مراسم گرامیداشت پنجاهمین سال فعالیت آموزش عالی استان گیلان برگزار شد
مراسم گرامیداشت پنجاهمین سال فعالیت آموزش عالی استان گیلان برگزار شد

گرامیداشت پنجاهمین سال فعالیت آموزش عالی استان گیلان با حضور دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، دکتر سالاری استاندار گیلان، رؤسای دانشگاه های استان، مدیران استانی و پیشکسوتان آموزش عالی عصر پنجشنبه (هفدهم اسفندماه) در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

گرامیداشت پنجاهمین سال فعالیت آموزش عالی استان گیلان با حضور دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، دکتر سالاری استاندار گیلان، رؤسای دانشگاه های استان، مدیران استانی و پیشکسوتان آموزش عالی عصر پنجشنبه (هفدهم اسفندماه) در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.
به گزارش یوپنا، در این مراسم دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان دانشگاه گیلان و تبریک روز زن گفت: دانشجویان باید نقش اساسی خود را در جامعه پیدا کرده و به‌درستی به آن عمل کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان‌ اینکه کشور‌ها برای توسعه یافتن باید ارکان خود را بشناسند تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۳ از نظر شاخص‌های توسعه شش پله در جهان پیشرفت کرده است.
سخنگوی دولت، ایران را هجدهمین اقتصاد قوی جهان دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای رتبه‌ای قابل قبول از نظر رشد علمی در میان کشورهای جهان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت موظف است تا زمینه اشتغال جوانان کشور را فراهم کند خاطرنشان کرد: بودجه سال ۹۷ در قالب ۱۲ برنامه و با مبلغ ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به تصویب مجلس رسیده است.
معاون رئیس جمهور با اعلام اینکه دولت در سال آینده یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند اظهار داشت: سال آینده ۸۳۸ هزار نفر جدیدالورود به بازار کار کشور وارد می‌شوند.

مصطفی سالاری؛ استاندار گیلان در این مراسم اظهار داشت: برنامه‌ و بودجه مصوب دولت در مجلس نیازمند برنامه‌ریزی درست و حمایت آن در توسعه و اشتغال است. وی با بیان اینکه هیچ استانی همچون گیلان ظرفیت توسعه اشتغال را ندارد، افزود: هیچ عامل بیرونی از جمله تحریم نمی‌تواند به کشاورزی و گردشگری استان ضربه بزند. استاندار گیلان با تأکید بر اینکه منابع داخلی برای توسعه و ایجاد اشتغال کافی است، گفت: اگر منابع خارجی باشد یقیناً از آن استفاده می‌کنیم اما اگر تزریق پول خارجی هم نباشد از توسعه استان عقب نمی‌مانیم.

سالاری با بیان اینکه می‌توان توسعه اشتغال را در سال آینده انتظار داشت، گفت: آنچه خدا باید به گیلان می‌داد، داده است اما دانشگاه باید در برنامه‌ریزی و تصمیم سازی‌ها مشارکت کند. وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کند، افزود: دانشگاه باید آموزش‌های خود را در مسیر اشتغال‌زایی و کارآفرینی سوق دهد. استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت گسترده اساتید و دانشجویان در توسعه اشتغال گیلان گفت: ظرفیت موجود در گیلان ازجمله دانشگاهیان بسیار غنی و گسترده است و باید در حوزه اشتغال نیز توسعه علمی را شاهد باشیم. سالاری با اشاره به تمایز جامعه علمی و غیرعلمی گفت: هرچقدر حضور دانشگاهیان، تحقیقات آموزش عالی و پژوهش‌ها در جامعه افزایش یابد رشد و توسعه جامعه ترقی پیدا می‌کنند.

در این مراسم احمد رضی؛ رئیس دانشگاه گیلان ضمن خیر مقدم به حاضران در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره دکتر ابریشمچیان و تجلیل از خدمات ارزنده آن مرحوم به دانشگاه گیلان برای ایشان طلب مغفرت و رحمت الهی کرد.
رئیس دانشگاه گیلان در ادامه و با اشاره به فعالیت نیم قرن آموزش عالی در این استان اظهار کرد: ۱۲۳ هزار دانشجو در ۹۰ واحد دانشگاهی اعم از دولتی و غیردولتی در گیلان مشغول به تحصیل هستند . دکتر رضی با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ عضو هیئت علمی و ۴ هزار مدرس حق التدريسي در استان مشغول به فعالیت هستند، گفت:گیلان مهد پرورش نخبگان و عالمان فرهیخته است. دکتر رضی با بیان اینکه گیلان دارای ۲۰ مرکز پژوهشی است،گفت: رتبه دوم را به لحاظ مراکز پژوهشی در سطح کشور داریم.

رئیس دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه دانشگاه گیلان به تنهایی ۷۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهي داشته است، افزود : گیلان با توجه به برخورداری از ظرفیت‌های بالا در حوزه آموزش عالی، می‌تواند به عنوان یک قطب دانشگاهی در کشور تبدیل شود .

وی از تشکیل شورای روسای دانشگاه‌های استان در گیلان خبر داد و گفت: در این شورا روساي دانشگاه‌های بدنبال حرکت در مسیر دانشگاه‌های نسل سوم هستند تا چرخه تولید دانش به ثروت در آن محقق و متناسب با نیاز جامعه حرکت کنند.

وی دکتر نوبخت را از حامیان آموزش عالی کشور دانست و افزود: محقق شدن دستور دکتر نوبخت در زمینه تخصیص صد در صد اعتبارات دانشگاه‌ها از جدیدترین حمایت های ایشان از آموزش عالی است.

شایان ذکر است در پایان مراسم از تمبر و نماد پنجاه سالگی آموزش عالی استان توسط دکتر نوبخت و رؤسای دانشگاه های استان رونمایی شد و از زحمات دکتر ایرج والی پور اولین رئیس آموزش عالی استان و دکتر نوبخت فارغ التحصیل برجسته دانشگاه گیلان و حامی آموزش عالی کشور با هدایایی تقدیر به عمل آمد.

در حاشیه این مراسم سعید صادقی؛ رییس دانشگاه پیام نور استان گیلان گفت : سهم دانشگاه پیام نور به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی از نظر جمعیت دانشجویی و تعداد مراکز و واحدها در فریند توسعه علمی استان بسیار حائز اهمیت است و از سال شکل تاسیس دانشگاه پیام نور از سال ۱۳۶۷ در استان شاهد هستیم که تعداد قابل توجهی از اساتید و فرهیختگان استانی حاصل و میوه پر برکت این نهال علمی هستند و از این جهت برخود می بالیم وافتخار می کنیم که دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاهی منحصر بفرد ، مردمی و مورد استقبال همگان سهم شایسته ای در بالا بردن سطح آموزش استان دارد.