راهبرد تازه آمریکا برای «بیرون راندن» ایران از سوریه
راهبرد تازه آمریکا برای «بیرون راندن» ایران از سوریه

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بنا دارد راهبرد تازه‌ای را برای «بیرون راندن» ایران از سوریه در پیش بگیرد.

به گزارش یوپنا به نقل از یورونیوز، پایگاه خبری «ان.بی.سی» به نقل از پنج منبع آگاه که با این طرح آشنایی دارند می‌گوید نیروهای نظامی ایالات متحده قرار نیست در این راهبرد تازه با نیروهای ایران درگیر شوند.

مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی در آمریکا می‌گوید: «این یک فرصت واقعی برای آمریکا و همپیمانان اوست تا رژیم ایران را وادار کنند بهای اشغال دراز مدت سوریه را بپردازد.»

بنا به قوانین آمریکا ارتش ایالات متحده می‌تواند در صورت احساس تهدید به نیروهای متحد ایران ضربه وارد کند اما طبق مصوبه سال ۲۰۰۱ کنگره ایالات متحده به نام «مجوز به کارگیری نیروی نظامی» این کشور نمی‌تواند مأموریت نیروهایش در سوریه را به شکلی گسترش دهد که به درگیری مستقیم با نیروهای ایران بیانجامد.

این طرح بیشتر بر تلاش‌های دیپلماتیک متمرکز است تا از طریق وارد کردن فشار اقتصادی و مالی به ایران، این کشور نیروهایش را از سوریه خارج کند.

به موجب این طرح کمک‌های مالی برای بازسازی به مناطقی از سوریه که نیروهای ایرانی و روسی در آن حضور دارند تعلق نخواهد گرفت و همچنین شرکت‌های ایرانی و روسی که برای بازسازی روسیه کار می‌کنند تحریم خواهند شد.

اونا هاتاوی، از دانشکده حقوق دانشگاه ییل معتقد است درگیری مستقیم با ایران از مرزهای کنونی «مجوز به کارگیری نیروی نظامی» فراتر می‌رود. وی می‌افزاید که البته هیچ بعید نیست دولت ترامپ بخواهد مرزهای این مصوبه را آنقدر گسترش بدهد که «درگیر شدن با نیروهای ایران هم به نوعی در آن بگنجد.»

مقامات ایالات متحده می‌گویند راهبرد دونالد ترامپ از سال گذشته در مورد سوریه چهار هدف عمده را در پیش گرفته است: شکست داعش، بازداشتن حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از بکارگیری سلاح شیمیایی، فراهم کردن زمینه انتقال قدرت سیاسی در دمشق و سرانجام محدود کردن «نفوذ منفی» ایران در سوریه.