مراسم رونمایی ازبرنامه اقدام سند راهبردی موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور با حضور دکتر محمدعباسی شوازی رئیس موسسه و جمعی از استادان و صاحب نظران مطالعات جمعیتی در محل موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور برگزار شد.

مراسم رونمایی ازبرنامه اقدام سند راهبردی موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور با حضور محمد عباسی شوازی؛ رئیس موسسه و جمعی از استادان و صاحب نظران مطالعات جمعیتی در محل موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور برگزار شد.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در این مراسم عباسی شوازی با اشاره به تاسیس این موسسه که برای شناخت تحولات جمعیتی کشور تاسیس شده تا الزامات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین پیامدهای جمعیتی کشور رابررسی و به سمع و نظر مسئولان برسد تا در برنامه ریزی های کشور مورد استفاده قرار گیرد، گفت: موضوع جمعیت یکی از مباحث اساسی هر کشور محسوب می شود و تحولات جمعیتی پیامد های متعدد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی برای هر کشوری به همراه دارد و بدیهی است که این پیامد ها بایستی از جهات مختلف و با دیدگاه های علمی و تخصصی مربوطه بررسی و شناخته شود.

رئیس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور با اعلام اینکه اهداف برنامه ریزی های جمعیتی و کلیه فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی این مرکز باید عملیاتی شود، گفت: امیدواریم بتوانیم با عملیاتی کردن این برنامه اقدام، جایگاه مطالعات علمی را در دستگاه سیاستگذاری و برنامه ریزی کشور تبیین کنیم.

عباسی شوازی در ادامه به سیاست های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم با تقویت عملکرد این موسسه در راستای اجرایی شدن این سیاست ها، بیشتر و موثرتر قدم برداریم.

وی همچنین به چگونگی تدوین این سند اشاره کرد و گفت: از سه سال گذشته کارگروهی برای تدوین سند راهبردی موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور تعیین شد و برنامه اقدامی آن برای سالهای ۹۹- ۱۳۹۵ در نشست هیئت امنای منطقه دو وزارت علوم به تائید نهایی رسید.

عباسی شوازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه، پژوهش های جمعیتی و بررسی تحولات جمعیت صرفاً برای یک کشور نیست بلکه در سطح منطقه و جهان نیز تاثیرگذار است، گفت: کارهای مطالعاتی این موسسه نیز اگرچه در خصوص مسائل جمعیتی کشورمان صورت می گیرد ولی افق دید ما این است که بتوانیم یکی از مراکز مهم بررسی مسائل جمعیتی در سطح جهان باشیم.

وی افزود: این برنامه ریزی ها در سه سال گذشته موجب شده است نگرش مطالعاتی و تحقیقاتی این موسسه به صورت هدف دار و در راستای سیاست های کلی جمعیتی کشور انجام شود.

عباسی شوازی به عملکرد موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشوراشاره کرد و گفت: تعداد مقالات علمی در این موسسه از سال ۱۳۹۲ به بعد چهار برابر افزایش یافته است.

وی افزود: پروژه های انجام گرفته درموسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور نیز رشد سه برابری داشته است.

عباسی شوازی در پایان به مقالات ارائه شده در کنفرانس های داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: تعداد این مقالات نیز دو و نیم برابر افزایش یافته است.