اولین جلسه کارگاه آموزشی کروماتوگرافی hplc به همت مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه و با همکاری انجمن علمی شیمی و مهندسی صنایع غذایی با حضور دانشجویان متقاضی و به مدرسی مهندس مهدی عبداللهی مسئول آزمایشگاه مرکزی معاونت غذا و داروی استان مرکزی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با حضور افتخاری دکتر ملکی راد ریاست دانشگاه پیام نور استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش یوپنا،در این کارگاه عبداللهی کروماتوگرافی را به چهار بخش اصلی کروماتوگرافی مایع – جامد (LSC)، کروماتوگرافی گاز – جامد (GSC)، کروماتوگرافی مایع – مایع (LLC)، کروماتوگرافی گاز- مایع (GLC) معرفی کرد که این طبقه بندی بیان کننده ماهیت فاز متحرک و نام دوم بیان کننده ماهیت فاز ساکن است.
مدرس کارگاه با بیان اینکه از میان تکنیک‌های جداسازی، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا بیشترین رشد و کارایی را داشته است و سالیانه میلیون‌ها دلار صرف خرید و فروش دستگاه‌هایHPLC در دنیا می‌شود. علت این رشد را می‌توان به حساسیت بالا، تعیین مقدار کمی با صحت بالا، قابلیت آنالیز نمونه‌های غیرفرار و حساس به دما که با تکنیک GC (کروماتوگرافی گازی) امکان‌پذیر نیستند، نسبت داد.
مسئول آزمایشگاه مرکزی معاونت غذا و داروی استان مرکزی افزود: در تمامی روش‌های کروماتوگرافی، جداسازی بر پایه تفاوت مقدارحلالیت آنالیت (ماده مورد جداسازی) در دو فاز ساکن (Stationary Phase) و متحرک (Mobile Phase) انجام می‌شود. این تفاوت مقدار، در نهایت منجر به تشکیل تعادلی می‌گردد که آن را با پارامتری به نام ثابت توزیع K بیان می‌کنند. در این رابطه Cm و Cs به ترتیب نشان‌دهنده غلظت مولی آنالیت در فازمتحرک و فاز ساکن است.
وی تصریح کرد: از پرکاربردترین انواع آشکارساز، طیف‌سنج UV-Vis است که برای اجسامی که در این ناحیه جذب داشته باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این آشکارساز با استفاده از تفاوت میزان جذب نمونه با منبع نوری اولیه و در نهایت با استفاده از قانون بیر لامبرت، غلظت نمونه اندازه‌‌گیری می‌شود.
عبداللهی مسئول آزمایشگاه مرکزی معاونت غذا و داروی استان مرکزی در پایان اولین جلسه عملی کارگاه گفت : این مورد امروزه به دلیل مزایای زیادی که دارد به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این جمله می‌توان به حد تشخیص LOD)) بسیار پایین، حساسیت و انتخابگری Selectivity)) بالا، و امکان بررسی نمونه در حضور مزاحم‌های شیمیایی اشاره کرد.

در حاشیه این کارگاه دکتر ملکی راد ریاست دانشگاه با اشاره به اهمیت برگزاری دور ه های آموزش آزاد گفت : برگزاری این قبیل کارگاه ها تنها از طریق آموزش آزاد میسر می باشد زیرا از این طریق می توان گواهینامه ای که به تایید ریاست دانشگاه است صادر کرد و همچنین از کلاسهای کاربردی و اساتید معتبر که مورد نظر دانشجویان می باشد استفاده می شود.