تلگرام‌های المپیک ۲۰۱۶ – زنده از ریو
تلگرام‌های المپیک ۲۰۱۶ – زنده از ریو

و سرانجام با آغاز کار وزنه‌بردارهای ایرانی، ورق برای ما برگشت.

به گزارش “یوپنا”، روز ششم رقابتها پرهیاهوترین و جذّاب‌ترین ساعتها را سپری کردیم. با طلای کیانوش رستمی به هوا پریدیم و گوشه چشمی هم به آنچه در میان کاروان‌های دیگر رخ می‌داد داشتیم؛ رخ‌دادهایی که کم نبودند.

 

 

و تمام! نادال از فینال باز ماند.
سرانجام در رالی طولانی مدّت نیمه‌نهایی تنیس مردان، خوان مارتین دل پورتو رافائل نادال را شکست داد تا رویای تصاحب دومین طلا، پس از طلای دو نفره، برای نادال تمام شود.
دل پوترو که در روز نخست رقابت‌ها جوکویچ، مرد شماره یک دنیا را حذف کرده بود، حالا ثابت کرد که این پیروزی تصادفی نبوده است.
دیدار پایانی تنیس مردان بین اندی ماری بریتانیایی و دل پوترو برگزار خواهد شد و نادال برای کسب مدال برنز مقابل کی نیشیکوری ژاپنی قرار خواهد گرفت.

 

 

 

آتش‌بازی در برزیل، سنّت آلمانی‌ها
تیم فوتبال المپیک آلمان با پیروزی پرگل چهار بر صفر مقابل پرتغال در دیدار یک چهارم‌پایانی، به نیمه‌نهایی راه یافت. آلمانی‌ها که حدود دو سال پیش در نیمه‌نهایی جام جهانی فوتبال باز هم در برزیل میزبان را آتش زده بودند، این بار هم‌زبانان اروپایی برزیل را در هم کوبیدند تا از جمله مدّعیان اصلی مدال طلای فوتبال باشند. نبری، ستاره احیا شده آلمان در این دیدار هم برای تیمش گل‌زنی کرد.

 

 

 

 

مدالی که در خانواده ماند
رقابت پرتاب دیسک المپیک ریو اگرچه برای ما با حذف تلخ احسان حدّادی به عنوان نفر دوم دوره پیش همراه بود، البتّه منجر به حذف قهرمان دوره قبل هم شد. رابرت هارتینگ اگرچه به اندازه احسان حدّادی دور از انتظار نبود امّا به هر حال در ۳۱ سالگی نتوانست در جمع دوازده نفر برتر دور مقدّماتی باشد و به فینال برسد. نکته جالب امّا اینکه امروز در رقابت پایانی، برادر جوان رابرت، کریستوفر هارتینگ ۲۵ ساله توانست مدال طلای پرتاب دیسک ریو ۲۰۱۶ را کسب کند تا به این صورت طلای پرتاب دیسک المپیک در این خانواده آلمانی باقی بماند.

 

 

 

سه قلوهای افسانه‌ای در ریو
خواهران سه‌قلوی استونیایی که در ماراتن المپیک ۲۰۱۶ شرکت خواهند کرد و ملقّب به «سه‌تایی‌های ریو» (Trio to Rio) شده‌اند، نخستین سه‌قلوهای همسان تاریخ خواهند شد که در یک المپیک شرکت کرده‌اند. رقابت ماراتن المپیک همواره از جذّاب‌ترین‌ها و از جمله تاریخی‌ترین رشته‌های ورزشی‌ست؛ فردا امّا در رقابت ماراتن زنان ریو ۲۰۱۶، نگاه‌های ویژه‌ای هم به سمت خواهران لویک خواهد بود. خانواده لویک تنها خانواده تاریخ است که در تنها یک رقابت شانس کسب سه مدال طلا دارد!

 

 

 

 

اندی خوشحال در فینال، در انتظار نادال یا دل پوترو
عصر امروز اندی ماری با پیروزی مقابل کی نیشیکوری ژاپنی به فینال المپیک رسید تا در آستانه تکرار طلای چهار سال قبل باشد. امّا حریف او هم از میان دو چهره جان‌سخت خواهد بود. همین حالا رافائل نادال و خوان مارتین دل پوترو در حال رقابت برای رسیدن به فینال هستند. با ماه همراه باشید تا به زودی خبر دومین فینالیست تنیس ریو ۲۰۱۶ بخش مردان را بشنوید.

 

 

 

 

 

خطر از بیخ گوش تماشاگران گذشت
در جریان رقابت‌های دوچرخه‌سواری پیست، بر اثر نیروی گریز از مرکزی که در پیچ به دوچرخه‌سواران وارد می‌شود، ریو تا آستانه رخ‌داد وحشتناک دیگری پیش رفت. همان‌طور که در تصویر مشخّص است دوچرخه‌سواران تا مرز برخورد با تماشاگران پیش رفتند امّا خوشبختانه ماجرا به خوشی تمام شد.

 

 

 

 

کیمیای افغانستان
کیمیا یوسفی دونده صد متر افغانستان، یکی سه شرکت‌کننده این کشور و تنها زن افغان حاضر در ریو ۲۰۱۶ بود. امروز نوبت به کیمیا رسید تا در دو صد متر زنان تجربه بزرگ حضور در المپیک را به دست آورد. اگرچه که یوسفی نتوانست رکورد خوبی به جا بگذارد و از صعود به مرحله‌های بعدی باز ماند امّا نفس حضور دختری چون او با شرایطی که کشورش دارد، تحسین برانگیز است.

 

 

 

 

ماجرای تمام نشدنی استخر سبزرنگ
پس از اینکه رقابت‌های شیرجه برای مدّتی تعطیل شد تا فضای استخر بهتر شود، با آغاز مجدّد رقابت‌ها امّا شرایط آن‌قدر نامناسب شد که مسابقه‌ها باز هم تعطیل شد. وضعیّت استخر شیرجه مورد تمسخر حاضران و ورزشکاران قرار گرفته و آنها به این موضوع اعتراض دارند. شیرجه‌رو آلمانی به طعنه گفته که فضای استخر بوی نامطبوع انسانی می‌دهد! ورزشکار بریتانیا هم اشاره کرده که با تعطیلی رقابت‌ها دست‌کم دیگر مجبور نیستند در چیزی به افتضاحی دو روز گذشته شیرجه بزنند.

 

 

 

حادثه‌های تازه در ریو
در مراسم اهدای مدال پرش با اسب، اتّفاق دلخراشی برای مربّی تیم آلمان رخ داد. رابی سندرسون به زمین افتاد و یکی از اسبهای پرقدرت با پای خود به سر او ضربه زد تا حسابی زخم و زار بشود!

 

 

 

 
مرادی طلایی، حتی راحت‌تر از کیانوش
سهراب مرادی که امشب در دسته ۹۴ کیلوگرم وزنه‌برداری روی صحنه خواهد رفت، در اوج آمادگی، و در حالی که چند رقیبش به خاطر دوپینگ محروم بودند راهی المپیک شد. در ادامه امّا دو وزنه‌بردار لهستانی هم در خود دهکده مسابقه‌ها از رقابت منع شدند تا دسته ۹۴ کیلوگرم با تعدادی اندک و در نهایت شانس برای مرادی برگزار شود. اگر اتّفاق ویژه‌ای رخ ندهد و مرادی رکوردهای معمول خودش را بزند، با اختلاف طلایی ریو خواهد شد. در این شرایط امیدواریم علی هاشمی هم با رقابتی خوب و شایسته دست به صید مدالی با ارزش از ۹۴ کیلوگرم بزند. در امتیازهای سایت‌های پیش‌بینی مسابقه‌ها سهراب مرادی با اختلاف بالاتر از رقیبان امشب است؛ حتّی خیلی بیشتر از فاصله کیانوش رستمی با رقیبانش.

 

 

 

تجمید وزنه‌بردار بریتانیایی و هزار و یک دردسر
جو کالوینو وزنه‌بردار بریتانیا در پیامی توی شبکه‌های مجازی، از کیانوش رستمی تمجید کرد و گفت که با نمایش دیشبش آدمهای زیادی عاشق او خواهند شد. همین جمله کافی بود تا دوباره حماسه ایرانی ساخته شود. تعداد بازدیدکنندگان صفحه این ورزشکار به حدّی بالا رفت که خود او تعجّب کرد. این توجّه به او در نهایت به جای ناخوشایند همیشگی ختم شد؛ چنان که خودش هم نوشت: «تنها ظرف ۲۴ ساعت چندین اکانت اینستاگرام به نام من ساخته شده که اصلا ربطی به من ندارند!»
این در حالی‌ست که دقیقه‌هایی پس از کسب مدال طلای کیانوش رستمی، هم‌وطنان برای کیانوش هم تعداد زیادی صفحه‌های غیرواقعی درست کردند تا به این ترتیب سودی از این ماجرا ببرند. این حجم از فرصت‌طلبی و مایه سرافکندگی‌ست.

 

 

 

منتخب توییت ها برای کیانوش
نیمه شب  گذشته بعد از قهرمانی کیانوش رستمی سیلی از توییت ها در این شبکه اجتماعی جاری بود . چند تایی از آنها را مرور می کنیم :
*وزنه بردارامون چه اسمایی دارن ولی!! دقت نکرده بودم تا حالا!! کیانوش، سهراب، بهداد!!
*زیر وزنه فریاد ایرانت را شنیدم کیانوش مو به تنم سیخ شد کیانوش بغض کردم کیانوش، بژی کیانوش
*با این عربده‌ای که من زدم فکر کنم عاق والدین رو به جون خریدم :))). چرا انقدر بده ساعت بازیا آخه :))
*بریم میدون ونک بوق بزنیم من دیگه نمی‌تونم با این ضربان قلب بخوابم :)))
*فقط خنده زیر وزنش و فریاد ایرانش.

*کیانوش رستمی به من یاد داد برا موفق شدن رو احدی حساب نکن…
*این وزنه بردار چینی که کیانوش رستمی شکستش داد،همون شمشیر باز کره ایه که مجتبی عابدینی رو مغلوب کرد.
*مردم الان جلو خونه اردشیر رستمی ریختن، اون هی می‌گه بابا من گرافیستم، مردمم می گن ابولفضل پورعربم ازین حرفا می‌زد.
*چیزی که از وزنه زدن کیانوش رستمی بیشتر تو چشم میاد اینه که این پسر کوه ادب و متانته ، مثه خیلی از کردهایی که تو زندگیم دیدم.
*-وزنه های سنگین اذیتت نمیکنه؟
کیانوش رستمی: نه
-ولی پدر حریفاتو در آورده
*در جریان هستید که کیانوش رستمی در المپیک ۲۰۱۲ اولین مدال ایران را گرفت و بعدش سلسله مدال‌های بقیه هم شروع شد؟

 

 

بسکتبال آمریکا، دست‌یافتنی‌تر از همیشه
شب گذشته تیم بسکتبال آمریکا با نتیجه نزدیک ۹۴ به ۹۱ از پس صربستان بر آمد تا همه بازی‌های خود را با پیروزی پشت سر گذاشته باشد. نکته ویژه امّا این است که پیش‌تر در بازی استرالیا هم نتیجه‌ای نزدیک رقم خورد و آمریکا ۹۸ به ۸۸ پیروز رقابت شد. شاید بسکتبال آمریکا بینندگان را به دیدن فاصله‌های زیاد عادت داده باشد امّا به هر حال باید دید دلیل این افت نتیجه‌های آمریکا چیست؟ آیا خودشان به عمد ساده‌تر رقابت می‌کنند تا انرژی ذخیره کنند، یا باید به زودی منتظر شکست آنها در مرحله‌های بعد باشیم.

 


پدر قهرمان استرالیایی دستگیر شد
دن اسمیت استرالیایی که روز گذشته مدال برنز پیاده‌روی ریو ۲۰۱۶ را به دست آورد، در حال تشکّر و تعریف و تمجید از پدرش به عنوان حامی و مربّی بود و خبر نداشت که پدرش دستگیر شده است: «پدرم الان حتما روی ابرهاست! باید بروم و ببینم کجا جشن گرفته‌اند و به خانواده‌ام بپیوندم.» در حالی که پدرش در بازداشت پلیس ریو بود. زمانی که دن توانست به مدال برنز برسد، پدر او دیوید اسمیت که خود در المپیک‌های لس‌آنجلس و مسکو شرکت کرده است، از شدّت هیجان درون مسیر آبی پرید تا خود را به فرزندش برساند و با او جشن بگیرد. پلیس برزیل امّا که از هویّت او باخبر نبود، فورا دستگیرش کرد.
دیوید اسمیت پس از آزادی از بازداشتگاه گفت: «من تا اعماق وجودم به وجد آمدم و فقط بسیار هیجان‌زده بودم. دن به سختی راه رفت و تلاش کرد. بی‌صبرانه منتظرم تا به دن برسم و با هم جشنی درست و حسابی بگیریم.»

 

 

آقای غول طلا گرفت
قدرت نمایی دوباره «تدی رینر» غول فرانسوی اتفاق مهم رشته جودو بود . او  با اقتدار همه حریفان خود را یکی پس از دیگری شکست داد تا سومین مدال المپیک خود را کسب کند.جودوکار ۱۴۰ کیلوگرمی فرانسه سال ۲۰۰۸ و در المپیک پکن و در حالی که فقط ۱۹ سال سن داشت به مدال برنز رسید و در المپیک لندن و سپس ریو به طلا دست یافت.قهرمان بلامنازع خروس ها، هفت مدال طلا و یک نقره جهان و پنج مدال طلای اروپا را نیز در کارنامه دارد تا یکی از پرافتخارترین ورزشکاران تاریح جهان لقب بگیرد.پیکارهای جودوی المپیک ریودوژانیرو با حضور ۳۹۰ جودوکار از ۱۳۶ کشور برگزار شد و بامداد شنبه با شناخت نفرات برتر سنگین وزن به اتمام رسید.

 


قانون عجیب و دلخراش اهدای مدال
در رقابت‌های دوچرخه‌سواری تعقیبی تیمی، جایی که در دیدار نهایی بریتانیا از استرالیا پیشی گرفت و به مدال طلا رسید، ماجرای یک قانون المپیکی دوچرخه‌سوار استرالیا را عمیقا رنجاند. در این رقابت‌ها هر تیم پنج عضو دارد که یک نفر ذخیره است. کالوم اسکاتن عضو ثابت تیم استرالیا بود امّا برای دیدار فینال با هم‌تیمی‌اش جایگزین شد. زمانی که اسکاتن قصد داشت به مراسم اهدای مدال برود تا مدال نقره خود را همراه هم‌تیمی‌ها بگیرد، متوجّه شد که مطابق قانون فقط چهار شرکت‌کننده دیدار پایانی روی سکّو خواهند رفت و در مراسم اصلی اهدای مدال شرکت خواهند کرد و مدال اسکاتن جداگانه به او اهدا خواهد شد.
اگرچه که هم‌تیمی‌ها پس از پایان مراسم دوباره به سالن برگشتند تا جشن پنج نفره‌ای را همراه اسکاتن بخت‌برگشته بگیرند و تمام تلاش‌شان را کردند که همه چیز کامل باشد، امّا به هر حال این جوان استرالیایی مراسم اهدای مدال المپیک را به تلخی و به خاطر قانونی عجیب از دست داد.

 


دو تصویر جالب دیروز
تیم دوچرخه سواری سرعت چین، در رقابت‌های پیست سرعت زنان شرکت کرد و مدال طلا را به دست آورد. امّا در کنار این مدال، کلاه‌های دوچرخه‌سواران چینی هم سوژه جهانی شد. کلاه‌هایی با طرّاحی منحصر به فرد و عجیب.
تصویر کلوپاترا بورل، پرتابگر وزنه اهل ترینیداد و توباگو هم توجّه بسیاری را به خود جلب کرد. بورل با اینکه به فینال این رقابت‌ها صعود کرد، در نهایت امّا رتبه‌ای بهتر از هفتی المپیک را به دست نیاورد.

 

 

 

از فلپس به بولت
در حالی که از نخستین روز المپیک با نمایش شناگر افسانه‌ای همراه بودیم، شب گذشته کار مایکل فلپس در المپیک ریو به پایان رسید. حالا امّا از امروز شاهد رقابت‌های سریع‌ترین مرد روی خشکی خواهیم بود. سی ان ان دو نمودار جذّاب از رکوردهای این دو ابرقهرمان کار کرده است. از المپیک ۲۰۰۴ تا به امروز فلپس به اندازه کشوری مثل اوکراین مدال طلا گرفته و بیشتر از بسیاری کشورها. تمامی رکوردهای فلپس هم در نمودار مشخّص است. نمودار رکوردهای المپیک در دو ۱۰۰ متر از سال ۱۸۹۶ هم جالب توجّه است. بولت در صدر این نمودار رکورددار دنیاست.

 

 

 

سیاه‌پوستهای آمریکا تاریخ‌سازی می‌کنند
روز گذشته میشل کارتر، پرتابگر وزنه آمریکایی، نخستین مدال طلای تاریخ آمریکا را در این مادّه به دست آورد. در حالی که قهرمان محبوب و بی‌رقیب پرتاب وزنه زنان جهان، والری آدامز از نیوزیلند شب گذشته به مدال نقره رسید و به همراه هوادارنش غمگین شد، آمریکایی‌ها نخستین مدال طلای تاریخ پرتاب وزنه زنان و نخستین مدال از المپیک ۱۹۶۰ رم را جشن گرفتند؛ در رم ارلین براون برای آمریکا مدال برنز گرفته بود.
دو روز پیش بود که سیمون مانوئل شناگر آمریکایی نخستین زن سیاه‌پوستی لقب گرفت که در شنا طلا می‌گیرد، و حالا کارتر برای آمریکا تاریخ‌سازی کرده است. در شرایطی که هنوز سیاه‌پوستان از تبعیض‌ها در آمریکا رنج می‌برند، عملکرد سیاه‌پوستان آمریکایی در المپیک شاید صدایی دیگر برای رسیدن به گوش مردم این کشور باشد.

 

 

 

حال خوب تیم فوتبال زنان برزیل
تیم فوتبال زنان برزیل در دیداری دراماتیک و هیجان‌انگیز پس از اینکه در وقت‌های معمول و اضافه با استرالیا بدون گل مساوی شد، توانست در ضربه‌های پنالتی پیروز رقابت باشد. نقطه‌های عطف بازی از دست رفتن پنالتی مارتا، ستاره محبوب برزیلی‌ها و پس از آن مهار پنالتی استرالیایی‌ها توسّط دروازه‌بان برزیل بود که منجر به پیروزی میزبان و صعود آنها به نیمه‌نهایی شد. برزیل باید در دیدار نیمه‌نهایی با سوئد بازی کند؛ تیمی که با نمایشی دفاعی و بسته، آمریکای مدّعی را حذف کرد.

 


دونده عربستانی، مصمّم برای کنار زدن مانع‌ها
سارا عطّار دونده ماراتن عربستان سعودی، به زنان کشورش توصیه می‌کند به دویدن به شکل جدّی فکر کنند. عطّار که دومین المپیک خود را پشت سر می‌گذارد در تلاش است تا با محدودیّت‌های کشورش مقابله کند امّا با تمام وجود به نمایندگی عربستان افتخار می‌کند: «حضور در رقابتی مثل المپیک به عنوان نماینده کشور نمایش فوق‌العاده‌ای از شما به دنیا می‌دهد، چرا که شما به عنوان نماد کشورتان دیده می‌شوید و این مایه افتخار و غرور فراوان است.» عطّار می‌گوید که با زنان عربستانی زیادی درباره دویدن و ورزش صحبت کرده و از مشکل‌های آنان پرسیده و بیشتر این مشکل مساله لباس مناسب دویدن است.

 

 

ریو، تاریخ‌ساز برای اوّلین طلاها
ریو ۲۰۱۶ نخستین طلای تاریخ را برای چند کشور به ارمغان آورد؛ تیرانداز ویتنامی، تیم راگبی فیجی، جودوکار کوزوویی کشورشان را صاحب نخستین طلای تاریخ خود کردند. و حالا شناگر جوان سنگاپوری هم به جمع این تاریخ‌سازان اضافه شده. جوزف اسکولینگ سنگاپوری با بیست و یک سال سن نخستین طلای تاریخ کشورش در المپیک را گرفت و این‌طور گفت: «امیدوارم این اتّفاق در تازه‌ای، درهای تازه‌ای برای ورزش در کشور ما باز کند و خوشحالم که بتوانم آغازگر این مسیر برای حضور نفرهای بعدی باشم.» با نمایشی که اسکولینگ در دو سال گذشته در سطح جهانی ارائه داده بود، مدال طلای شب گذشته و شکستن رکورد جهان چندان هم دور از انتظار نبود.

 

 

از تیم ملّی فوتبال تا والیبال، به تماشای کیانوش رستمی
بامداد شنبه ۲۳ مرداد ۹۵، ایرانیان در نقطه‌ها و جایگاه‌های مختلفی در انتظار قهرمانی کیانوش رستمی بودند. آنچه که روزهای گذشته درباره فلپس، تیم راگبی فیجی، مونیکا پوگ تنیس‌باز پورتوریکویی و بسیاری دیگر از قهرمانی‌ها دل ایرانی‌ها را آب کرده بود، این بار برای آنها رخ داد. تصویرهایی از والیبالیست‌ها و فوتبالیست‌های ایرانی در حال تماشای رقابت رستمی، خوشحالی این قهرمانان از پیروزی هم‌وطنشان و بالا و پایین پریدن‌ها، همان چیزی‌ست که روزهای زیادی منتظرش بودیم.

 

 

زورگیری در ریو
چند ورزشکار  روس در ریودوژانیرو هدف زورگیری قرار گرفتند که تازه ترین آن روز چهارشنبه رخ داد و دو سارق تمام پول های یک شناگر روس را به سرقت بردند. به گزارش رسانه های روسی، یوگنی کوروتیشکین که در حال رفتن به یکی از رستوران های ریو بود و هدف تهدید خیابانی دو سارق مسلح قرار گرفت، به عنوان بهترین چاره در برابر سارقان سکوت کرد تا آسیب نبیند.وی در فیس بوک خود نوشت: سرقت از من هنگفت نبود، اما لحظات نگران کننده ای را سپری کردم، زیرا سارقان مسلح بودند و خطر وقوع هر رویدادی نیز ممکن بود.

 

کنیا لاپوشانی نمی کند

جان آنزرا مربی دو سرعت کنیا که برای آزمایش دوپینگ خود را به جای فرگوسن روتیچ دونده ماده ۸۰۰ متر معرفی کرده بود، به کشورش بازگردانده شد. جالب این که این تصمیم را خود کمیته ملی المپیک کنیا گرفته است . کیپ کاینو رییس کمیته المپیک کنیا گفت: نمی توانیم چنین رفتاری را تحمل کنیم.کاینو با اعلام اینکه کمیته المپیک کنیا امکانات سفر آنزرا را به برزیل را مهیا نکرده بود، گفت ما حتی نمی دانیم او چطور به اینجا آمده است. کمیته بین المللی المپیک فرایند انضباطی را در باره این موضوع آغاز کرده است و از کمیته المپیک کنیا به علت سرعت عمل در این اقدام تقدیر کرد.

 

 

سرقت در دهکده
احسان حدادی در موضوع مالباختگی تنها نیست .  ربودن سه لپ تاپ و تعدادی لباس از اقامتگاه ورزشکاران استرالیایی و زورگیری از یک ورزشکار چینی، دزدیده شدن تجهیزات شنا و وسایل تیم بریتانیا از اتاق های دهکده المپیک، سبب شده است برخی اعضای تیم ها فقط زمانی که خود در اتاق ها هستند، اجازه ورود به نظافتچی ها(روم سرویس)  را بدهند. فکر کنید اگر آدم به روم سرویس اطمینان نداشته باشد دیگر به که اعتماد کند ؟

 


نادال هم طلایی شد
رافائل نادال تنیس‌باز پرچم‌دار اسپانیا، پس از دوره ناکامی‌های طولانی و دور شدن از شرایط مطلوب، سرانجام در ریو ۲۰۱۶ به روزهای اوج برگشته و تا به اینجا در دو نفره مدال طلا را به دست آورده. در فینال دو نفره مردان رافائل نادال و مارک لوپز تیم دو نفره رومانی را شکست دادند تا نادال حالا تمام تمرکزش را روی قهرمانی در بازی‌های انفرادی بگذارد؛ جایی که امشب باید به مصاف شگفتی‌ساز رقابتها، خوان مارتین دلپوترو آرژانتینی برود.

 

 

رکودرشکنی فراتر از انتظار لدکی
جوزف اسکول تنها شاگرد مکتب فلپس در ریو ۲۰۱۶ نیست. کیتی لدکی هم در روزهای اخیر با نمایش بی‌نظیرش خیلی‌ها را یاد کودکی انداخته که از فلپس امضا می‌گرفت. لدکی که تا دیروز سه طلا و یک نقره به دست آورده بود، در حالی فینال ۸۰۰ متر آزاد زنان را پشت سر می‌گذاشت که در مرحله مقّدماتی این مادّه رکورد المپیک را شکسته بود. لدکی در رقابت پایانی با اختلافی فراوان نسبت به رقیبانش به خطّ پایان رسید و در حالی که رکوردها در حدّ صدم ثانیه جا به جا می‌شوند، کیتی رکورد جهان و المپیک را نسبت به آنچه پیش از ریو ۲۰۱۶ بود، ثانیه‌های بسیاری بهبود بخشید. انگار با پایان کار فلپس افسانه‌ای، حالا نوبت شاگردهای اوست که دنیا را شگفت‌زده کنند.

 


فرش قرمز شگفت‌انگیز برای پایان کار شاه‌ماهی
در حالی که پس از کسب چهار مدال طلا در واپسین المپیک همه منتظر تکمیل این رکورد با طلای ۱۰۰ متر پروانه بودند تا ماکیل فلپس را با ۲۳ طلا در تاریخ المپیک دور و دورتر ببینند، رقابت‌ پایانی این مادّه امّا پر از دیدنی‌ها و شگفتی‌های غیر منتظره بود.
در حالی که همه چشم‌ها به سمت مایکل فلپس بود، جوزف اسکولینگ سنگاپوری با شکستن رکورد المپیک مدال طلا را به دست آورد تا ناگهان تصویرهای هشت سال پیش او همه جا منتشر شوند؛ تصویرهایی از کودک علاقه‌مند به شنا در کنار الگوی خود، مایکل فلپس. این امّا تنها رخ‌داد شگفت‌انگیز این رقابت نبود. پس از اینکه دو روز پیش شناگران آمریکا و کانادا در فینال صد متر آزاد زنان همزمان به دیوارهای استخر رسیدند و دو مدال طلا و یک برنز در این دسته توزیع شد، رقابت دیشب با مدال نقره سه نفر همراه بود! مایکل فلپس همراه با شناگر آفریقای جنوبی، چاد له کلوس و شناگر مجارستانی لازلّو چه، هر سه همزمان به عنوان نفر دوم به خط پایان رسیدند تا سه مدال نقره در ۱۰۰ متر پروانه توزیع شود و خبری از مدال برنز هم نباشد.
به این ترتیب اگرچه واپسین رقابت المپیکی مایکل فلپس با طلای بیست و سوم همراه نبود، امّا رقابتی تاریخی همراه با مدال نقره برای او بود تا فلپس با ۲۲ طلا، ۳ نقره و دو برنز به تاریخ المپیک بپیوندد.

 


اظهار نظر جنجالی هوپ سولو
تیم فوتبال زنان آمریکا قهرمان چندین باره جهان با تمام ستارگانش، در ضربه‌های پنالتی برابر سوئد شکست خورد تا نتواند از مرحله یک چهارم‌نهایی بالاتر رود. در پی این اتّفاق، هوپ سولو، دروازه‌بان مطرح این تیم صحبت‌هایی کرد که توجّه دنیا را به سمت خود کشید: «ما شجاعانه بازی کردیم. فرصت‌های گل بی‌شماری داشتیم و جسارت فراوانی نشان دادیم و در حالی که یک گل عق افتاده بودیم به بازی برگشتم. امّا من تصوّر می‌کنم که ما با دار و دسته ترسوها بازی کردیم و تیم برتر امروز برنده بازی نشد. عمیقا به این موضوع اعتقاد دارم.»
سولو در پاسخ به اینکه چرا سوئدی‌ها را ترسو می‌داند گفت: «آنها آن‌قدر بسته بازی می‌کردند که حتّی نمی‌خواستند به هم پاس بدهند. بازی فشرده، سنگین و فیزیکی؛ تمام چیزی که می‌خواستند و برنامه‌ش را داشتند. نه تلاشی برای فشار آوردن داشتند نه پاسی دادند و فقط توی محدوده دفاعی‌شان جمع شده بودند و دنبال ضد حمله با زیر توپ زدن بودند.»
هوپ سولو که پیش‌تر به خاطر اظهارهای تمسخرآمیزش درباره شرایط کشور برزیل مورد نقد قرار گرفته بود و حتّی برزیلی‌ها در ورزشگاه او را هو کرده بودند، حالا با این صحبت‌ها موج جدیدی از انتقاد را به سمت خود کشیده. بسیاری حرف‌های او را غیرمنطقی و از سر عصبانیّت دانستند. حتّی در مثالی جالب صحبت‌های سولو با حرف‌های خشم‌گینانه رونالدو پس از تساوی مقابل ایسلند در یورو ۲۰۱۶ مقایسه شده. پرسش مخاطبان این است که آیا سوئدی‌ها برای کسب مدال باید تلاش دیگری انجام می‌دادند؟