اما بخشی نیز جای تامل دارد چرا که بسیاری از مدیران دانشگاهی هیچگاه از حالت سرپرستی به ریاست نرسیدند و مشخصا باید دید اشکال کار کجا بوده است.

گروه دانشگاه – یکی از چالش های عمده در ۴ سال ابتدایی دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی، بی ثباتی در تعدادی از دانشگاه های مهم کشور بود.

به گزارش یوپنا، وقتی یک مجموعه بزرگ آموزشی ثبات مدیریتی نداشته باشد، عملا مدیران نمی توانند هیچ تصمیم گیری بلند مدتی برای رشد و ارتقای مجموعه تحت مدیریت خود داشته باشند و همین طور زیر مجموعه نیز در اجرای تصمیمات متزلزل عمل خواهد نمود.

لازمه حرکت یک مجموعه دانشگاهی به سوی تعالی، انتخاب مدیران کاردان و تثبیت آنهاست و همچنین تقویت و پشتیبانی از آنها در رسیدن به آرمان های مجموعه عالی وزارت علوم خواهد بود.

در ۴ سال گذشته متاسفانه یکی از انتقادات در حوزه آموزش عالی که بدون شک تاثیر مخربی بر توسعه آموزش عالی داشته، همین تغییرات مدیریتی و بی ثباتی دانشگاه هاست که بخشی از آن متاثر از تغییرات وزیر نیز در این ۴ سال بوده است.

اما بخشی نیز جای تامل دارد چرا که بسیاری از مدیران دانشگاهی هیچگاه از حالت سرپرستی به ریاست نرسیدند و مشخصا باید دید اشکال کار کجا بوده است.

به طور مثال در بزرگترین دانشگاه دولتی ایران یعنی دانشگاه پیام نور در طی ۴ سال ۳ نفر مدیریت این دانشگاه را به عهده داشته اند که عملا چنین مدلی امکان موفقیت مدیران در ارتقای مجموعه دانشگاهی را بشدت کاهش خواهد داد، اما جالب این که کمتر از ۲ ماه از انتصاب دکتر زمانی توسط وزیر علوم در دانشگاه پیام نور، ایشان از شورای عالی انقلاب تائیدیه گرفت.

یا دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان یک دانشگاه جامع در ۴ سال گذشته با چالش های عظیم مدیریتی مواجه بود و اساسا رئیسی برای این دانشگاه انتخاب نشد و دو سرپرست در ۴ سال گذشته مدیریت این دانشگاه را به عهده داشتند و در این مورد نیز دکتر غلامی در بازه دوماه سرپرست را منصوب و حکم تائید را از شوای عالی انقلاب فرهنگی گرفت.

در دانشگاه شیراز نیز چنین وضعی حاکم بود و باز هم این دانشگاه مهم از سال گذشته تاکنون به طورت سرپرستی مدیریت می شد که وزیر علوم نیز مانند دو دانشگاه فنی حرفه ای و پیام نور سرپرست را منصوب و دو ماهه تائیده را از شورای انقلاب فرهنگی گرفت

از سوی دیگر بسیاری از دانشگاه های بزرگ خصوصا دانشگاه های تهران ابقا شدند و این روند با سرعت بالایی ادامه دارد.

یقینا این مهم کمک خواهد کرد تا دانشگاه ها دیگر درگیر تغییرات مکرر مدیریتی و شایعات مختلف قرار نگیرند و مدیران بتوانند برای آینده دانشگاه بی دغدغه و با آرامش برنامه ریزی کنند و قطعا در اینده نزدیک نتایج این اقدام مهم مدیرتی وزارت علوم را در ارتقای دانشگاه ها شاهد خواهیم بود