دوره دانش افزایی ادبیات زبان فارسی دانشجویان گرجستانی به مدت سه هفته به میزبانی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

دوره دانش افزایی ادبیات زبان فارسی دانشجویان گرجستانی به مدت سه هفته به میزبانی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، دیروز در اختتامیه این دوره، ریاست دانشگاه پیام نور، سفیر گرجستان در ایران، مدیر کل دانشجویان غیر ایرانی در وزارت علوم ، مدیر کل توسعه همکاری بین المللی سازمان ارتباطات اسلامی، دانشجویان گرجستانی این دوره و برخی دیگر از مسولین به بیان دیدگاه های خود درباره گسترش روابط علمی و فرهنگی بین ایران و گرجستان پرداختند.

در این دیدار یکی از دانشجویان گرجستانی به نمایندگی از دیگر دانشجویان با زبان فارسی از مهمان نوازی و هنر و فرهنگ ایران زمین پرداخت و از کیفیت بالای آموزشی و تفریحی این دوره سخن گفت. وی در ادامه سخنان خود از میزبانی دانشگاه پیام نور در برگزاری چنین دوره ای تشکر کرد و در آخر سخنان خود از ریاست دانشگاه پیام نور جناب آقای دکتر رستمی که زمینه برگزاری چنین دوره ای را فراهم کرده بود تقدیر کرد.

در ادامه برنامه سفیر گرجستان در ایران به بیان دیدگاه های خود درباره ایران و این دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی پرداخت.

یُوسِبْ چاخْواشْویلی گفت: از اینکه این دوره باعث شناخت بیشتر داشنجویان گرجستانی نسبت به فرهنگ و زبان فارسی شد بسیار خوشحالم و تمایل دارم چنین دوره هایی برای افزایش شناخت دانشجویان گرجستانی بیشتر شود.

سفیر گرجستان در ایران اظهار داشت: این دوره باعث شد که دانشجویان با فرهنگ، ادبیات، آداب و رسوم ایران بیشتر آشنا شوند لذا این ۱۸ دانشجوی گرجستانی سفیرهای ایران در گرجستان هستند و این یک نکته اساسی و مهم  می باشد.

وی گفت: ایران یک کشور بزرگ می باشد که منابع زیادی مانند گاز، نفت و معادن دارد. ولی به نظر من ثروت اصلی جامعه ایران مردم آن هستند، زیرا که به اعتقاد من ملت ایران بنیانگذار تمدن بشری هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به تمجید و تعریف از شاعران و مفاخر ایران پرداخت و گفت: من با برخی از اساتید دانشگاه گرجستان درباره تمدن ایران صحبت کردم و درباره بزرگی شعرهای شاعران ایران مانند فردوسی،رودکی، حافظ، خیام، سعدی و بسیاری دیگر صحبت کردیم و اکثر شعرهای این شاعران به زبان گرجستانی ترجمه شده است.

چاخواشویلی در آخر سخنان خود به بررسی روابط دیرینه و تاریخ روابط بین ایران و گرجستان پرداخت و از دانشگاه پیام نور بخاطر میزبانی چنین دوره ای تشکر کرد و گفت: امیدوارم این دوره ها تدوام داشته باشد.

بعد از سخنان سفیر گرجستان در ایران دکتر رستمی ابوسعیدی ریاست دانشگاه پیام نور به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر رستمی ابوسعیدی ضمن خیر مقدم به سفیر گرجستان و دانشجویان گرجستانی افزود: امروز برای دانشگاه پیام نور روز بزرگی می باشد و من از این بابت بسیار خوشحالم.

رئیس دانشگاه پیام نور اظهار داشت: امیدوارم که دانشجویان از این دوره استفاده آموزشی و تفریحی را کرده باشند و انشالله برای دوره های بعد مدت زمان بشتری را در نظر می گیریم.

وی بیان داشت: کشور ما با گرجستان دارای یک سابقه دیرینه می باشد ولی در زمینه علمی و پزوهشی فعالیت آنچنانی با گرجستان نداشته ایم. با شروع این حرکت توسط دانشگاه پیام نور یک روزنه امیدی به وجود می آید که با توجه به صبغه فرهنگی، تاریخی و سیاسی که بین دولت ایران و دولت گرجستان هست انشالله این تعامل بیشتر شود.

دکتر رستمی در بخش دیگر سخنان خود گفت: ضمن بازدیدی که از برخی دانشگاه های گرجستان داشته ام به کیفیت علمی و پزوهشی آنها پی برده ام ولی نیاز می باشد که تعامل بیشتری بین این دو کشور بخصوص در حوزه علمی و دانشگاهی بین دانشگاه پیام نور که بزرگترین دانشگاه دولتی ایران می باشد، صورت پذیرد.

وی در ادامه گفت: دانشگاه پیام نور طبق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی به عنوان یک هاب بین المللی انتخاب شد و این مصوبه به دانشگاه فرصت می دهد که در همه نقاط دنیا دفتر نمایندگی داشته باشد ولی اولویت ما کشورهای همسایه و دوست می باشد که سعی می کنیم در همه آنها نمایندگی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه پیام نور در آخر سخنان خود اظهار داشت: دانشگاه پیام نور در قالب تفاهم نامه ای که با دانشگاه گرجستان انعقاد کرد می تواند در زمینه رشته ها، و مقاطع مختلف تحصیلی دانشجویان گرجستانی را بورسیه کند.

در آخر جلسه از طرف دانشگاه پیام نور گواهی پایان دوره و  لوح تقدیر به دانشجویان گرجستانی ارائه شد.