ترامپ آماده جنگ تجاری با اروپا؛ هدف خودروهای وارداتی
ترامپ آماده جنگ تجاری با اروپا؛ هدف خودروهای وارداتی

ترامپ در اظهارنظر جدیدی گفت: در صورت اقدام متقابل اروپا در واکنش به افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم، مالیات جدیدی را بر خودروهای وارداتی اروپایی به این کشور وضع خواهد کرد.

ترامپ در اظهارنظر جدیدی گفت: در صورت اقدام متقابل اروپا در واکنش به افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم، مالیات جدیدی را بر خودروهای وارداتی اروپایی به این کشور وضع خواهد کرد.
به گزارش یوپنا به نقل از سی ان ان، دونالد ترامپ نسبت به هرگونه اقدام تلافی جویانه اتحادیه اروپا در واکنش به تعرفه پیشنهادی وی بر فولاد و آلومینیوم هشدار داد و گفت: در صورت اقدام متقابل اروپا، مالیات جدیدی را بر خودروهای اروپایی وضع خواهد کرد.
این اظهارات ترامپ احتمال بروز یک جنگ تجاری را به شدت افزایش داده است.
ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد که تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات فولاد و ۱۰ درصدی را برای آلومینیوم اعمال خواهد کرد و هدف از این اقدام را تقویت این صنایع در داخل کشورش عنوان کرد.
اعلام این خبر، انتقادات شدیدی را از سوی شرکای تجاری بین المللی آمریکا به دنبال داشت، به طوری که این اقدام ترامپ را آغازی بر بروز یک جنگ تجاری دانستند.
مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که آنها نیز با وضع تعرفه های جدید بر محصولات آمریکایی همچون موتورسیکلت های هارلی دیویدسن و محصولات لیوایز این اقدام را تلافی خواهند کرد.
دونالد ترامپ نیز به در صفحه توئتیر خود نسبت به اظهارات مقامات اروپایی به سرعت واکنش نشان داد و گفت: « در صورتی که اتحادیه اروپا بخواهد عوارض گمرکی و موانع موجود بر فعالیت شرکتهای آمریکایی مستقر در این قاره را افزایش دهد، ما به سادگی بر خودروهای آنان که آزادانه به داخل آمریکا سرازیر می شوند، مالیات وضع می کنیم. آنها فروش خودروهای ساخت آمریکا را در منطقه خود غیرممکن می سازند.»

بنا بر اعلام اتحادیه تولیدکنندگان خودرو اروپا، آمریکا در سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیون و دویست هزار خودروی اروپایی همچون بی.ام.و و فولکس واگن وارد کرده است.
وی در اظهارنظر دیگری در صفحه توئيتر خود نوشت: ایالات متحده سالیانه به واسطه معاملات و سیاستگذاری های “بسیار احمقانه” کسري تجاري هشتصد ميليارد دلاري را تجربه می کند. مشاغل و ثروت ما به کشورهای دیگر داده شده تا در طول سالیان سال ما را مورد بهره کشی قرار دهند.
اقتصاددانان نسبت به این افزایش تعرفه هشدار داده و اعلام کردند که این اقدام ترامپ می تواند صنایع و مشاغل آمریکا را با مخاطره مواجه کند.

اظهارنظر دیگر ترامپ مبنی بر این که ” جنگهای تجاری خوب و پیروزی در آن آسان است” موج جدیدی از نگرانی های بین المللی را ایجاد کرده است.

منبع اصلی

مترجم: میثم خاکپور