برخی از اعضای کابینه برای معرفی به مجلس قطعی می باشند ولی برخی دیگر از وزارت خانه ها همچنان در هاله ای از ابهام و همچنین عدم رأی اعتماد مجلس می باشند. در زیر برخی از وزارت خانه هایی که درباره آنها سرو صدا زیاد می باشد پرداخته می شود:

گروه سیاسی_ بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری که ۱۴ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، پزشکیان نائب رئیس مجلس بیان داشت که روحانی احتمالاً روز سه شنبه هفته جاری لیست کابینه را برای رای اعتماد به مجلس دهد. عباسی عضو هئیت رئیسه مجلس امروز در مصاحبه خود گفت: رئیس جمهور فردا برای ارائه فهرست پیشنهادی وزرای کابینه دوازدهم به مجلس می‌آید.
به گزارش خبرگزاری یوپنا، شاید بتوان گفت که بیش از ۹۰ درصد کابینه دوزادهم تکمیل می باشد و فضای سیاسی و همچنین فضای رسانه ای کشور در حال بررسی عملکرد گزینه های احتمالی وزارت خانه ها می باشند.
گمانه زنی ها درباره کابینه نهایی همچنان بالاست تا جایی که غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات از احتمال تغییرات دقیقه نودی سخن می‌گوید. او گفته: تجربه ۳۰ ساله نشان داده گاهی اوقات در دقایق پایانی پنج گزینه‌ای که اطمینان داشتیم انتخاب می‌شوند در نهایت با پنج نفری که معرفی می‌شوند، کاملاً متفاوت است. این گفته ظریفیان قطعیت را برای برخی از وزارت خانه ها از بین برده است.
برخی از اعضای کابینه برای معرفی به مجلس قطعی می باشند ولی برخی دیگر از وزارت خانه ها همچنان در هاله ای از ابهام و همچنین عدم رأی اعتماد مجلس می باشند. در زیر برخی از وزارت خانه هایی که درباره آنها سرو صدا زیاد می باشد پرداخته می شود:

وزارت آموزش و پرورش

بعد از پایین توصیف کردن شانس علی زرافشان، گزینه وزارت آموزش و پرورش از سوی الیاس حضرتی، زرافشان عطای وزارت را به لقایش بخشید. بر اساس این خبر بعد از آنکه احتمال عدم رای اعتماد مجلس به زرافشان افزایش پیدا کرده، زرافشان انصراف خود را اعلام کرده است. الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید در توئیتر خود نوشت: برآیند نظرات همکارانم در مراسم تحلیف نشان می‌دهد که دو، سه وزیر رای اعتماد نمی‌گیرند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کمترین شانس را دارد. همین توئیت باعث شد تا زرافشان انصراف دهد. همچنین گفته می‌شود با انصراف زرافشان، روحانی برای این وزارتخانه وزیر زن به مجلس معرفی کند افزایش پیدا کرده است. در برخی دیگر از رسانه ها از جواد اطاعت به عنوان گزینه نهایی آموزش و پرورش نام برده می شود.

وزارت کشور

یکی از وزرایی که جریانات سیاسی اصلاح طلب و اعتدالی به آن انتقاد جدی و اساسی از سال ۹۲ تا حالا داشته اند، رحمانی فضلی بوده است. رحمانی فضلی که از نیروهای نزدیک به طیف لاریجانی می باشد عملکرد مثبتی از خود به جای نگذاشته است و به نظر می رسد روحانی برای دولت دوازدهم شخص رحمانی فضلی را به مجلس برای وزارت کشور معرفی کند. این امر باعث انتقاد به کابینه و نظر روحانی شده است تا جایی که عبدالواحد موسوی لاری، گفته: ظاهرا سعی آقای رئیس جمهور بر تغییرات حداقلی بوده؛ بنابر این احتمال اینکه وزیرانی مثل آقای رحمانی فضلی در دولت بمانند زیاد است. وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داده است: تنها خواسته اصلاح‌طلبان این است که رای ۲۴ میلیون نفری که به ایشان رای دادند را مورد توجه قرار دهد و تغییرات مورد نظر مردم را ببیند و افرادی را بیاورد که با مردم همراه و در کنار مردم باشند.
همچنین علی مطهری درباره وزیر کشور دست به افشاگری زده است وی گفته بود: در دوره قبل به نوعی معامله صورت گرفت و به رئیس جمهور گفته شد که فلان فرد را به عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مورد نظر شما هم رای بیاورند و در همین راستا وزیر کشوری معرفی شد که ما واقعا از عملکردش راضی نیستیم. طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده تهران نیز می گوید: یکی از وزارتخانه‌هایی که در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید مورد اشاره قرار گرفت و نمایندگان درباره لزوم تغییرات در آن اجماع و اتفاق‌نظر داشتند، وزارت کشور است.
به نظر می رسد نیروهای اعتدال و اصلاح طلب مجلس به رحمانی فضلی رای اعتماد ندهند، ولی نباید فراموش کرد که طیف فراکسیون مستقل و تندروهای مجلس رحمانی فضلی را گزینه بهتری می دانند.

وزارت ارتباطات

یکی از انتقادهایی که نسبت به دولت یازدهم زده می شد سن بالای کابینه بوده است، روحانی در اولین کنفرانس خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت وعده داد که کابینه دوازدهم جوان تر و هماهنگ تر باشد. به نظر می رسد وی جوان گرایی را از وزارت ارتباطات شروع کرده است.
محمود واعظی وزیر ارتباطات بیان داشته که یکی از معاونینم وزیر ارتباطات می شود. محمدجواد آذری جهرمی جوان ۳۶ ساله ای که هم ‌اکنون مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت و معاون وزیر ارتباطات است، به ‌عنوان گزینه اصلی تصدی پست وزارت ارتباطات از سوی رئیس جمهور معرفی خواهد شد. این انتخاب باعث شد که نیروهای اصلی حامی روحانی (اصلاح طلبان، اعتدالیون) از جوان بودن این گزینه حمایت کنند ولی از طرف دیگر با توجه به سابقه سیاسی آذری جهرمی وی را حامی سیاست های دولت بشمار نیاورند و از وی به عنوان یکی از وزرای ناهمگون با خواست ۲۴ میلیونی مردم نام ببرند. وی معاون شنود وزارت اطلاعات در دوران احمدی نژاد بوده است و در دولت احمدی نژاد سمت های بالایی در وزارت ارتباطات داشته است. باید در انتظار ماند که آیا مجلس به این جوان رأی خواهد داد یا خیر؟

وزارت اقتصاد

رئیس جمهور در روز تحلیف خود، اقتصاد را جز اولویت های دولت دوازدهم دانست. تیم اقتصادی دولت یازدهم تا حدودی مثبت بود هر چند نسبت به عملکرد آنها انتقاداتی وارد بود ولی با توجه به شرایط کشور به نظر می رسد که اقتصاد کشور را تا حدودی نرمال کرده اند و مقدار تورم را کم و ثبات نسبی را بر بازار حاکم کرده اند، ولی در زمینه رکود نتوانسته اند عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارند.
تغییر تیم اقتصادی توسعه نگر به سود دولت و جامعه است، ولی طبق گمانه زنی ها موثق محمد نهاوندیان رئیس دفتر روحانی در دولت یازدهم به عنوان گزینه وزارت اقتصاد به مجلس معرفی می شود همچنین محمدباقر نوبخت جایگاه خود به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه حفظ می کند و ولی‌الله سیف همچنان به عنوان رئیس کل بانک مرکزی به کار خود ادامه می دهد. به نظر می رسد نمانیدگان مجلس نسبت به معرفی نهاوندیان حساس باشند و احتمال اینکه به وی رأی اعتماد ندهند بالا می باشد.

وزارت کار و رفاه اجتماعی

طبق اخبار رسمی ربیعی به عنوان گزینه نهایی وزارت کار به مجلس معرفی خواهد شد، ولی به نظر می رسد وی از گزینه های عدم رای اعتماد مجلس باشد شهین‌دخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس جمهور نیز این خبر را تأیید کرد و بیان داشت برای وزارت کار ربیعی به مجلس معرفی خواهد شد. ولی درباره میزان رای مجلس به وی هنوز قطعیت وجود ندارد و احتمال اینکه وی در دقیقه ۹۰ تغییر کند بسیار زیاد است.

طبق اخبار رسیده محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امورخارجه، سیدمحمود علوی به عنوان وزیر اطلاعات، سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش، عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت، بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر نفت ، محمود حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی، سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد، سیدعلیرضا آوایی به عنوان وزیر دادگستری، امیر حاتمی وزیر دفاع، خاکی صدیق وزیر پیشنهادی علوم، بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی می شوند.