توقیف جرثقیل ۱۰ میلیاردی در عسلویه/ کشف قبرستانی مربوط به قرن هفتم هجری در لارستان (+عکس)
توقیف جرثقیل ۱۰ میلیاردی در عسلویه/ کشف قبرستانی مربوط به قرن هفتم هجری در لارستان (+عکس)

بسته خبری استان ها ۹۵/۱۲/۰۳

بسته خبری استان ها ۹۵/۱۲/۰۳- سقز و هزارکانیان سردترین نقاط کشور/ تشییع پیکر چهار شهید گمنام در یزد/ قطع ارتباط ۴۰ روستای هرمزگان بر اثر بارندگی/

کشف قبرستانی مربوط به قرن هفتم هجری در لارستان و……

سقز و هزارکانیان سردترین نقاط کشور

ایرنا- کردستان: رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: سقز و هزارکانیان برای سومین روز گذشته سردترین نقاط کشور بودند.

بهرام چاره خواه گفت: این ۲ نقطه از روز یک شنبه دمای ۳۰ درجه زیر صفر را تجربه کرده و هم اکنون نیز دمای ۲۹ درجه زیر سفر در ایستگاه هزارکانیان دیوانداره و ۲۸ درجه زیر صفر نیز در ایستگاه سقز به ثبت رسیده که در این سه روز به عنوان سردترین نقطه کشور بودند.
وی با اشاره به اینکه کامیاران با هفت درجه زیر صفر گرمترین نقطه استان در ۲۴ ساعت گذشته است گفت: در این مدت تمامی شهرستان های استان دمای زیر صفر درجه را تجربه کرده اند و دمای هوای زرینه منفی ۲۰، مریوان منفی ۱۸، بیجار منفی ۱۵، بانه منفی ۱۱، سنندج و قروه هرکدام منفی ۱۰ درجه دیگر دماهای گزارش شده کردستان است.
به گفته رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان، پیش بینی می شود دمای هوای استان از امروز تا اوایل هفته آینده به صورت میانگین تا سه درجه گرمتر شود.
چاره خواه ادامه داد: در سال زراعی جاری میانگین بارش استان ۲۲۹ میلیمتر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود ۴۱۴ میلیمتر حدود ۴۵ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۵ ساله خود ۲۰ درصد کاهش داشته است.
به گفته وی، در سال زراعی جاری مریوان با ۴۸۴ میلیمتر بیشترین و قروه با ۱۱۴ میلیمتر کمترین میزان بارش و سنندج با ۴۱ درصد کاهش بیشترین میزان افت بارندگی را تجربه کرده است.
وی افزود: همچنین شهرستان سقز تنها نقطه ای از استان بوده که بارش آن حدود سه درصد در سال زراعی جاری افزایش داشته است.
وی گفت: هم اکنون هزارکانیان دیواندره با ۷۰ سانتیمتر بیشترین ارتفاع برف موجود استان را داشته و پس از آن زرینه با ۶۵ سانتی متر، سقز با ۵۵ سانتیمتر، بانه با ۵۳ سانتیمتر به ترتیب در رتبه های دوم تا چهارم و قروه نیز با یک سانتی متر در رتبه آخر استان قرار دارد.

 

تشییع پیکر چهار شهید گمنام در یزد

مهر- یزد: همزمان با ایام فاطمیه، پیکر چهار شهید گمنام در مناطق مختلف استان یزد تشییع و خاکسپاری می‌شود.
استان یزد در هفته آینده و همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) میزبان پیکر چهار شهید گمنام دوران دفاع مقدس است.

پیکر این شهدا قرار است روز یک‌شنبه، هشتم اسفندماه وارد استان یزد شود و پس از برگزاری مراسم وداع در مناطق مختلف استان تشییع و خاکسپاری شود.

پیکر دو تن از شهدای گمنام در روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسفند همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) در حسینیه مرکزی شهر مروست در شهرستان خاتم به خاک سپرده می شود.

پیکر یکی از شهدا در روز چهارشنبه ۱۱ اسفند در دانشگاه آیت الله حائری میبد و پیکر یک شهید دیگر نیز در روز سه شنبه ۱۰ اسفند در دانشکده شهید مطهری تفت به خاک سپرده می شود.

پیکر این شهدا در آخرین تفحص‌های صورت گرفته در مناطق عملیاتی جنوب کشور پیدا شده و در ایام فاطمیه پیکر این شهدای گمنام در سراسر کشور مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

 

قطع ارتباط ۴۰ روستای هرمزگان بر اثر بارندگی

ایسنا- هرمزگان: جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری هرمزگان از قطع ارتباط ۴۰ روستا براثر بارندگی خبر داد.

عباس شیرخانلو با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر به ۴۰ روستا در شهرهای بندرعباس، لنگه‌،خمیر، بستک و حاجی‌آباد با بالگرد امدادرسانی می‌شود.

شیرخانلو بابیان اینکه راه ارتباطی این روستاها طی روز آینده متصل می‌شود، تصریح کرد: براثر سیل دو نفر در شهرستان‌های خمیر و بستک جان باختند که جنازه یک نفر هنوز پیدا نشده است.

وی تصریح کرد: کارشناسان در حال برآورد خسارت‌های واردشده در بخش‌های کشاورزی راه‌های ارتباطی و تأسیسات زیرساخت‌ها هستند.

 

کشف قبرستانی مربوط به قرن هفتم هجری در لارستان

فارس- فارس: مدیر پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لار گفت: سیل چند روز گذشته باعث شسته شدن دیواره رودخانه فصلی منطقه و پیدا شدن آثار باقی‌مانده از یک قبرستان قدیمی مربوط به قرن هفتم هجری قمری در شهر جویم لارستان شد.

صنایع‌دستی و گردشگری فارس، خشایار شیبانی اظهار داشت: مردم شهر جویم لارستان در قرن سوم هجری قمری توسط شخصی با نام ابی احمد مسلمان شده‌اند و بیشتر آثار این منطقه مربوط به دوران اسلامی است و گمانه‌زنی‌های روز گذشته در مورد پیدا شدن شهر باستانی در این شهرستان صحت ندارد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی لارستان تصریح کرد: در این بارندگی‌ها بقایای یک قبرستان قدیمی در مجاورت امامزاده کنونی منطقه کشف شد؛ که به‌محض اطلاع از موضوع با هماهنگی حراست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی این شهرستان و پاسگاه انتظامی به محل اعزام شدند و اقدام به جمع‌آوری آثار مکشوفه و انتقال موقت به پاسگاه کردند.

وی افزود: به‌محض آماده شدن محل و کاهش آب در منطقه، کارشناسان برای انجام عملیات کاوش باستان‌شناسی در محل حاضر خواهند شد و تا زمان مهیا شدن شرایط، از محل موردنظر توسط نیروهای یگان حفاظت و انتظامی مراقب ویژه صورت می‌گیرد.

 

توقیف جرثقیل ۱۰ میلیاردی در عسلویه

پایگاه اطلاع رسانی ناجا- بوشهر:  فرمانده انتظامي شهرستان “عسلويه” از توقيف يک دستگاه کمرشکن حامل یک جرثقیل ۱۰ میلیاردی در عسلویه خبر داد.
سرهنگ “سهام صالحی” اظهار داشت: ماموران انتظامی حین گشت زنی در محور خروجی عسلویه به یک دستگاه کمرشکن حامل یک دستگاه جرثقیل مظنون شده و آن را متوقف کردند.
وی افزود: در بررسی مدارک راننده مشخص شد، این محموله از طریق مبادی غیرقانونی به صورت قاچاق وارد کشور شده و فاقد مدارک گمرکی است.
سرهنگ صالحی با بیان اینکه ارزش این جرثقیل برابر نظر کارشناسان ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده است، بیان داشت: در این رابطه یک نفر دستگیر و برای سیر مراحل قانونی در اختیار اداره مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی قرار گرفت.

 

 

کشف ۵۰ کیلوگرم تریاک در نهبندان

تسنیم- خراسان جنوبی: فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان از کشف ۵۰ کیلوگرم تریاک در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ غلامرضا شاهوردی در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان هنگام کنترل محورهای عبوری به یک دستگاه اتوبوس مشکوک و خودرو را جهت بازرسی متوقف کردند.

وی اظهار داشت: مأموران در بازرسی از خودرو ۵۰ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه‌ای جاساز شده بود کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: در این عملیات یک دستگاه خودرو توقیف و سه متهم با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

شاهوردی خاطر نشان کرد: مبارزه با پدیده شوم موادمخدر با جدیت از سوی پلیس دنبال می‌شود و با توجه به نقش بی‌بدیل شهروندان در دستاوردهای پلیس، ضروری است همکاری آنان در این زمینه بیش از گذشته با ماموران تداوم یابد و هر گونه مورد مشکوکی را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

**سواری پژو ۴۰۵ با ۱۷۴کیلومتر سرعت متوقف شد

رئیس پلیس راه استان از توقیف یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت غیرمجاز ۱۷۴ کیلومتر در حرکت بود خبر داد.

سرهنگ حسین رضایی در تشریح این خبر گفت: تیم کنترل سرعت پلیس راه نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵ که باسرعت ۱۷۴ کیلومتر در حال حرکت بود را مشاهده و بلافاصله آن را متوقف کردند.

وی با بیان این که برخورد با تخلفات حادثه‌ساز خط قرمز پلیس راه است گفت: به علت ارتکاب تخلفات حادثه ساز “سرعت و سبقت غیرمجاز” خودروی مذکور دو میلیون ریال جریمه و ۱۰ نمره منفی در سوابق گواهینامه راننده خاطی ثبت شد که پس از اعمال قانون خودرو روانه پارکینگ شد.

رئیس پلیس راه استان خاطرنشان کرد: هدف پلیس از اعمال قانون این است تا رانندگان با توجه بیشتری قوانین و مقررات را رعایت کرده و سهم خود را در تامین امنیت راه‌ها ایفا کرده و با رعایت قوانین الگوهای عملی مناسبی برای فرزندان خود در آینده باشند.