مسئولان دولتی بر این باورند با تعطیل شدن مدارس در زمستان گردشگری رونق میگیرد و آلودگی هوا هم کمتر میشود.
به گزارش یوپنا ایران نوشت: تعطیلات دو هفتهای مدارس مدتهاست که از سوی دولت پیگیری میشود و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به همراه سازمان محیط زیست پیگیر تعطیلات زمستانی دانشآموزان هستند. مسئولان دولتی بر این باورند با تعطیل شدن مدارس در زمستان گردشگری رونق میگیرد و آلودگی هوا هم کمتر میشود.
موضوعی که البته مد نظر مسئولان آموزشی کشور هم است. آنها هم با کلیات تعطیلات زمستانی مدارس به شرط اصلاح تقویم آموزشی کشور موافق هستند. رضوانه حکیمزاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دراین باره میگوید: از منظر سند تحول یک سال تحصیلی از اول مهر شروع میشود و تا شهریور سال آینده ادامه پیدا میکند، برای این یکسال باید برنامه داشته باشیم و کل یک سال را مدیریت کنیم. هرگونه مصوبهای برای تغییر شرایط تقویم آموزشی حتماً باید همه جوانب را در نظر بگیرد. با تنوع شرایط اقلیمی در کشور مواجهیم به گونهای که در برخی استانها درجه حرارت در تابستان بسیار بالاست و در برخی دیگر سرمای شدید در زمستان حاکم است. بنابراین باید به طور جدی در این زمینه برنامهریزی کنیم.
وی میگوید: طبق مصوبه مجلس یک سال تحصیلی از اول مهر شروع میشود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه پیدا میکند و خرداد زمان امتحانات است. اگر بخواهیم این تقویم آموزشی را تغییر دهیم و بهعنوان مثال زمان شروع سال تحصیلی را عقب کشیده و به شهریور بیاوریم مخالف و مغایر این مصوبه و قانون مجلس است. برای تغییر تقویم آموزشی ابتدا باید با مجلس توافق کنیم. البته که ما در شورای معاونان هنوز به جمعبندی لازم در این زمینه نرسیدهایم. چرا که با بحث امتحانات هماهنگ مدارس مواجه هستیم و نمیتوانیم شتابزده اقدامی در این باره انجام دهیم.
حکیمزاده با اشاره به اینکه تعطیلی زمستانی مدارس ممکن است فوایدی برای گردشگری و محیط زیست داشته باشد اما نباید مسأله آموزش به حاشیه برود تأکید میکند: موضوع تعطیلات زمستانی در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شده است و فکر میکنم به سال تحصیلی جدید هم نرسد چرا که ما نمیتوانیم بدون درنظر گرفتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی استانها تصمیمگیری کنیم. علاوه بر این باید به پیوستگی زمان یادگیری نیز توجه شود. تقویم آموزشی با توجه به سند بالادستی و در نظر گرفتن شرایط خاص و اقلیم متنوع نیازمند بررسی همه جانبه از ابعاد زیست محیطی، تربیتی، اقتصادی و آب و هوایی است.