نرخ رشد اقتصادی ۹۵ اعلام شد
نرخ رشد اقتصادی ۹۵ اعلام شد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال گذشته رشد ۸.۳ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۶.۳ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت حاصل شده است.

به گزارش یوپنا، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ در سال ۱۳۹۵ به رقم ۶۷۳۰۹۴ میلیارد ریال با نفت و ۶۴۱۳۷۵ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در سال قبل با نفت ۶۲۱۲۳۷ میلیارد ریال و بدون نفت ۶۰۳۴۹۴ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۸٫۳ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۶٫۳ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال ۱۳۹۵ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در سال جاری رشته فعالیت­ های گروه کشاورزی ۵ ، گروه صنعت (شامل: معدن، صنعت، انرژی و ساختمان) ۱۱٫۳و گروه خدمات ۷٫۱ درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته است. لازم به ذکر است رشد گروه صنعت عمدتاً ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ۱۵ بخش اصلی متشکل از ۴۲رشتهفعالیت انجام می­شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش­های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل­داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می­باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش­های عمده ­فروشی و خرده فروشی، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه گری های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری و سایر خدمات است