لیست پیشنهادی رییس جمهور برای کابنیه دوازدهم معرفی شد، نه وزیر از دولت یازدهم برای حضور در دولت دوازدهم معرفی شدند؛ سایر وزرا اشخاصی هستند که یا سابقه وزارت پیش از دولت یازدهم را داشته و یا در مناصب بالای مدیریت دولتی سابقه کار داشته اند.

گروه سیاسی_ لیست پیشنهادی رییس جمهور برای کابنیه دوازدهم معرفی شد، نه وزیر از دولت یازدهم برای حضور در دولت دوازدهم معرفی شدند؛ سایر وزرا اشخاصی هستند که یا سابقه وزارت پیش از دولت یازدهم را داشته و یا در مناصب بالای مدیریت دولتی سابقه کار داشته اند. یکی از وزارت خانه های نیز فعلاً معرفی نشد.
به گزارش خبرگزاری یوپنا سن کابینه معرفی شده به مجلس توسط رییس‌جمهور، ۳ سال جوان‌تر از دولت یازدهم است. سن بالای کابینه دولت یازدهم با میانگین سنی ۳/۶۱ همواره مورد انتقاد حامیان و منتقدان دولت بوده که اکنون حسن روحانی با معرفی کابینه‌ای با میانگین سنی ۲/۵۸ توانست کابینه‌ای جوان‌تر نسبت به دولت قبل به مجلس معرفی کند، البته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هنوز معرفی نشده که شاید معرفی او، این میانگین سنی را کمی تغییر دهد. در زیر نگاهی گذرا به سابقه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم انداخته می شود.

وزارت امور خارجه:
در دولت یازدهم در رسانه ها به ژنرال اول دولت نام برده می شود. ظریف به مدت ۵ سال سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بوده ‌است، وی در سال ۹۲ از طرف حسن روحانی به عنوان گزینه امور خارجه به مجلس و موفق به جلب اعتماد نمایندگان شد. وی از همان ابتدا سوژه ی رسانه های محافظه کار شده بود و انتقادات رسانه های محافظه کار به او و تیم وی بسیار زیاد بود. رییس دستگاه دیپلماسی ایران برای نخستین بار بعد از انقلاب با وزیر امور خارجه آمریکا دست داد و یخ روابط ایران و آمریکا را شکست. وی توانست در سطح بین المللی با کشورهای ۱+۵ توافق هسته ای را ثمر بنشاند و سیاست خارجی ایران را وارد مرحله تازه ای کند. به نظر می رسد با توجه به عملکرد مثبت وی در سطح بین المللی و کاهش تنش در سطح جهانی برای جمهوری اسلامی برای بار دوم رأی اعتماد از مجلس را بگیرد.

Image result for ‫ظریف‬‎
وزارت نفت
قلب اقتصاد ایران وزارت خانه نفت می باشد. زنگنه در کابینه دوازدهم بار دیگر به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی شد، وی مسن ترین وزیر کابینه روحانی است، از وی به عنوان ژنرال دوم کابینه حسن روحانی در دولت یازدهم یاد می کنند. احمد توکلی نماینده مجلس نهم درباره رای اعتماد به زنگنه در دولت یازدهم بیان کرد با وی مخالف هستم ولی وی شایستگی و مدیریت وزارت نفت را دارد. زنگنه به جهت سابقه طولانی در مدیریت کلان اجرایی و حضور در وزارتخانه‌های دولت‌های مختلف (۲۶ سال) به «شیخ الوزراء» مشهور است. یکی از نقاط قوت زنگنه توسعه و جذب سرمایه‌های خارجی در صنایع نفت و گاز می باشد. زنگنه پس از برجام توانست صادرات و فروش نفت ایران را به قبل از تحریم ها برساند. جدیدترین قرارداد وی با شرکت توتال بود که انتقادات فراوانی را برانگیخت ولی اظهارات دادستانی کل کشور درباره قانونی بودن این قرارداد نشان داد که انتقادات به وی بیشتر جنبه سیاسی داشت. به نظر می رسد وی رأی اعتماد نمایندگان را بر ای دولت دوازدهم کسب کند.

Image result for ‫زنگنه‬‎

وزارت اقتصاد
وزارت اقتصاد مسؤول تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور، اجرای سیاستهای مالیاتی و برنامه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای دیگر است. در دولت یازدهم علی طیب نیا توانست بالاترین رأی اعتماد تاریخ جمهوری اسلامی ایران را از مجلس شورای اسلامی بگیرد. فرارو به نقل از یکی از اعضای وزات خانه اقتصاد نوشت: طیب نیا در دیداری که مدتی قبل با رئیس جمهور داشتند، درخواست هایی را جهت هماهنگی بیشتر تیم اقتصادی در دولت دوازدهم مطرح کردند که گویا این خواسته از نظر رئیس جمهور قابل تحقق نبود. گزینه پیشنهادی وی برای وزارت مهم اقتصاد مسعود کرباسیان معاونت علی طیب نیا و ریاست گمرک کل کشور است. وی در کارنامه خود معاونت وزارت بازرگانی، معاونت وزرات نفت را نیز دارد صاحب نظران بر این نظرند با توجه به سوابق اجرایی کرباسیان، وی می تواند کشور را از روند رکود خارج کند و اقتصاد کشور را سروسامان دهد. تیم اقتصادی دولت یازدهم توانست تورم را مهار کند ولی کنترل تورم منجر به افزایش رکود تورمی شد. در ابتدا به نظر می رسید نهاوندیان رئیس دفتر روحانی در دولت یازدهم به عنوان گزینه وزارت اقتصاد باشد ولی اتاق چینش دولت با توجه به شرایط و انتقاد نسبت به نهاوندیان دو تابیعیتی بودن وی و همچنین احتمال عدم رأی مجلس، کرباسیان را به عنوان گزینه نهایی معرفی کرد، با توجه به سخنان اعضای کمسیون های تخصصی مجلس به نظر می رسد کرباسیان رأی اعتماد از مجلس بگیرد.

Image result for ‫مسعود کرباسیان‬‎
وزارت کار و رفاه اجتماعی
ربیعی به نظر می رسید که یکی از گزینه های بود که باید با دولت دوازدهم خداحافظی کند، ولی روحانی برای بار دوم به وی اعتماد کرد و آن را به مجلس معرفی کرد. ربیعی در زمان تصدی دبیر شورای عالی امنیت ملی توسط حسن روحانی مسئول اجرایی دبیرخانه و ریاست کمیته سیاست‌گذاری تبلیغات و کمیته امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی را عهده‌دار بود. هر چند وی را به عنوان یکی از نیروهای اصلاح طلب کابینه معرفی می کنند ولی به نظر می رسد وزیر پیشنهادی کار از افرادی است که اصلاح‎طلبان عملکردش را در دولت یازدهم مثبت نمی دانند. پارسایی سخنگوی فراکسیون امید اظهار داشت: جو مجلس، نیروهای کارآمد و توانمند می‌خواهد و رضایتمندی نسبت به وزارت رفاه و کار در حال حاضر در مجلس وجود ندارد. در حقیقت، نارضایتی‌ها از وزیر و زیر مجموعه ایشان(ربیعی) و نحوه عملکردشان به قوت خود باقی است.
پارسایی ضمن انتقاد از ربیعی گفت: آقای ربیعی یکی از افرادی بود که در بررسی‌های فراکسیون امید نمره قبولی نگرفت. مجموعه و زیرمجموعه ایشان که از لحاظ اقتصادی وسعت بسیاری دارد، به شیوه بدی اداره شده و عملکرد ایشان رضایت‌بخش نبوده است. وی با انتقاد از «لابی‌گری» ربیعی اظهار داشت: ظاهرا در وزارت رفاه و زیر‌مجموعه‌هایش، صورت‌جلسه‌ای با شورای معاونین امضا شده است و به دنبال لابی با نمایندگان هستند. فی‌الواقع، جلسه لابی‌گری به رأی گذاشته شده است. به نظر می رسد که ربیعی روز رای اعتماد از سوی فراکسیون مستقلین و امید مورد انتقاد شدید قرار می گیرند و احتمال این که رای اکثریت را بدست نیاورند وجود دارد.

Image result for ‫ربیعی‬‎
وزارت کشور
یکی از وزرایی که جریانات سیاسی اصلاح طلب و اعتدالی به آن انتقاد جدی و اساسی از سال ۹۲ تا حالا داشته اند، رحمانی فضلی بوده است. رحمانی فضلی که از نیروهای نزدیک به طیف لاریجانی می باشد عملکرد مثبتی از خود به جای نگذاشته است و روحانی برای دولت دوازدهم شخص رحمانی فضلی را به مجلس برای وزارت کشور معرفی کرد. این امر باعث انتقاد به کابینه و نظر روحانی شده است تا جایی که عبدالواحد موسوی لاری، گفته: ظاهرا سعی آقای رئیس جمهور بر تغییرات حداقلی بوده؛ بنابراین احتمال اینکه وزیرانی مثل آقای رحمانی فضلی در دولت بمانند زیاد است. وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داده است: تنها خواسته اصلاح‌طلبان این است که رای ۲۴ میلیون نفری که به ایشان رای دادند را مورد توجه قرار دهد و تغییرات مورد نظر مردم را ببیند و افرادی را بیاورد که با مردم همراه و در کنار مردم باشند. همچنین علی مطهری درباره وزیر کشور دست به افشاگری زده است وی گفته بود: در دوره قبل به نوعی معامله صورت گرفت و به رئیس جمهور گفته شد که فلان فرد را به عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مورد نظر شما هم رای بیاورند و در همین راستا وزیر کشوری معرفی شد که ما واقعا از عملکردش راضی نیستیم. طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده تهران نیز می گوید: یکی از وزارتخانه‌هایی که در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید مورد اشاره قرار گرفت و نمایندگان درباره لزوم تغییرات در آن اجماع و اتفاق‌نظر داشتند، وزارت کشور است. به نظر می رسد نیروهای اعتدال و اصلاح طلب مجلس به رحمانی فضلی رای اعتماد ندهند، ولی نباید فراموش کرد که طیف فراکسیون مستقل و تندروهای مجلس رحمانی فضلی را گزینه بهتری می دانند.

Image result for ‫رحمانی فضلی‬‎
وزارت بهداشت
حسن قاضي زاده هاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از همان شروع گمانه زني ها در خصوص تركيب كابينه در كنار نام هاي بيژن زنگنه و محمدجواد ظريف به عنوان معدود وزيراني مطرح مي شد كه امكان تغييرشان تقريبا صفر است، وی در پاسخ سوال خبرنگاران در دولت بعد حسن روحاني اظهار داشت: اولويت كاري ام در دوره جديد اين است كه اگر بخواهم صادقانه سخن بگويم بايد به اين موضوع اشاره كنم كه اين طور نمي شود كار كرد كه ما زندگي و امورشخصي مان را بگذاريم و وسط ميدان بياييم و ٤ سال صادقانه كار كنيم: آن هم براي مردم، ملت و انقلاب و درعين حال كتك هم بخوريم. من زماني حاضرم كه حتي جانم را براي كشور فداكنم كه نهادهايي كه هستند و ادعاي انقلابي گري دارند و وابسته به نهادهاي مقدس هستند آنها ديگر ما را نزنند. نهادهاي انقلابي كه بودجه و اعتبارشان را از انقلاب و نظام و شهدا مي گيرند نبايد ما را تخريب كنند. این اظهارات شک را بین رسانه ها برای معرفی قاضی زاده هاشمی برانگیخت. ولی می توان گفت بعد از گفتگو با حسن روحانی وی برای بار دوم به عنوان مسول وزرات بهداشت معرفی شد. طرح تحول سلامت یکی از مهم ترین اقدامات مثبت دولت یازدهم و شخص قاضی زاده هاشمی است. وی با اجرای این طرح موفق به کاهش شدید قیمت تجهیزات پزشکی شد. در برخی از محافل سیاسی از وی به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به «جبهه پایداری» نام برده می شود. هر چند خود را فارغ از دسته بندی های سیاسی می داند، ولی می توان گفت که عملکرد مثبت او در دولت یازدهم باعث می شود که اکثر فراکسیون های مجلس (امید، مستقل، پایداری ها) به وی نظر مثبتی داشته باشند و برای بار دوم وی را به عنوان وزیر پیشنهاد بهداشت تأیید کنند.

Image result for ‫قاضی زاده هاشمی‬‎