نخستین ساختمان دانش‌بنیان و فناورانه با استفاده از تجهیزات و ابزار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور داخلی، در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان به مخاطبان این حوزه معرفی شد.

نخستین ساختمان دانش‌بنیان و فناورانه با استفاده از تجهیزات و ابزار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور داخلی، در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان به مخاطبان این حوزه معرفی شد.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نمایشگاه صنعت ساختمان به عنوان یکی از نمایشگاه‌های پرمخاطب و فعال کشور در حوزه صنعت ساختمان است که توانمندترین فعالان این حوزه از مجریان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، پیمان‌کاران، تا مشتریان نهایی محصولات این نمایشگاه مشارکت قابل توجهی را نشان داده‌اند.
به گفته‌ی محسن مختاری مدیر سامانه دانش‌بنیان‌کالا نمایشگاه صنعت ساختمان بستر خوبی را فراهم کرد تا بخشی از محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور که محصول یا خدمتی مرتبط با حوزه صنعت ساختمان دارند، بتوانند توانمندی و قابلیت های خود را در این نمایشگاه به مخاطبانشان عرضه کنند تا جایگاه خود در بازار گسترده این صنعت را پیدا کنند.
مجری این سامانه، با اشاره به ارائه نخستین سبد بازاریابی تخصصی محصولات دانش‌بنیان گفت: توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور ایرانی در حوزه ساختمان برای معرفی به بازارهای هدف در قالب سبد بازاریابی تخصصی دانش‌بنیان ارائه شد.
وی هدف از ایجاد سبد تخصصی بازاریابی ساختمان را معرفی ظرفیت‌و توانمندی‌های فعالان فناور این حوزه دانست و افزود: در این سبد تخصصی با انتخاب بالغ بر ۵۰ شرکت از میان ۱۴۰ فعال توانمند این حوزه، سبدی دقیق و جزئی ارائه شد و شرکت‌ها توانستند خدمات و محصولات خود را به فعالان صنعت ساختمان معرفی کنند.
مختاری، عمده کالاهای ارائه شده در این سبد از محصولات شرکت های دانش‌بنیان و واحدهای فناور عنوان کرد و گفت: از میان شرکت دانش بنیان و ۱۵ شرکت فن آور هستند کتاب اینترنت شده از توانمندی شرکت ها در قالب ۵ هزار نسخه تهیه جزئیات ارائه شده است.
وی با اشاره به این‌که خانه فناورانه با هدف ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در تأمین ملزومات یک ساختمان و ارائه کاربرد این محصولات در این نمایشگاه حضور دارد، افزود:ضمن ارائه یک سبد تخصصی بازاریابی برای محصولات دانش‌بنیان وفناورانه‌ی حوزه ساختمان به جریان فعال در این صنعت، خانه فناورانه ضمن آشناسازی شرکت‌کنندگان با توانمندی هریک از شرکت ها، آنان را با کاربرد و جایگاه این محصولات را در یک ساختمان مبتنی بر فناوری شرکت‌های داخلی آشنا کرد.
مجری سامانه دانش‌بنیان کالا با اشاره به استقبال مطلوب از خانه فناورانه در این نمایشگاه گفت: از سوی نهادهای دولتی، شرکت‌های فعال بخش خصوص، پیمان‌کاران، طراحان و مشتریان استقبال خوبی به عمل آمد و طیف گسترده ای از فعالان این صنعت و حمایت‌ خود را از این خانه فناورانه اعلام کردند.
وی افزود: زمینه خوبی خوبی در این نمایشگاه ایجاد شد تا به هدف این سبد و خانه فناورانه، یعنی ایجاد زمینه تجاری سازی و فروش محصولات دانش‌بنیان داخلی صنعت ساختمان نزدیک شویم.
وی با بیان این‌که بسیاری از این محصولات، دارای کیفیتی هم‌پای نمونه‌های مشابه غربی هستند و بسیاری از آن‌ها مشابه خارجی ندارند، اظهار کرد: تمامی اجزای این ساختمان به غیر از اسکلت و برخی از بخش‌ها از محصولات دانش‌بنیان داخلی تکیه داشت که همگی از توانمندی رقابت با ننونه‌های مشابه خارجی برخوردارند.
مجری سامانه دانش‌بنیان کالا با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری از حضور خانه فناورانه در این نمایشگاه گفت: سود حاصل از شرکت در این نمایشگاه از فروش شرکت ها و سرویس مورد هدف نهایی یعنی فروش و ۵۰ درصد است هزینه ها توسط معاونت علمی و فناوری مورد حمایت قرار گرفته است.
توسعه بازارهای هدف و توسعه فناوری دو هدفی بود که در شکل‌گیری این فرآیند و بر مبنای سازوکارهای ویژه دنبال شد و خانه فناورانه بر همین اساس ایجاد شده بود و همین هدف را دنبال می کرد.
مختاری افزود: دانش بنیان کالا هدف خود را بر دو محور توسعه بازار محصولات دانشمندان همچنین توسعه فناوری محصولات دانش بنیان قرار داده است و برای این امر از دو مکانیزم مختلف برای حمایت از شرکت‌ها و ارائه محصولات فناورانه استفاده می کند که بسترسازی مجازی زمینه برای ایجاد تعامل میان کسب و کارها با یکدیگر و کسب و کارها با مشتریان یکی از این مکانیزم‌هاست.
وی ادامه داد: همچنین از طریق ساز و کار دیگری یعنی ایجاد سبد های تخصصی بازاریابی ایجاد زیرساخت و بستر محصولات شرکت ها و فرهنگ‌سازی از این رو با تمرکز کردن بر روی توانمندی شرکت‌ها با بسترسازی تخصصی در برابر بسترسازی معمولی، بازاریابی تخصصی رار محور قرار داده است که در این کار محصولات را به مشتریان تخصصی ارائه می‌دهد. خانه فناورانه مصداق تحقق یافتن این سازوکار برای ارائه محصولات به مشتریان تخصصی است.

بر اساس این گزارش، پیمانکاران و مشتریان خرد این دست محصولات با حضور در این نمایشگاه و بازدید خانه فناورانه متشکل از محصولات اعضای شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از ۲۱ تا ۲۴ ماه مردادماه می‌توانند با توانمندی شرکت‌های داخلی در این صنعت آشنا شوند.