گوشی های تلفن همراه قاچاق دیگر آنتن نمی‌دهند
گوشی های تلفن همراه قاچاق دیگر آنتن نمی‌دهند

همزمان با اجرای طرح جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق از بازار،مصرف کنندگان نهایی می توانند با اطمینان خاطر به خرید این کالای دیجیتالی و ارتباطی بپردازند.

همزمان با اجرای طرح جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق از بازار،مصرف کنندگان نهایی می توانند با اطمینان خاطر به خرید این کالای دیجیتالی و ارتباطی بپردازند.

طی سال‌های اجرایی‌شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا ،مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه با جدیت بیشتری از گذشته مورد توجه قرار گرفت، هرچند موفقیت چشمگیری درپی نداشته اما هزینه و ریسک این عمل خلاف قانون بالا رفته است.

اکنون نیز با آغاز پاییز قرار بر اجرای طرح ضربتی مبارزه با قاچاق کالا در بازار تهران است. طرحی که بناست بازار را از تمامی کالای قاچاق پاکسازی کند، هرچند مشخص نشده با پاک‌سازی موردی بازار برای همیشه می‌توان با کالاهای قاچاق در بازار خداحافظی کرد یا بعد از گذر زمان و با توجه به وجود مبادی متعدد ورود کالای قاچاق مجددا شاهد روند معیوب ورود و خرید و فروش این کالاها خواهیم بود.

در شرایط فعلی که سهم بالایی از بازار تلفن همراه کشور به فعالان غیرقانونی این حوزه اختصاص یافته اجرای این طرح بیش از گذشته محسوس می‌شود؛چراکه همزمان با کمرنگ شدن قاچاق گوشی تلفن همراه میزان واردات قانونی موبایل به کشور افزایش می یابد که درپی آن شاهد افزایش درآمدهای گمرکی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ایجاد اطمینان خاطر در مصرف کننده نیز می شویم.

همزمان با اجرای طرح جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق از بازارمصرف کنندگان نهایی می توانند با اطمینان خاطر به خرید این کالای دیجیتالی و ارتباطی بپردازند.

حتی ۵ مرداد ‌سال‌جاری نیز اجرای طرح مبارزه با قاچاق گوشی‌های تلفن همراه در بازار اجرا شد و طی آن نیروی انتظامی با حضور در بازار علاءالدین تهران با متخلفان برخورد و گوشی‌های قاچاق را جمع‌آوری کرد و اکنون نیز طبق اعلام قبلی، طرح جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق در بازار با شروع ماه مهر اجرا خواهد شد و متعاقب آن با فروشندگان لوازم خانگی که اقدام به جمع‌آوری کالاهای قاچاق خود از مغازه خود نکرده باشند،به‌شدت برخورد خواهد شد،درهمین راستا با توجه به حجم عظیم قاچاق گوشی های تلفن همراه خبرگزاری خانه ملت،درگفت وگو با نمایندگان مردم ؛چند و چون قاچاق تلفن همراه و ضرورت مبارزه با این پدیده شوم را جویا شده که به شرح زیر است:

باستانی:گوشی های تلفن همراه باید شناسنامه دار شوند/ریجستری به گوشی های فعال آسیبی نمی زند

سعید باستانی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به طرح جمع آوری کالاهای قاچاق به ویژه گوشی های تلفن همراه قاچاق از فروشگاه ها و مراکز خرید،گفت:این طرح در راستای طرح حمایت از تولید داخلی اجرایی شده، که نخستین مرحله آن با تزریق تسهیلات به بدنه صنعت کشور اجرایی شد و در ادامه باید مراحل بعدی طرح حمایت از تولید داخلی که یکی از این اقدامات تحریک بازار داخلی است، باید اجرایی شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با پرداخت کارت های اعتباری خرید کالا در راستای تحریک بازار داخلی گام برداشت، افزود:با ارائه این کارت های اعتباری مصرف کنندگان کالا به خرید از بازار داخلی تشویق شدند، همچنین در ادامه باید مشوق های صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود.

کمبود کالاها به افزایش قیمت منجر خواهد شد

باستانی با اشاره به حجم فراوان ورود کالاهای قاچاق به کشور،ادامه داد:مسئولان برای مبارزه با کالای قاچاق دو راه پیش رو خواهند داشت،نخستین اقدام کنترل کالاهای قاچاق از مبادی ورودی و دومین اقدام جمع آوری کالاها از بازار و مراکز فروش است.

وی با بیان اینکه جمع آوری کالاها از بازار و انبارکردن آنها مانع ورود کالاهای قاچاق جدید به کشور می شود،یادآور شد: اگر تمامی مجموعه طرح های رونق تولید به صورت مرحله ای صورت نگیرد با کمبود برخی کالاها مواجه خواهیم شد که این کمبود کالاها به افزایش قیمت منجر خواهد شد و گرانی را به بازار تحمیل خواهد کرد.

جمع آوری گوشی های قاچاق شوک قیمتی به بازار وارد می کند

باستانی با تاکید براینکه مسئولان با جدیت به دنبال جمع آوری کالاهای قاچاق هستند،افزود:به محض جمع آوری گوشی های موبایل ممکن است،شوک قیمتی به بازار موبایل کشور وارد شود که وزارت صنعت،معدن و تجارت باید با مدیریت صحیح بازار را کنترل کند.

وی با بیان اینکه گوشی های تلفن همراه باید شناسنامه دار شوند،ادامه داد:با ایجاد نمایندگی های رسمی فروش می توان گوشی های تلفن همراه را شناسنامه دار کرد و از حجم عظیم قاچاق تلفن همراه کاست.

قابلیت خرید و فروش گوشی های تلفن همراه قاچاق باید سلب شود

این نماینده مردم درمجلس دهم،با اشاره به اجرای طرح ریجستری گوشی های تلفن همراه،اظهارکرد:گوشی های فعال در طرح مذکور ثبت می شوند و مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود و گوشی های فعال نیز تقریبا برخی اطلاعتشان در اپراتورها موجود است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه باید قابلیت خرید و فروش گوشی های تلفن همراه قاچاق سلب شود،تصریح کرد:زمانی که گوشی های تلفن همراه قاچاق قابلیت خرید وفروش نداشته باشند،واردات قاچاق مقرون به صرفه نبوده و انگیزه آنها برای قاچاق کمتر می شود.

فولادگر مطرح کرد:بازار آشفته ریجستری گوشی تلفن همراه درکشور/ ضرورت شناسه دارکردن گوشی های تلفن همراه

حمیدرضا فولادگر درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به طرح جمع آوری کالاهای قاچاق به ویژه گوشی های تلفن همراه قاچاق از فروشگاه ها و مراکز خرید،گفت:یکی از راههای عملیاتی “حمایت از تولیدملی و اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی” مبارزه با قاچاق کالا است و مبارزه با قاچاق کالا قطعا باید در اولویت فعالیت مسئولان قرار گیرد.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه جنبه مهمی از مبارزه با قاچاق باید به گوشی های تلفن همراه، لوازم جنبی و قطعات آن اختصاص داده شود،افزود:برخی لوازم تلفن همراه ممکن است در داخل تولید نشود،اما واردات آن می تواند از مسیر قانونی و مبادی رسمی انجام شود،تا برای علاوه بر شفاف سازی اطلاعاتی برای دولت و کشور درآمد حاصل کند.

قانون مبارزه با قاچاق برای شفاف سازی اقتصادی باید اجرایی شود

فولادگر بااشاره به اینکه برای شفاف سازی و قانونمندی اقتصادی باید قانون مبارزه با قاچاق اجرایی شود،ادامه داد:باید به اصناف درگیر در طرح جمع آوری کالاهای قاچاق فرصت کافی و معقول داده شود تا خود را آماده اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کنند.

وی با بیان اینکه طرح ریجستری باید به صورت دقیق و کامل در کشور اجرا شود،یادآور شد:تمام کشورهای پیشرفته دنیا حتی خط های اعتباری خود را ریجستری می کنند، اما متاسفانه ایران در این زمینه بازار آشفته ای دارد.

کمرنگ شدن قاچاق با طرح شناسه دارکردن گوشی های موبایل

فولادگر با تاکید بر شناسه دارکردن گوشی های تلفن همراه،افزود:پس از اجرای طرح شناسه دارکردن گوشی های موبایل،تمامی گوشی‌های موجود در بازار که دارای شناسه نباشند باید به عنوان کالای قاچاق به شمار ‌آیند و از سطح بازار جمع‌آوری ‌شوند.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اجرایی شدن طرح جمع آوری گوشی قاچاق به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از توزیع و فروش اجناس قاچاق و تقلبی صورت می‌گیرد،ادامه داد: در شرایط فعلی که سهم بالایی از بازار تلفن همراه کشور به فعالان غیرقانونی این حوزه اختصاص یافته و اجرای این طرح همزمان با کمرنگ شدن قاچاق گوشی تلفن همراه میزان واردات قانونی موبایل به کشور را افزایش می دهد که درپی آن شاهد افزایش درآمدهای گمرکی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ایجاد اطمینان خاطر در مصرف کننده خواهیم بود.

مقدسی:جمع آوری گوشی قاچاق را به بهانه گرانی نباید به تاخیر انداخت/ ضرورت ایجاد نمایندگی های رسمی فروش

مهدی مقدسی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به جمع آوری گوشی های تلفن همراه قاچاق از فروشگاه ها و مراکز خرید از مهرماه، گفت:مبارزه با قاچاق کالا فرآیندی است که از مبادی ورودی مرزها تا محل توزیع ادامه دارد و کنترل در هر مرحله اهمیت خاص خود را دارد.

نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه اجناس واحدهای صنفی به ویژه گوشی های تلفن همراه باید شناسه دار شوند، افزود:سازمان تعزیرات،ستاد مبارزه با کالا و ارز و سازمان اصناف باید درخصوص طرح جمع آوری کالاهای قاچاق سنجیده و با دقت عمل کنند.

ریجیستری هزینه جدیدی به مصرف کننده و فروشنده تحمیل نمی کند

مقدسی با اشاره به اینکه طرح ریجستری برای گوشی های تلفن همراه فعال اجرا نمی شود، ادامه داد:کنترل اصالت تلفن همراه در هنگام فروش صورت می گیرد و ریجیستری هزینه جدیدی را به مصرف کننده، ‌فروشنده یا توزیع کننده کالا تحمیل نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد گوشیهای تلفن همراه قاچاق هستند و عوارض گمرکی پرداخت نکرده اند،یادآور شد:زمانیکه این گوشی ها از دسترس خارج شوند، قاچاق محسوب شده و دیگر مقرون به صرفه نیست و باید از مبادی قانونی وارد کشور شوند.

امکان افزایش قیمت موقتی موبایل

مقدسی با اشاره به اینکه اجرای طرح رجیستری و جمع آوری گوشی های قاچاق از مغازه ها تبعاتی به همراه دارد،افزود:دولت باید با پذیرفتن تبعات رجیستری این طرح را به طور کامل اجرا کند و از اجرای آن شانه خالی نکند.

مقدسی بااشاره به امکان افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه با جمع آوری گوشی های قاچاق از سطح بازار،ادامه داد:افزایش قیمت موقتی است،بنابراین نباید مبارزه با قاچاق کالا را به بهانه گران شدن محصولات به تاخیر انداخت و برای جلوگیری از رانت می توان عوارض گمرکی را کاهش داد تا گوشی ها از مبادی قانونی وارد کشور شود و افزایش قیمتی صورت نگیرد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عرضه و تقاضا قیمت گوشی های تلفن همراه را مشخص می کند،تصریح کرد:می توان برای جلوگیری از رانت و انحصارگرایی تعداد نمایندگی ها را در کشور افزایش داد و در این صورت قیمت های مختلف و متنوع توسط برندهای مختلف ارائه می شود، که شرایط رقابت را فراهم می کند.

گرمابی:شناسه دارکردن گوشی های تلفن همراه گامی مهم برای مقابله با قاچاق

حمید گرمابی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به جمع آوری گوشی های تلفن همراه قاچاق از فروشگاه ها و مراکز خرید،گفت: این دسته اقدامات به عنوان مسکن عمل می کند،اما راه حل اصلی نبوده و راهکار اصلی کنترل مرزها و مبادی رسمی و غیررسمی است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شناسه دار کردن گوشی های تلفن همراه و ریجستری کردن آن بهترین راه حل قاچاق تلفن همراه است، افزود:مسئولان باید به دنبال راه حل بلندمدت و دائمی در مبارزه با قاچاق کالا به ویژه قاچاق تلفن همراه باشند، که یکی از این راه حل های بلندمدت اجرای طرح ریجستری تلفن همراه است.

تلفن همراه به دلیل حجم کم از قاچاق‌پذیرترین کالاها به کشور است

گرمابی با اشاره به اینکه تلفن همراه به دلیل حجم کم از قاچاق‌پذیرترین کالاها به کشور است، ادامه داد: ورود غیرقانونی این کالا درکنار آسیب زدن به اقتصاد ملی باعث بیکاری جوانان کشور و تعطیلی بنگاه‌های مشابه داخلی می‌شود.

وی یادآور شد: اگر طرح ریجستری به شکل صحیح و کامل اجرایی شود،قاچاق موبایل صد درصدی قطع خواهد شد و زمانی که فرد از گوشی تلفن همراه نتواند استفاده کند، تمایلی به خرید آن نخواهد داشت.

افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه باید مدیریت شود

گرمابی با بیان اینکه هر شخصی که از کالای وارداتی استفاده می کند، باید هزینه های مترتب با آن را که براساس قانون اعمال شده پرداخت کند، افزود: در صورت عدم مقابله با قاچاق، سهم درآمدی بیت المال به جیب قاچاقچیان وارد شده و بودجه ای که می تواند صرف ارتقای سطح خدمات به کل جامعه شود، از بین می رود.

وی با اشاره به امکان افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه با جمع آوری گوشی های قاچاق ادامه داد:بیشتر گوشی های تلفن همراه می توانند نمایندگی رسمی فروش در داخل کشور دریافت کنند و فقط گوشی های تلفن همراه آیفون نمی توانند درشرایط فعلی وارد کشور شوند که با دریافت نمایندگی رسمی مشکل آیفون نیز حل می شود.

طرح ریجستری برای گوشی هایی فعال ،اجرا نمی شود

این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه طرح ریجستری برای گوشی هایی که درحال حاضر فعال هستند اجرا نمی شود،اظهارکرد:باید درخرید و فروش گوشی های تلفن همراه جدید ریجستری اعمال شود و با افزایش تعداد نمایندگی ها بازار را رقابتی کرد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:زمانی که گوشی های تلفن همراه قاچاق قابلیت خرید وفروش نداشته باشند، فروش قاچاقچیان کمتر شده و انگیزه آنها برای قاچاق کمتر می شود.

 

منبع: خانه ملت