نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه حفاظت از خاک با هدف پیشگیری، کنترل آلودگی، تخریب و فرسایش خاک رای مثبت دادند.

به گزارش یوپنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز – چهارشنبه – مجلس کلیات لایحه حفاظت از خاک را با ۱۶۱ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر تصویب کردند.
لایحه حفاظت از خاک ۲۶ ماده دارد که در این لایحه نحوه حفاظت از خاک توسط دستگاه های اجرایی، میزان اختصاص بودجه به دستگاه ها برای رسیدگی به این موضوع، کاهش آلایندگی خاک مشخص شده است.
نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هدف از تدوین این لایحه را کنترل آلودگی و فرسایش خاک عنوان کرد و گفت: خاک بستر مناسبی برای فعالیت‌های کشاورزی و سرمایه ملی است.
وی افزود: خاک نقش مهمی در حیات بشری دارد و برای تأمین غذا، پوشش گیاهی کشت، خوراک و دارو، محافظت از تنوع زیستی، تغییر آب و هوایی و میزان کربن در زمین مهم است.
این نماینده مجلس ادامه داد: فرسایش و آلودگی خاک از مهمترین تهدیدات برای این حوزه هستند که عوامل طبیعی و انسان باعث آن می‌شود.
تربتی‌نژاد گفت: انتقال خاک توسط انسان و عوامل طبیعی شرایط مزارع را نامطلوب می‌کند، این انتقال باعث رسوب در آب راه‌ها، سدها و بنادر می‌شود که به زیان کشور است.
بررسی جزییات این لایحه به جلسات آتی مجلس موکول شد.