاید همواره در کنار مردم این کشور و حامی آنها بودند، اظهار داشت: از آغاز تشکیل جمهوری اسلامی ایران به فرمان امام خمینی(ره) صادرات نفت به رژیم آپارتاید و همکاری‌های اقتصادی ایران با این رژیم قطع شد.

رییس‌ جمهوری افزود: زمانی که فعالیت پساآپارتاید در آفریقای جنوبی آغاز شد و کنگره ملی آفریقا قدرت را در این کشور در دست گرفت، جمهوری اسلامی ایران روابط صمیمی و نزدیکی با این کشور برقرار کرد.

 روحانی با گرامی داشت یاد «نلسون ماندلا»، اظهار داشت: «ماندلا» در دوران مبارزه مردم آفریقای جنوبی به عنوان یکی از رهبران بزرگ این کشور و مورد احترام مردم آفریقا و مردم ایران بود.

«جاکوب زوما»؛ رییس‌ جمهوری آفریقای جنوبی نیز در این نشست مشترک خبری، مذاکرات خود با حجت الاسلام و المسلمین؛ روحانی را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت: ویژگی اصلی مباحث ما در مذاکرات این بود که دوستی و تبادل نظر صریحی در آن حکم فرما بود و با پی گیری اهداف مشترک به دنبال تبدیل روابط دو جانبه خود به یک شراکت راهبردی هستیم.

رییس‌ جمهوری آفریقای جنوبی، تصریح کرد: ایران جایگاه بسیار مهمی در تاریخ مبارزات مردم آفریقای جنوبی دارد و در خط مقدم مقابله با آپارتاید قرار داشت و از همان ابتدا همبستگی خود را با مردم این کشور اعلام نموده و روابط خود را با این رژیم قطع کرد.

«زوما» اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به همه نشان داد که به رغم همه مشکلات رهایی امکان‌پذیر است.

رییس‌ جمهوری آفریقای جنوبی با اشاره به هیأت بلند پایه اقتصادی و تجاری همراه خود، تصریح کرد: همراهی این هیأت تجاری نشانه میل و رغبت آفریقای جنوبی و جامعه تجاری این کشور برای تحکیم روابط اقتصادی با ایران است.

«زوما» نتیجه موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را به دولت و مردم ایران تبریک گفت و اظهار داشت: مجدداً این موضوع را از سوی جنبش عدم تعهد مورد تأکید قرار می‌دهیم که ایران حق دارد از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز استفاده کند.

رییس‌ جمهوری آفریقای جنوبی، خاطر نشان کرد: مطمئن هستم که امروز پایه محکمی برای تحکیم و گسترش روابط دو دولت و دو ملت ایران و آفریقای جنوبی بنا نهادیم.

انتهای پیام