استاد حوزه علمیه قم گفت:لازم است برای تحقق تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، حضور روحانیون در اماکن تقویت شود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: لازم است برای تحقق تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، حضور روحانیون در این اماکن تقویت شود.

به گزارش یوپنا به نقل از ستاد خبری دهه وقف از استان قم، آیت‌الله جعفر سبحانی امروز در دیدار نماینده ولی فقیه و رئیس و معاونان سازمان اوقاف با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر انجام کار نیک از سوی اهل ایمان اظهار کرد: اینگونه اقدامات دارای آثار دنیوی و اخروی فراوانی است و سبب ایجاد محبت در قلوب انسان‌ها می‌شود.
وی افزود: وقف یکی از مصادیق عمل صالح به شمار می‌رود و بر این اساس، عموم افراد به خیرانی که جایی را برای بهره‌مندی دیگران و در مسیر نیکوکاری وقف می‌کنند علاقمند می‌شوند زیرا آثار وقف را می‌بینند به همین دلیل تبلیغ و ترویج صحیح این سنت حسنه از اهمیت زیادی برخوردار است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسجد گوهرشاد از جمله بناهایی است که بعد از سال‌ها، نام بانی آن هنوز بر سر زبان‌هاست عنوان کرد: این بانوی خیراندیش، مسجدی را کنار حرم مطهر امام رضا(ع) ساخت تا مورد استفاده عموم قرار بگیرد و همین کار خیر سبب شده که مردم نسبت به این بانو احترام بگذارند در حالی که ۷۰۰ سال از آن زمان گذشته است.
وی ادامه داد: حب مردم نسبت به واقف اثر دنیوی آن است ولی آثار اخروی زیادی هم بر آن مترتب خواهد بود؛ زمانی که آدمی از این دنیا می‌رود پرونده اعمالش بسته خواهد شد ولی وقف سبب باز ماندن پرونده می‌شود.
آیت‌الله سبحانی با تاکید بر ترویج وقف و بیان اهمیت و لزوم آن در جامعه از طریق رسانه‌ها عنوان کرد: تبیین اهمیت وقف مردم را بیدارتر می کند.
مفسر قرآن کریم با بیان اینکه  افرادی هستند که قصد انجام کار خیر دارند اما نمی‌دانند در چه زمینه‌ای این کار را انجام دهند گفت: باید وقف را به عنوان راهی ماندگار پیش روی آنها گذاشت.
وی نشر قرآن کریم در جامعه به ویژه جوانان را از وظایف سازمان اوقاف دانست و تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآنی و تشویق جوانان نیز می تواند قرآن را در جامعه ترویج دهد، جوانی که با قرآن کریم محشور باشد از گناه فاصله می گیرد.
این مرجع تقلید با اشاره به مساجدی که در کشور امام جماعت ندارند خاطرنشان کرد: آبادانی مسجد تنها به فرش، دیوار و برق نیست بلکه آبادانی مسجد با امامی است در آن نماز می‌خواند و مردم را موعظه می‌کند.
وی گفت: احداث مدارسی که به تربیت امام جماعت و خطیب برای مساجد بپردازند کاری نیکوست همچنین ساخت مدارس علمیه از طریق درآمد موقوفات یا ساختن و وقف کردن اینگونه مدارس امری ضروری به شمار می‌رود.
آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه وجود امامزادگان در شهرها و روستاها معنویت را در جامعه تقویت می‌کند خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای باشد که بقاع متبرکه مرکزی فرهنگی و تبلیغی باشند، از این رو در حرم مطهر امامزاده‌های بزرگ که مردم به آن توجه دارند باید روحانی حضور داشته باشد و تبلیغ دین کند.