چین و هند همچنان درگیر منازعات مرزی هستند و بیستمین دور گفت و گوهای مرزی دو کشور در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی در دهلی نو هنوز مسیر بهبود مناسبات را هموار نکرده است.

به گزارش یوپنا از روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین، هند در حال اجرای یک طرح جاده ای در مرز با چین است که همه پست های مرزی این کشور را به یکدیگر مرتبط می کند.
نشریه چینی خاطر نشان کرده است که از دیدگاه تحلیلگران این اقدام هند و اجرای این برنامه می تواند بار دیگر باعث بروز منازعات نظامی در مرزهای دو کشور شود.
روزنامه هندی تایمز نوشته است که بسیاری از پست های مرزی با این جاده به یکدیگر مرتبط شده اند و انتظار می رود بتدریج همه ایستگاه های مرزی به آن ملحق شوند.
روزنامه گلوبال تایمز چین به نقل از ‘وانگ دیهان’ رییس مرکز آسیای جنوبی موسسه مطالعات بین المللی شانگهای آورده است اجرای این طرح نشان می دهد هند خود را برای جنگ آماده می کند.
چیان فونگ محقق دانشگاه چینگ هوا در پکن نیز گفته است که پیوستن ایستگاه های مرزی به یکدیگر باعث تقویت نیروی نظامی هند در مرز با چین می شود و همزمان خطر درگیری نظامی میان دو طرف را افزایش می دهد.
چین می گوید دارای یک ساختار مشترک برای حل منازعات مرزی با هند است و دهلی نو بر اساس این ساختار باید به طور مناسب با مسایل مرزی برخورد کند.
همزمان گزارش روزنامه چاینا دیلی حاکی است که ‘ویجای گوخاله’ سفیر هند در چین به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور معرفی شده و این را یک رویداد خوب در روابط توصیف کرده است.

منبع: ایرنا