مصوبه ممنوعیت رییس دولت اصلاحات به تایید رهبری نرسیده است
مصوبه ممنوعیت رییس دولت اصلاحات به تایید رهبری نرسیده است

نوش‌آبادی ادامه داد: «آنچه موجب شائبه توهین شده به هیچ عنوان عمدی نبوده بلکه بیان یک موضوع در یک زمان تاریخی توسط یکی از شخصیت‌ها بوده که من معتقدم سازندگان سریال به هیچ عنوان قصدی برای توهین نداشته‌اند. بنابراین اگر مردم شریف کرمان صبر کنند، خواهند دید که در قسمت‌های آینده نیز از آنها تجلیل نیز به عمل خواهد آمد.»

بیست و یکمین نشست حسین نوش‌آبادی؛ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (دوشنبه ۲۳ آذر) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نوش‌آبادی در این نشست درباره‌ی واکنش و موضع هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت ارشاد در مقابل درج عکس و انتشار خبرهای سیدمحمد خاتمی در روزنامه‌ی اطلاعات گفت: «وزارت ارشاد وظیفه دارد براساس قانون مطبوعات عمل کند در تبصره دو ماده ٥ مطبوعات نیز تصریح شده که مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاجراست و در صورت تخلف دادگاه نشریات متخلف را می‌تواند تا دو ماه موقتا توقیف کند یا خارج از نوبت پرونده را رسیدگی کند. اما درخصوص ممنوع‌التصویر بودن سیدمحمد خاتمی، مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی که به تایید رهبری رسیده باشد وجود ندارد.»

نوش ابادی تاکید کرد: «این مصوبات زمانی لازم الاجراست که به تایید رهبری برسد اما تاکنون مصوبه‌ای به تایید رهبری نداشتیم. بنابراین نظر قضایی در حوزه خودشان قابل پیگیری است. ما براساس مفاد قانون مطبوعات عمل می‌کنیم و دخالتی در این بحث نداریم. قانون به ما راه را نشان می‌دهد. ما مصوبه‌ای برای ورود نداریم. الان نظر مقامات قضایی که در چارچوب مقررات است؛ دنبال می‌شود.»

نوش‌آبادی ادامه داد: «مطبوعات به لحاظ حساسیت‌ها قانون محکم است در ماده ٤ قانون مطبوعات تصریح شده هیچ مقام دولتی یا غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلبی درصدد اعمال فشار بر مطبوعات براید تا به سانسور نشریات مبادرت کند. ما مطبوعات را در بیان مطالب آزاد می‌دانیم اما این آزادی با قید و شرط است و باید به امنیت ملی و مبانی کشور احترام گذاشت. قانون مطبوعات صراحتا حدود را مشخص کرده است و رسیدگی به جرایم در قانون پیش‌بینی شده است و فراتر از قانون نمی‌توانیم با مطبوعات برخورد کنیم.»

سخنگوی ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی سیاست ارشاد نسبت به ابراز تمایل کمپانی فاکس برای ورود به بازار سینمای ایران چیست، تصریح کرد: «در جریان این پیشنهاد نیستم که با چه هدفی مطرح شده است اما بطور کلی از اینکه بتوانیم با دنیا ارتباط فرهنگی داشته باشیم و از ظرفیت‌های هنری ما استفاده شود، استقبال می‌کنیم. باید این تبادلات و تعاملات بین جمهوری اسلامی ایران و دنیا در حوزه تقریب مناسبات فرهنگی پدید آید. چون یکی از محورهای مهم توسعه روابط با دنیا توسعه روابط فرهنگی است این مهم به توسعه در ابعاد سیاسی و اجتماعی و تجاری دنیا کمک می‌کند قطعا اگر پیشنهادی شده باشد توسط مراجع ذیربط بررسی شده و به آن پاسخ داده می‌شود.»

نوش آبادی با اشاره به پخش تیزر و آگهی رایگان برای محصولات فرهنگی ایرانی توسط شبکه‌های فارسی زبان معاند مجدد تاکید کرد: «هرگونه تماس و همکاری ارسال اگهی و مصاحبه و همکاری با شبکه‌های معاند ممنوع است. هم در مصوباتی که در گذشته داریم و هم در تذکراتی که در دولت یازدهم داده شده است هنرمندان باید مراقبت کنندکه بی‌جهت آب در آسیاب دشمن نریزند. چه تبلیغات هنری باشد و چه مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی، همه ممنوع هستند. ما هم برخورد می‌کنیم حتی تا مرحله لغو مجوز و یا پروانه اقدام کرده و مجوز کالایشان لغو می‌شود. هنرمندان باید این مراقبت را داشته باشند که بی‌جهت مشکل درست نکنند. ما تذکر می‌دهیم. اگر تعمدی در ایجاد ارتباط با شبکه‌های معاند و مخالف باشد مطابق مقررات برخورد می‌کنیم.»

معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی حواشی پیش‌آمده پیرامون مجموعه «شهرزاد» به نیز تصریح کرد: «طی روزهای اخیر خبرها و حاشیه‌هایی مبنی بر توهین این سریال به مردم شریف استان کرمان منتشر شده که موجب پدید آمدن شائبه‌هایی نیز شده است. به هر حال آنهایی که در جریان این سریال هستند، می‌دانند که در این سریال توهینی به مردم شریف کرمان نشده است و به اعتقاد من سریال «شهرزاد» یکی از پرمخاطب‌ترین و باکیفیت‌ترین سریال‌هایی است که در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است. البته در بعضی از نقدهایی هم که مطرح‌ شده، کارگردان پاسخ داده که منتقدان عجله نکنند زیرا در قسمت‌های آینده این سریال شاهد تعریف و تمجیدهایی از مردم دوست‌داشتنی کرمان خواهیم بود که شائبه توهین را به طور کامل از بین خواهد برد.»

نوش‌آبادی ادامه داد: «آنچه موجب شائبه توهین شده به هیچ عنوان عمدی نبوده بلکه بیان یک موضوع در یک زمان تاریخی توسط یکی از شخصیت‌ها بوده که من معتقدم سازندگان سریال به هیچ عنوان قصدی برای توهین نداشته‌اند. بنابراین اگر مردم شریف کرمان صبر کنند، خواهند دید که در قسمت‌های آینده نیز از آنها تجلیل نیز به عمل خواهد آمد.»

او همچنین درباره رعایت چارچوب‌های مرتبط با حجاب و ایرادهای احتمالی و شائبه‌های ایجاد شده پیرامون این موضوع در سریال مذکور  نیز بیان کرد: «به اعتقاد من چارچوب‌های حجاب در سریال «شهرزاد» رعایت شده است. اتفاقاً در مجوزی هم که برای پخش این سریال به صاحبان اثر ارائه شده، تاکید بر رعایت شئونات دینی و حجاب به عوامل سازنده این مجموعه اعلام شد؛ ضمن اینکه بهتر است دنبال حداکثرها در فیلم‌ها نباشیم، چون دنیای هنر جایی نیست که همه این اندیشه‌های ارزشمند را بتوانیم در قالب یک فیلم بگذاریم. مطمئن باشید کارگردان سریال «شهرزاد» آگاه به مسائل شرعی است و هنرمندان مجموعه نیز خوب می‌دانند که باید حداقل‌ها را در مسائل شرعی رعایت کنند گرچه مطلوب ما همان حداکثرهاست، اما همین که بتوانیم حداقل‌ها را رعایت کنیم، خود می‌تواند هدایت‌کننده خوبی برای تحقق آرمان‌های حداکثری ما باشد.»