سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال ۱۴۰۰ دانشجوی پرستاری بیمارستانی از طریق کنکور پذیرش می‌شوند و همه افراد صاحبنظر و خبره این رشته برای این نوع پذیرش دانشجوی پرستاری اجماع کرده‌اند. به گزارش یوپنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در وزارت بهداشت افزود: کمبود پرستار در کشور کاملا […]

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال ۱۴۰۰ دانشجوی پرستاری بیمارستانی از طریق کنکور پذیرش می‌شوند و همه افراد صاحبنظر و خبره این رشته برای این نوع پذیرش دانشجوی پرستاری اجماع کرده‌اند.

به گزارش یوپنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در وزارت بهداشت افزود: کمبود پرستار در کشور کاملا جدی است و حداقل به ۱۰۰ هزار پرستار در کشور برای ارائه خدمات مناسب به مردم نیاز داریم.
وی گفت: کمبود پرستار در کشور باعث شده که پرستاران در بخش دولتی به رغم تمایل خود هر ماه بیش از ۸۰ ساعت اضافه کار اجباری را تحمل کنند.
حریرچی افزود: در برخی شهرهای بزرگ مثل تهران و کلانشهرها،کمبود پرستار جدی‌تر است و در ۱۰ سال گذشته هر بار که آزمون استخدامی برای پرستاران برگزار شده است در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران،تعداد متقاضیان از ظرفیت پذیرش کمتر بوده است.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: کمبود پرستار در کشور ناشی از سیاست های غلط دوره های گذشته است به عنوان مثال در سال ۹۲ و قبل از تشکیل دولت دوازدهم، ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی دو برابر دانشجوی پرستاری بود.
وی گفت: اکنون ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری دو برابر شده است، همچنین از نیروهای کمک پرستار زیادی نیز آموزش دیده و جذب شده‌اند و از ظرفیت دانشجویان سال آخر پرستاری نیز استفاده شده است.
حریرچی افزود: با وجود این اقدامات هنوز کمبود پرستار در کشور جدی است به همین علت، خبره ترین صاحبنظران رشته پرستاری کشور در اصفهان جمع شدند و آیین نامه پذیرش دانشجوی پرستاری در بیمارستان را تدوین کردند.
وی گفت: بر اساس این آیین نامه از فضای کلاسی در یبمارستان های بزرگ و معتبر کشور برای آ‌موزش آکادمیک پرستاری بر اساس برنامه درسی دانشگاهی و زیر نظر دانشکده ها و بورد پرستاری استفاده می شود و امسال ۱۴۰۰ دانشجوی پرستاری از طریق کنکور در بیمارستان های بزرگ کشور جذب می‌شوند.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: کسانی که با این روش جدید پذیرش دانشجوی پرستاری مخالف هستند یا از جزئیات آن اطلاع کافی ندارند، ممکن است افرادی دلسوز نیز در بین آنان باشند اما عده ای هم هستند که همیشه با هر کاری مخالفت می‌کنند و در فضای مجازی جوسازی می‌کنند.
حریرچی گفت: همین افرادی که جوسازی می کنند، همواره از کمبود پرستار در کشور گلایه داشته‌اند، همیشه افرادی هستند که در مرحله کنکور و پذیرش دانشگاه خواهان افزایش ظرفیت هستند ولی وقتی خودشان قبل شدند،‌جوسازی می کنند که چرا این همه دانشجو پذیرش می‌کند و برایشان مهم نیست که بیماران و پرستاران در بیمارستانها چه می‌کشند.

**مردم را از تب کریمه کنگو نترسانید
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره بیماری تب کریمه کنگو گفت: تاکنون ۷۹ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده اند و پنج نفر نیز بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند اما وضعیت کاملا عادی و مانند سال‌های گذشته است و جای هیچ نگرانی نیست.
وی گفت: افرادی در فضای مجازی با انتشار اخبار نادرست و کذب مردم را نگران می‌کنند و مثلا از ورود این بیماری به تهران سخن می‌گویند که بارها تکذیب شده است.
حریرچی در پاسخ به ایرنا گفت: ممکن است، انتشار این اخبار نادرست موجب کاهش مصرف گوشت و جگر و مواد پروتئینی در بین مردم شود و از جهت دیگری خطراتی را برای سلامت مردم داشته باشد، این موضوعی است که برخی افراد دست اندرکار در صنوف مرتبط با تولید و توزیع گوشت اعلام کرده‌اند و وزارت بهداشت در این مورد سنجشی انجام نداده است.
وی افزود: در مورد گوشت و سایر مواد پروتئینی مرتبط توصیه وزارت بهداشت این است که از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه شود و پس از خریداری این اقلام نیز حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود، در این صورت خطری ندارند و البته مردم باید توجه داشته باشند که از تماس مستقیم با دام به خصوص تماس با خون و ترشحات دامی خودداری کنند.
قائم مقام وزارت بهداشت گفت: رسانه‌ها در پیگیری و انتشار اخبار باید اولویت‌ها را در نظر بگیرند، چرا دیابت که بیش از ۱۰ درصد جامعه به نوعی با آن درگیر هستند یا چاقی و اضافه وزن که بیش از ۵۰ درصد جامعه را درگیر کرده است به اندازه بیماری تب کریمه کنگو که فقط ۷۹ نفر مبتلا داشته و فقط ۵ نفر بر اثر این بیماری از بین رفته‌اند، اولویت رسانه‌ها نیست.

**پرونده الکترونیک سلامت به تهران رسید
حریرچی درباره پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نیز گفت: تاکنون برای ۶۴ میلیون و ۱۴۵ هزار نفر پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است، بیش از ۱۸ میلیون نفر از مردم پس از دریافت بسته‌ای خدماتی هنگام تشکیل پرونده الکترونیک سلامت به سطح بالاتر که پزشک حضور دارد، ارجاع شده‌اند.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: برنامه وزارت بهداشت این است که تا آخر این دولت یا حداکثر تا پایان امسال همه مردم کشور به جز تهران،پرونده الکترونیک سلامت داشته باشند، نقص کار ما در تهران است که شبکه بهداشتی کشور به اندازه کافی گسترش نیافته است و مردم فقط برای واکسن یا مراقبت های دوران بارداری به مراکز بهداشتی دولتی مراجعه می‌کنند، البته این برنامه در حاشیه تهران و جنوب شهر در حال گسترش است.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض‌هایی که در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله قزوین درباره پیامدهای بدهی بیمه‌ها به وجود آمده است، توضیح داد: خط قرمز وزارت بهداشت عدول از بسته‌های طرح تحول سلامت است و به مردم اطمینان می‌دهیم، تحت هیچ شرایطی به عقب بر نمی‌گردیم و خدمات بسته‌های سلامت در حوزه درمان و بهداشت با قدرت به مردم ارائه خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض پاتولوژیست‌ها به ایجاد آزمایشگاه توسط دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: اقدام وزارت بهداشت کاملا بر اساس قانون بوده است، البته همه گروه‌ها حق دارند و مجاز هستند نظرات کارشناسی خود را بر مبنای مصلحت مردم، سلامت جامعه یا حتی فقط بر اساس منابع مالی صنفی اعلام کنند.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: پاتولوژیست‌ها می‌توانند از مجاری قانونی یا نامه‌نگاری مطالب خود را بیان کنند اما حق اینکه بخواهند خدمت رسانی به مردم را چه برای خدمات اورژانسی چه غیر اورژانسی متوقف کنند، ندارند و هر جا چنین اقدامی صورت گیرد، مطابق موازین قانونی برخورد می‌کنیم.
وی افزود: ممکن است در اجرای برخی قوانین تساهل و تسامح داشته باشیم اما در مورد اختلال در خدمت رسانی به مردم به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم.

**تبلیغات مضر سلامت در رسانه‌ها، ممنوع
حریرچی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره ادامه تبلیغات مضر سلامت در صدا و سیما گفت: مطابق ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون اصلاح بخشی از مقرارت دولتی و بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، هر گونه تبلیغ خدمات و کالاها در رسانه ها باید بر اساس تشحیص و اعلام وزارت بهداشت باشد و انتشار هر گونه تبلیغ خلاف آن ممنوع است.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: در گذشته مواردی از انتشار تبلیغات مضر سلامت در صدا و سیما وجود داشته که تذکر دادیم و همکاری مناسبی انجام شد و از این پس نیز نظارت خواهیم داشت و اگر موردی باشد، تذکر می‌دهیم.

**۲٫۴ درصد مردم دچار هزینه های کمرشکن سلامت می‌شوند
حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع هزینه‌های کمرشکن و غیر ضرور در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: یکی از اموری که موجب تحمیل هزینه های سنگین به مردم می شود، طبی سازی یا پزشکی سازی مسائل اجتماعی است.
وی افزود: به عنوان مثال خدمات زیبایی پوستی یا دندانی، مانند خط لبخند یا سفید کردن دندان‌ها، خالی کردن چربی برای لاغر شدن، اعمال زیبایی برای جبران چین و چروک و مقابله با پیری، آزمایش های غیر ضرور دوران بارداری یا تشخیص جنسیت جنین همه هزینه هایی هستند که جزو خدمات لازم پزشکی نیستند اما میزان پرداخت مردم را در نظام سلامت افزایش می‌دهند.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: نمونه دیگر آن هزینه های ناشی از تصادفات است که به جای پیشگیری از تصادفات با ترویج رانندگی مناسب یا افزایش ایمنی خودروها و جاده ها فقط به دنبال افزایش آ‌مبولانس یا بیمارستان تروما در کشور باشیم و به پیشگیری از وقوع این حوادث اهمیت ندهیم و همچنان شاهد افزایش صحبت با موبایل هنگام رانندگی یا غذاخوردی و دعوا هنگام رانندگی باشیم.
حریرچی افزود: در انگلستان بین ۲۵ تا ۷۵ درصد مراجعات مردم به بزشک بدون اقدام درمانی و دارویی انجام می‌شود و فرد بهبودی پیدا می‌کند.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به خبرنگار سلامت ایرنا گفت: بیشترین میزان هزینه های غیر ضرور پزشکی در بخش خدمات سرپایی و ویزیت است و خدمات دندانپزشکی با ۲۲ درصد در مقام دوم قرار دارد و بعد از آن خدمات بستری و پارکلینیک است.
حریرچی افزود: هزینه‌های کمرشکن سلامت، شامل هزینه هایی است که یک فرد در طول سال بیش از ۴۰ درصد، هزینه‌های غیر خوراکی خود را برای سلامت هزینه کند و فقیر شود. آمارها نشان می دهد که قبل از طرح تحول سلامت ۲٫۹ درصد جمعیت کشور هر سال دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت می‌شدند و این میزان بعد از طرح تحول سلامت کاهش یافته و اکنون به ۲٫۴ درصد جمعیت رسیده است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برای کاهش هزینه های کمرشکن سلامت سه راه حل وجود دارد که شامل افزایش درآمد عموم مردم، دوم اعمال سیاست‌های حمایتی از اقشار ضعیف و کم درآمد و ارائه خدمات مناسب با سطح درآمد مردم و سوم اینکه دولت و حکومت مردم را از رفتن به سمت خدمات غیر ضروری بازدار و مردم را هدایت کند.