وظیفه سازمان بورس حفاظت از شاخص نیست
وظیفه سازمان بورس حفاظت از شاخص نیست

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مقررات وظیفه سازمان بورس حفاظت از شاخص نبوده بلکه نظارت بر بازار است.

201606107329145641_origعضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مقررات وظیفه سازمان بورس حفاظت از شاخص نبوده بلکه نظارت بر بازار است.

به گزارش یوپنا به نقل از خانه ملت، معصومه آقاپورعلیشاهی درباره وضعیت صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: اینکه عنوان می شود صورت‌های مالی بانک ها از اول زیان نداشته و درحال حاضر زیان ده شده صحیح نیست،در رابطه با این موضوع شفاف سازی شده صورت‌های مالی مذکور باید در موعد مقرر خود زیان را گزارش می کرد،اما به دلایل مختلف این کار انجام نشده و به تعویق افتاده است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، افزود: به طور مثال چگونه ممکن است بانکی قبلا برای سال ۱۳۹۴ پیش بینی سود کرده و در سال ۱۳۹۵ هنگام تهیه صورت های مالی سال ۱۳۹۴ خود وقتی متوجه زیان دهی شده،اقدام به انعقاد قرارداد فروش اقساطی سهام،آنهم با درصد کمی پیش پرداخت به شرکت وابسته خودکرده و سود ذیربط را شناسائی کرده و سهامداران انتظار دارند این سود که فاقد جریان نقدی است،توزیع شود.

آقاپور علیشاهی در این رابطه افزود:بدیهی است اقداماتی از این دست،صحیح نبوده و باید جلوی آن گرفته می‌شد؛بنابراین نتیجه گرفته می شود صورت‌های مالی از اول زیان ده بوده اما بطور صحیح گزارش نشده بود.

وی گفت:نقطه نظرات اعلامی بانک مرکزی عینا درگزارشات حسابرسان مستقل درج شده ؛بنابراین اینکه مدیریت برخی از بانک‌ها بگویند ما این موارد را قبول نداریم صحیح نیست؛ به دلیل اینکه این نحوه برخورد اگرچه شفاف سازی را به تعویق انداخته و ممکن است منافع کوتاه مدت سهامداران را تامین کند،اما در بلندمدت قطعا سهامداران متضرر خواهند شد.

آقاپور علیشاهی درباره تکلیف سهامداران بانک هایی که نماد معاملاتی سهام آن‌ها بسته شده، افزود:جایگاه سازمان بورس در مقررات ذیربط روشن است،طبق این مقررات وظیفه ذاتی سازمان بورس حفاظت از شاخص نبوده بلکه نظارت بر بازار است.

وی افزود:بنابراین باوجود صورت‌های مالی حسابرسی شده و بارگذاری آن‌ها بر روی سامانه کدال، سازمان بورس می‌تواند با انتشار اطلاعیه شفاف سازی نمادها را بازگشائی کند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:به عبارت دیگر سازمان بورس باید این موضوع را که برخی از بانک‌ها تعدیلات مورد نظر بانک مرکزی را عمل نکرده و در غیر این صورت سود آن‌ها، تبدیل به زیان خواهد شد،در قالب اطلاعیه‌ای شفاف سازی کند.