معاون اسبق سازمان هواپیمایی با بیان اینکه هر هزینه ساعت پرواز در ایرلاین های داخلی از ۴۵ دلار به حدود ۱۰۰ دلار می رسد، گفت: سه شرکت کی.ال.ام، برییتیش ایرویز و ایرفرانس به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به سرعت بازار هوایی ایران را ترک کردند
معاون اسبق سازمان هواپیمایی با بیان اینکه هر هزینه ساعت پرواز در ایرلاین های داخلی از ۴۵ دلار به حدود ۱۰۰ دلار می رسد، گفت: سه شرکت کی.ال.ام، برییتیش ایرویز و ایرفرانس به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به سرعت بازار هوایی ایران را ترک کردند
به گزارش یوپنا، علیرضا منظری با اشاره به افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایرلاینهای داخلی و خارجی اظهار داشت: میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما به میزان استفاده آنها از ارز بستگی دارد که در ایرلاینهای مختلف بین ۵۰ تا ۷۵ درصد هزینههایشان ارزی است و به همین اندازه قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا کرده است.
وی درباره دستور مسوولان مبنی بر کاهش قیمت بلیت هواپیما گفت: قیمت بلیت هواپیما از چند سال گذشته آزادسازی شده است و نمیتوان به صورت دستوری قیمت بلیت را کاهش داد. دستور مسوولان مبنی بر گرانفروشی بیشتر از تاثیر افزایش قیمت دلار بر روی بلیتها بوده است.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت هوانوردی دچار شوک شده است، گفت: مدیران ایرلاینها در حال بررسی وضعیت بازرگانی خود هستند اینکه چگونه در این شرایط قیمت با ریزش مسافر هزینههای خود را سربهسر نگه دارند. از طرفی دیگر به مشتریان هم این شوک وارد شده و به طور قطع با ریزش مشتری در سفرهای هوایی مواجه خواهیم بود.
منظری افزود: سفر هوایی سهم کوچکی در سبد هزینههای خانوار داشته که با این وضعیت انتظار حذف سهم سفرهای هوایی در هزینههای خانوار وجود دارد.
وی با بیان اینکه چند ماهی زمان میبرد که دو طرف عرضه و تقاضا در این بازار بتوانند شرایط خود را مدیریت کنند،گفت: اگر عرضه بیش از تقاضا باشد در ماههای آینده شرکتهای هواپیمایی به سمت این میروند که خدمات خود را افزایش دهند و یا قیمت تمام شده را تا حد ممکن به کاهش برسانند.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه تا چند ماه آینده مشتریان واقعی سفرهای هوایی مشخص خواهند شد، گفت: تا دو سه ماه آینده مشخص خواهد شد که چند درصد از مردم توان خرید بلیت هواپیما با قیمت های واقعی را دارند.
منظری با اشاره به علت نوسان نرخ بلیت هواپیما و یکی از مهمترین مشکلات ایرلاینها در تعیین نرخها اظهار داشت:در حال حاضر نرخ تسعیر ارز ثابت نیست زمانی این نرخ هشت هزار و ۸۰۰ تومان بود بعد به ۹هزار و ۲۰۰ رسید و روز گذشته بانک مرکزی این نرخ را ۱۰ هزار و ۵۰ تومان اعلام کرد. بنابراین یکی از مهمترین مشکلات ایرلاینها این است که مجبورند نرخ تسعیر ارز را بالاترین قیمت در نظر بگیرند تا براساس آن بلیت بفروشند که ضرر نکنند.
وی با بیان اینکه در کشورهای خارجی هم قیمت بلیت هواپیما بالاست اظهار داشت:هر ساعت پرواز در کشورهای خارجی ۱۰۰ دلار هزینه دارد که این رقم در ایران قبل از افزایش قیمتها ۴۵ دلار بود که امروز در شرایط حال حاضرهر ساعت پرواز ایرلاینهای داخلی هم به حدود ۱۰۰ دلار رسیده است.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بلیت یک طرفه تهران – کیش با نرخ ۹۰۰ هزار تومان واقعی است گفت: هر ساعت پرواز را اگر همان ۴۵ دلار در نظر بگیریم و آن را با نرخ دلار ۱۰ هزار تومان محاسبه کنیم به هر ساعت ۴۵۰ هزار تومان میرسیم، تهران – کیش هم دو ساعت پرواز است که جمع آن ۹۰۰ هزار تومان میشود بنابراین این قیمت واقعی است.
وی درباره خروج سه شرکت خارجی از بازار هوایی ایران تاکید کرد: سه شرکت بریتیش ایر ویز، KLM و ایر فرانس به دلیل کاهش قدرت خرید مردم ایران بازار هوایی کشورمان را ترک کردند بازرگانی این ایرلاینها به خوبی شرایط اقتصادی مردم ایران را شناختهاند و میدانند که با ریزش مسافر در مسیرهای بینالمللی مواجه خواهند شد بنابراین هر چه زودتر بازار ایران را ترک کردند.
منظری تاکید کرد: موضوع دیگری که باعث ترک فوری این شرکتها از بازار ایران بود بحث ناپایداری نرخ تسعیر ارز بوده است. در حال حاضر قیمت دلار هر لحظه تغییر می کند و نمیتوانند برای بازار خود در ایران پیشبینی داشته باشند.
وی ادامه داد: پیش از این هر ۱۵ بار یک روز بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز را اعلام میکرد و با کمترین نوسان ریال خود را در ایران به ارز تبدیل میکردند اما امروز هر لحظه نرخ تسعیر ارز تغییر میکند بنابراین یا باید بلیت خود را به صورت ارز به مردم بفروشند و یا اینکه در لحظه ریال خود در ایران را به دلار تبدیل کنند که آن هم دردسرهای بسیار زیادی دارد.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی با بیان اینکه شرکتهای ایران ایر و ماهان در این مسیرها فعال هستند، اظهار داشت: ایران ایر به انگلیس و هلند پرواز دارد و همچنین هواپیمایی ماهان در کنار ایران ایر پروازهای فرانسه را انجام میدهد.
وی افزود: اینکه گفته میشود مسافران این شرکتهای هواپیمایی خارجی جذب ایرلاینهای داخلی میشوند کاملا درست نیست به این دلیل که ایران ایر در هفته تنها سه پرواز به لندن دارد حال اینکه مخاطبان این پروازها اغلب تجار هستند که میخواهند در سریعترین زمان ممکن خود را به مقصد برسانند بنابراین جذب بازار هواپیمایی دوبی میشوند که در هفته ۸۰ پرواز به لندن دارد که این پروازها در ساعات مختلف روز انجام میشود./انتخاب