مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور استان تهران گفت: با عنایت به تقارن آغاز سال تحصیلی جدید و ماه محرم اساتید با اختصاص حتی پنج دقیقه از وقت کلاس خود راجع به امام حسین(ع) و قیام عاشورا با دانشجویان سخن بگویند که این مهم برکات زیادی را به همراه خواهد داشت.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه پیام نور استان تهران گفت: با عنایت به تقارن آغاز سال تحصیلی جدید و ماه محرم اساتید با اختصاص حتی پنج دقیقه از وقت کلاس خود راجع به امام حسین(ع) و قیام عاشورا با دانشجویان سخن بگویند که این مهم برکات زیادی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش یوپنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نبوی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان تهران  گفت: جوانانی که در هشت سال دفاع مقدس شرکت کردند شهید و جانباز شدند و در راه ارزش‌های دینی و مکتب اسلام و انقلاب خون دادند از همین هیئت‌ها و محافل حسینی بیرون آمدند که در این خصوص امام(ره) به درستی فرموده‌اند این محرم و صفر است که باعث زنده نگه داشته شدن اسلام شده است.
وی افزود: دشمنان فکر می‌کردند چون دهه چهارم انقلاب است و جوانان امروز، دهه اول انقلاب را درک نکرده‌اند انقلابی نیستند؛ اما بنا بر تأکید رهبر معظم انقلاب بر رویش‌های انقلاب، جوانان رویش پیدا کرده‌اند و امروز شهید حججی‌ها را داریم که چیزی کم‌تر از جوانان دهه اول انقلاب ندارند.
نبوی ادامه داد: این جوانان انقلابی، همان جوانانی هستند که در ۹ دی سال ۸۸ و فتنه آن سال به بی‌حرمتی‌ها و بی‌احترامی‌هایی که به امام حسین(ع) و عاشورا شده بود پاسخ کوبنده دادند.
وی در پاسخ به اینکه چطور می‌توان از فرصت تقارن آغاز سال تحصیلی و ایام محرم در فضای دانشگاهی بهره برد، گفت: تقارن آغاز سال تحصیلی با ایام محرم را به فال نیک می‌گیریم و از اساتید، تشکل‌های دانشجویی و به‌ویژه بسیج دانشجویی و هیئت‌های مذهبی دانشگاه‌ها می‌خواهیم که از این فرصت استفاده کنند، چراکه در این ایام جوانان در هیئت‌ها و مساجد حضور بیشتری دارند و عزاداری می‌کنند.
نبوی اظهار کرد: مداحان و روحانیون ما از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند و جوانانی که ممکن است در طول سال کم‌تر به این مکان‌ها بروند را با روش‌های زیبا و عالی جذب کنند که رسیدن به این مهم مستلزم این است که ما جاذبه را مثلا به وسیله فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی و اردوهای سیاحتی و زیارتی برای جوانان زیاد‌تر کنیم.
این استاد دانشگاه بیان کرد: به مداحان و روحانیون توصیه می‌کنم که از سبک های جدید و اشعار پر جاذبه و گیرا برای ارائه مطالب خود بهره ببرند و از تکرارگویی بپرهیزند و اجازه دهند جوانی که به هیئت و مسجد می‌آید دست خالی برنگردد.
نبوی افزود: خود جوانان نیز باید بتوانند ارزش‌های دینی را در زندگی خود پیاده‌سازی کنند، آنان تا جایی که برای‌شان ممکن است از این ایام بهره ببرند و در برگزاری مراسم‌ها کمک کنند، چراکه ارتباط با امام حسین(ع) و مجالس ایشان زندگی آنها را بیمه خواهد کرد.
وی یادآور شد: البته باید هر کاری را در جای خودش انجام داد در ایام محرم و صفر که فضای عزاداری حاکم است باید به یک نوع برنامه‌ریزی صورت گیرد ولی در دیگر ایام سال که با زمان شادی اهل بیت(ع) مصادف می‌شود و بر اساس حدیث شریف «یفرحون به فرحنا» باید برای جوانان فضای شادی و فرح‌بخشی را فراهم آورد، چرا که ما در اسلام هم شادی داریم و هم گریه که متأسفانه این موارد به ندرت رعایت نمی‌شود؛ مثلا دیده شده است که در نیمه شعبان که روز جشن و سرور اهل بیت(ع) است سینه‌زنی می‌کنند که این کار درستی نیست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان تهران در خصوص نقش اساتید در بسط و گسترش فرهنگ حسینی در میان دانشجویان، گفت: از اساتید دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم از فرصت ماه محرم بهره لازم را برای معرفی هرچه بیشتر قیام امام حسین(ع) به دانشجویان ببرند، آنان ولو اینکه رشته و تخصص‌شان معارفی و دینی هم نباشد می‌توانند حتی با قراردادن پنج دقیقه از وقت کلاس خود به این موضوع، راجع به امام حسین(ع) و فضایل ایشان و قیام عاشورا با دانشجویان سخن بگویند که این مهم برکات زیادی را به همراه خواهد داشت.
وی در پاسخ به اینکه محوری‌ترین درس‌ها و پیام‌های قیام عاشورا برای جوانان امروز چیست، بیان کرد: قیام عاشورا برای همه ما و جوانان درس‌های فراوانی دارد از جمله اهتمام به نماز، صبر و سعه صدر و احیای امر به معروف و نهی از منکر.
نبوی ادامه داد: نماز ستون و علم دین اسلام است که امام حسین(ع) حتی در میدان نبرد ظهر عاشورا نماز می‌خواندند و اینکه برخی جوانان در شب عروسی نمازشان قضا می‌شود توجیه‌پذیر نیست.
این استاد دانشگاه افزود: مورد دیگر صبر است که می‌توان با الگوگیری از زینب کبری(س) و سعه صدر و صبر بی‌نهایت ایشان این مورد را در ازدواج جوانان و تحکیم خانواده‌ها پررنگ و تقویت کرد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از پیام‌های محوری عاشورا احیای امر به معروف و نهی از منکر است، که ما دو نوع امر به معروف و نهی از منکر داریم یکی زبانی و دیگری عملی.
نبوی اظهار کرد: نوع اول این است که اگر بدانیم اثر دارد با زبان بگوییم، ما اگر منکری دیدیم با زبان خوش که آبروی کسی نرود تذکر بدهیم که البته گاهی اشتباه می‌کنیم و جلوی دوستان طرف این مطلب را می‌گوییم که این درست نیست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان تهران افزود: دیگر اینکه با عمل خود نشان دهیم، پیامبر اسلام(ص) بیشترین تبلیغش عملی بود تا زبانی، در محیط‌های دانشگاهی مثلا اگر یک استاد دانشگاه خود اهل مسجد باشد و بتواند با رفتار و کلام زیبای خود ارزش‌های دینی را منتقل کرده و در عین حال نظم و ترتیب در کارهایش را سر لوحه خود قرار دهد، این خود بهترین شکل امر به معروف است.
نبوی در پایان گفت: همچنین در میان خود دانشجویان نیز آن کسی که از رفتار و اخلاق پسندیده برخوردار است و چهره قرآنی و دینی داشته و چشم و زبانش پاک است، تأثیر بسیار زیادی بر روی دیگر دانشجویان خواهد داشت، و به این وسیله معروف خود احیا می‌شود و منکر خود به خود رخت می‌بندد.