اعلام آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزا در کشور
اعلام آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزا در کشور

سرویس فضای مجازی، دكتر گويا با بيان اين كه ظرف دو هفته گذشته تاكنون بيش از ۲۷۰۰ نمونه مشكوك به ابتلا به آنفلوانزا در كشور در ۱۲ آزمايشگاه قطب و آزمايشگاه مرجع سلامت مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: از اين موارد ۸۹۶ مورد آنفلوانزای نوع H1N1 در سراسر كشور تشخيص داده شده است. به […]

سرویس فضای مجازی، دكتر گويا با بيان اين كه ظرف دو هفته گذشته تاكنون بيش از ۲۷۰۰ نمونه مشكوك به ابتلا به آنفلوانزا در كشور در ۱۲ آزمايشگاه قطب و آزمايشگاه مرجع سلامت مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: از اين موارد ۸۹۶ مورد آنفلوانزای نوع H1N1 در سراسر كشور تشخيص داده شده است.

به گزارش یوپنا؛ دكتر محمدمهدي گويا رئيس مركز مديريت بيماري‌های واگیر دار وزارت بهداشت افزود: موارد بيماري از اكثر استان‌هاي كشور گزارش شده است و اين نشان دهنده آنست كه بيماري ظرف دو هفته گذشته فعال بوده است ولي هم اكنون موارد آن در بعضي از استان‌ها از جمله كرمان و سيستان و بلوچستان رو به كاهش گذاشته است. 
 
رئيس مركز مديريت بيماري‌ها با بيان اين كه موارد جديد مرگ از هفته گذشته تاكنون ۱۱ مورد و به صورت تك گير در استان‌هاي مختلف بوده است گفت: موارد فوت در لرستان ۲ مورد، مازندران ۲ مورد، البرز ۲ مورد، خوزستان ۱ مورد، دزفول ۱ مورد، گلستان ۱ مورد و تبريز ۲ مورد گزارش شده است. 
 
همه فوت شدگان، بیماری زمینه ای داشته اند
دكتر گويا با تاكيد بر اين كه هر ۱۱ مورد فوت‌شدگان داراي بيماري زمينه‌اي بوده‌اند، گفت: متاسفانه شدت بيماري زمينه‌اي، زمينه‌ساز مرگ اصلي آنها بوده است. 
 
وي خاطر نشان كرد: تمام همكاران ما در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور و آزمايشگاه‌هايي كه درگير تشخيص بيماري هستند، با فعاليت شبانه‌روزي و حتي در روزهاي تعطيل تلاش كرده‌اند تا در سريعترين زمان ممكن ، رسيدگي به افراد مبتلا به بيماري و تشخيص بيماري آنها صورت گيرد كه جاي تقدير دارد.
 
دكتر گويا يادآور شد: آموزش و اطلاع‌رساني در سطح گسترده با استفاده از ظرفیت های رسانه‌اي و با حمايت همه جانبه صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران نقش بسيار مهمي در پيشگيري از بيماري و كاهش موارد ابتلاي به آن داشته است. 
 
وجود داروی آنفلوانزا به اندازه کافی در کشور
رئيس مركز مديريت بيماري‌ها در مورد داروي آنفلوانزا (اوسلتامي وير) تصريح كرد: دارو به اندازه كافي در سراسر كشور موجود است اما با توجه به اين كه در مورد استفاده از اين دارو حساسيت خاصي وجود دارد تاكيد شده است تا فقط متخصصين رشته‌هاي مربوطه، آن را فقط براي بيماراني كه ضرورت دارد تجويز نمايند.
 
مصرف بي‌رويه اين دارو باعث مقاومت دارویی می شود
دكتر گويا با تاکید بر این که مصرف بي‌رويه اين دارو نگران كننده است، گفت : تجربه جهانی نشان مي‌دهد چنانچه دارو بدون ملاحظه مصرف شود باعث بروز مقاومت دارويي شده و تاثیر خود را از دست می دهد به همين دليل تلاش شده تا نهايت دقت در مورد مصرف آن صورت گيرد.
 
دكتر گويا در ادامه گفت: آنچه تاكنون در مورد اين بيماري رخ داده است، رخداد غيرمعمولي نبوده و هرساله نه تنها در كشور ما بلكه در اكثريت كشورهاي دنيا و حتي در كشورهاي پيشرفته شاهد بروز آن مي‌باشيم اين طبيعت آنفلوانزا است و تغييري نخواهد كرد. 
 
مردم به شایعات توجه نکنند
وي گفت: سياست وزارت بهداشت آن است كه موارد ابتلا به این بیماری كاهش يابد و موارد مراجعه و بستري در بيمارستان كمتر شود و موارد مرگ نیز به حداقل برسد که همه اينها نياز به حمايت و همکاری مردم دارد. 
 
رئيس مركز مديريت بيماري‌ها در پايان گفت: از مردم عزيز تقاضا داريم به هيچ شايعه‌اي درباره این بیماری توجه نكنند و وزارت بهداشت تلاش کرده است تا با شفافيت كامل در اين زمينه براي هم‌وطنان سراسر كشور اطلاع‌رساني نمايد./باشگاه