همزمان با ایام هفته پژوهش، با هدف ارتقای سطح کیفی علمی دانشجویان رشته حقوق کارگاه بررسی عوامل روانی بزهکاری اطفال در دانشگاه پیام نور مرکز بهبهان برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، ابتدا مدرس کارگاه در تعاریفی در خصوص بزهکاری کودکان گفت : بزهكاري كودك و نوجوان دير زماني است كه مورد توجه و اقبال صاحب‌نظران علوم تربيتي، روانشناسان و مربيان بوده است و آنان تلاش وسيعي را در اين حيطه به كار برده‌اند. قوانيني كه بزهكاري را تعريف مي‌كنند، بر حسب دولت‌ها و شرايط اجتماعي و اقليمي، هر كشوري متفاوت‌اند .

وی در ادامه به بیان عوامل منجر به بزهکاری پرداخت و افزود: عوامل مختلفی از جمله عوامل خانوادگی، تبعیض، خشونت، سن والدین، عقب ماندگی و بی سوادی والدین، یتیمی، طلاق و کشمکش، غیبت والدین از خانواده و انحراف والدین را می توان به عنوان عوامل تأثیر گذار بر بزهکاری در کودکان برشمرد.

کودکان و نوجوانان هر کشوری، عناصر اصلی و تأثیرگذار در سرنوشت آن کشور می‌باشند، بنابراین همواره جرم‌شناسان از سویی و دستگاه قضایی از سوی دیگر به پیشگیری از بزهکاری کودکان و نوجوان توجه خاصی دارند و سعی در شناسایی علل بزهکاری اطفال به عنوان عوامل خطر می‌نمایند.

این مدرس اذعان داشت : یکی از عوامل خطر بزهکاری کودکان که کمتر مورد توجه واقع شده، وجود مجموعه‌ای از خصوصیات روانی در آنان می‌باشد که به دلیل عوامل متفاوت و متعددی ایجاد می‌گردد و احتمال وارد شدن کودک در رفتارهای مجرمانه‌ی آینده را افزایش می‌دهد. از این رو تلاش درجهت حفظ سلامت روانی کودکان به عنوان یک عامل حمایتی در مراحل رشد کودک مطرح می‌گردد.