رئیس سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه رقبات و موقوفات بلااستفاده و رهاشده باید احیاء و به بهره‌وری کامل برسد تصریح کرد: سازمان اوقاف براساس تأکیدات مقام معظم رهبری بدنبال تشکیل اتاق جنگ اقتصادی در معاونت بهره‌وری اقتصادی و جذب نیروهای جوان و انقلابی و تغییرات مدیریتی در راستای ارتقاء بهره‌وری موقوفات در سراسر کشور است.

رئیس سازمان اوقاف با تأکید بر اینکه رقبات و موقوفات بلااستفاده و رهاشده باید احیاء و به بهره‌وری کامل برسد تصریح کرد: سازمان اوقاف براساس تأکیدات مقام معظم رهبری بدنبال تشکیل اتاق جنگ اقتصادی در معاونت بهره‌وری اقتصادی و جذب نیروهای جوان و انقلابی و تغییرات مدیریتی در راستای ارتقاء بهره‌وری موقوفات در سراسر کشور است.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در آیین تودیع و معارفه پنج‌تن از معاونان و مدیران این سازمان با تأکید بر اینکه موقوفات و رقبات و بقاع متبرکه در سراسر کشور به‌عنوان یک اولویت برنامه‌ای باید به بهره‌وری کامل اقتصادی وفرهنگی برسد تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اصلی سازمان اوقاف در حوزه اقتصادی ارتقاء بهره‌وری موقوفات و رقبات و افزایش عواید به منظور اجرای بهینه نیات واقفان خیراندیش است.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر عواید موقوفات و هدایا و نذور امامزادگان رشد ۴ برابری داشته تصریح کرد: این رشد البته کافی نیست و با توجه به نیازهای گسترده جامعه باید براساس کارکرد های اقتصادی و اجتماعی وقف فعالیت‌های مضاعفی در معاونت بهره‌وری اقتصادی به منظور احیای موقوفات و رشد عواید و اشتغال‌زایی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام محمدی تکمیل پروژه‌های ملی سازمان اوقاف با پیگیری مضاعف را مورد تأکید قرارداد و تصریح کرد: یکی از اهداف تغییر و تحولات در اوقاف ایجاد زمینه حرکت برای تعالی و پیشرفت بیشتر و تحقق برنامه‌هاست و این تغییرات تشریفاتی و تزئینی نیست.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد معاونان فرهنگی، اوقافی و بهره‌وری اقتصادی و مدیران کل تحقیق و فناوری تأکید کرد: یکی از تأکیدات مکرر در راستای تحولات کیفی، چابک سازی ساختار و کارآمد کردن مجموعه‌ها ازجمله بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور است.

رئیس سازمان اوقاف جوان‌گرایی ، اعطای مسئولیت به نخبگان جوان و متعهد را مورد تأکید قرارداد و افزود: لازمه پیشرفت اوقاف در عرصه اقتصاد و فرهنگ استفاده همزمان از ظرفیت‌های بیرونی است، لذا برای حل مسائل و مشکلات فراروی سازمان اوقاف باید با دستگاه‌های دیگر تعامل کرد و با تعیین تکلیف مشکلات فرارو به سمت ارتقاء و پیشرفت حرکت کرد.

وی با بیان اینکه تغییرات مدیریتی فعلی در سازمان اوقاف باید مقدمه تحول بیشتر اوقاف باشد تصریح کرد: معاونان و مدیران سازمان مشخصاً تا پایان سال ۹۷ با اولویت دادن به برنامه‌ها و ترجیح اولویت‌های ملی، باید دستاوردها و تحولات مشخصی را تا پایان سال ارائه کنند.

رئیس سازمان اوقاف هدایت، نظارت، راهبری و حل مسائل و مشکلات اوقاف را یکی از اولویت‌های مدیران و مسئولان دانست و تصریح کرد: تغییرات مدیریتی مقدمه تحول و پیشرفت است، اما برای عملی شدن این هدف و ارتقاء سطح کارآمدی سازمان باید به جوانان مؤمن، متعهد و انقلابی و باسواد میدان داد و از دادن مسئولیت به جوانان نهراسید، چراکه ما هر جا به جوانان انقلابی و مؤمن کار سپرده ایم، به نتیجه دلخواه رسیده‌ایم.

وی یکی از مشکلات فعلی را بروکراسی اداری دانست و افزود: حوزه کارشناسی و عرصه فعالیت کارشناسان اوقاف بسیار حساس و مهم است، باید این حوزه روزآمد و کارآمد شود، تا مجموعه اوقاف دچار تحول و تغییر شود در غیر این صورت مکاتبات و نظرات کارشناسی در پیچ‌وخم‌های اداری گیر می‌کند و کار مردم معطل می‌ماند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با اشاره با بیانات مقام معظم رهبری در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان پرهیز از سهل‌انگاری، تنبلی، تکبر و اشرافی گیری مسئولان را مورد تأکید و توصیه قراردادند، لذا همه مدیران اوقاف هم باید نسبت به مردم و همکاران متواضع و فروتن باشند.

وی یکی از ضرورت‌های فعلی سازمان اوقاف را اطلاع‌رسانی کارآمد و پاسخگویی سریع دانست و افزود: عملکرد اوقاف و خدمات وقف باید به شکل عالمانه وهنرمندانه به اطلاع مردم برسد، ضمن آنکه این اطلاع‌رسانی باید نخبگان جامعه در عرصه‌های مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری ، اقتصادی، فناوری و همه بخش‌ها را در برگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف بابیان اینکه پست‌ها و مدیریت‌ها زودگذر و مقطعی است و تنها کار برای رضای خدا و مردم است که باقی می‌ماند تصریح کرد: به‌طور طبیعی سازمان اوقاف همچون دستگاه‌های دیگر هرسال دچار تغییر و تحولاتی می‌شود که این تغییر و تحولات در راستای ارتقای سطح کیفی فعالیت‌ها، گردش مدیران، استفاده از تجارب مدیریتی و ایجاد تحولات جدید در بخش‌های مختلف است و ادامه‌دار هم خواهد بود.

وی با ابراز رضایت و قدردانی از خدمات ارزنده معاونان فرهنگی و اجتماعی، اوقافی، بهره‌وری اقتصادی و مدیران کل تحقیق و فناوری تصریح کرد: لازم می‌دانم از تلاش‌ها و خدمات تمامی دوستان طی این هشت سال که کارها و برنامه‌های بزرگی را که سابقه نداشت آغاز کردند و کارهای مسبوق به سابقه را با جدیت و تلاش مضاعف به ثمر رساندند قدردانی کنم.

محمدی تأکید کرد: ما در طی این سال‌ها شاهد تغییرات مثبت و ارزشمندی در معاونت بهره‌وری اقتصادی، معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت اوقافی و حقوقی وادارات کل فناوری و حقوقی بوده‌ایم که موجب ایجاد دستاوردها و تغییرات بزرگی در ساختار و عملکرد سازمان اوقاف شده است.

رئیس سازمان اوقاف در ادامه با اشاره به وجود بیش از هشت هزار متولی موقوفات در سراسر کشور تعامل و ارتباط صحیح و منطقی را با متولیان خواستار شد و افزود: غالب متولیان موقوفات امین و امانت‌دار وقف و موقوفات هستند و ضرورت دارد اداره کل تحقیق با آن‌ها ارتباط سازنده و منطقی برقرار کند.

وی یکی از معضلات کنونی کشور را در حوزه خیریه مشخص نبودن متولی امور خیریه دانست و افزود: هم‌اکنون وزارت کشور، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام، و چندین دستگاه و سازمان‌های دیگر در امور خیریه فعالیت دارند، اما متولی اصلی این عرصه مشخص نیست که باید با جدیت و پیگیری لازم اداره کل تحقیق وضعیت آن روشن شود.

حجت‌الاسلام محمدی همچنین با اشاره به مواعظ حضرت امیر المومنین علی(ع) به مالک اشتر در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که آن حضرت در این نامه به مالک سفارش کرده‌اند توجه به طبقات پایین و نیازمندان جامعه است و مولا در این نامه سفارش می‌کنند که از خدا بابت طبقات پایین جامعه، گرفتاران و دردمندان بترس.

وی افزود: هیچ جامعه‌ای و ملتی براساس فرمایشات حضرت امیر(ع) به سرافرازی و پیروزی نمی‌رسد مگر اینکه بدون لکنت زبان و اضطراب ضعیف از قوی حقش را بگیرد.