تلاش مخفیانه گوگل برای آشتی با هواوی
تلاش مخفیانه گوگل برای آشتی با هواوی

گوگل بی سروصدا در حال لابی کردن با اشخاص و نهادهای سیاسی ذی نفوذ در آمریکاست تا بتواند برای تداوم نصب کامل سیستم عامل اندروید بر روی گوشی های ساخت هواوی مجوزهای لازم را کسب کند.

به گزارش یوپنا، به دنبال اعمال فشارهای آمریکا گوگل اعلام کرد از این پس تنها نصب نسخه منبع باز و عمومی سیستم عامل اندروید بر روی گوشی‌های تولیدی هواوی ممکن است و دسترسی و استفاده از بسیاری از برنامه‌های اندرویدی محبوب گوگل هم برای مالکان گوشی‌های تولیدی هواوی ناممکن خواهد شد.

این رویداد به تیره شدن روابط کاری و حرفه‌ای هواوی با گوگل و برخی شرکت‌های فناوری دیگر آمریکایی منجر شده است. به دنبال انتشار اخباری در مورد تلاش هواوی برای طراحی سیستم عامل مستقل تلفن همراه و احتمال برخوردهای قهرآمیز دولت چین با شرکت‌های فناوری مانند گوگل، این شرکت به فکر افتاده تا شرایط موجود را به هر نحو ممکن تغییر دهد و منابع مطلع از لابی فشرده گوگل در واشنگتن برای مستثنی شدن از تصمیمات کاخ سفید بر علیه هواوی خبر می‌دهند.

گفته می‌شود سیستم عامل جدید هواوی با برنامه‌های اندرویدی سازگار خواهد بود، اما بدین منظور نیازی به استفاده از فناوری گوگل نخواهد داشت و همین مساله باعث خواهد شد تا این شرکت آمریکایی دیگر کنترلی بر داده‌های رد و بدل شده از طریق گوشی‌های جدید هواوی نداشته باشد. گوگل در رایزنی‌های خود با سیاستمداران آمریکایی تصریح کرده که این تحول خطر بزرگ‌تری برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود و بهتر است هواوی کماکان بتواند از نسخه کامل اندروید استفاده کند تا نحوه استفاده کاربران گوشی‌ها و تبلت‌های این شرکت چینی زیر ذره بین گوگل باقی بماند.

گوگل در لابی‌های مخفیانه خود همچنین مدعی شده که هک کردن سیستم عامل جدید هواوی هم برای هکرها و هم برای دولت‌ها ساده‌تر است و سواستفاده از داده‌های خصوصی میلیون‌ها کاربر گوشی‌های هواوی می‌تواند مشکلات تازه ای ایجاد کند. تحلیل گران می‌گویند این شرکت همچنین از زیان مالی هنگفت ناشی از قطع همکاری با هواوی بیمناک است.