سازمان ملل ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را به جنایت جنگی در یمن متهم کرد
سازمان ملل ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را به جنایت جنگی در یمن متهم کرد

رئیس گروه کارشناسان سازمان ملل نظامیان و مقامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی را متهم به انجام جنایت جنگی در یمن کرد.

رئیس گروه کارشناسان سازمان ملل نظامیان و مقامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی را متهم به انجام جنایت جنگی در یمن کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از آناتولی، کامل جندوبی، رئیس گروه کارشناسان سازمان ملل در امور یمن امروز در یک نشست خبری در ژنو اعلام کرد که این گروه «فهرست محرمانه‌ ای»‌ از نظامیان و مقامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی که مظنون به انجام جنایت جنگی در یمن هستند، تهیه و در اختیار سازمان ملل گذاشته است.

جندوبی با تاکید بر اینکه در یمن جنایت جنگی انجام گرفته گفت: “دولت یمن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حملات نامتناسبی را انجام داده‌اند که منجر به جنایت جنگی شده است. از سوی دیگر به احتمال زیاد این گروه‌ها در جنایاتی همچون شکنجه، تجاوز و بکارگیری کودکان در جنگ مشارکت داشته‌اند”.

وی افزود: “هیئت کارشناسان سازمان ملل، مشاهداتی دال بر مسئول بودن دولت یمن، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در جنایات جنگی انجام شده دارد. در عین حال این هیئت معتقد است که نیروهای حاکم در مناطق مختلف یمن نیز مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند”.

جندوبی در این نشست با بیان اینکه طرف‌های درگیر در یمن مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند، خواستار محاکمه تمامی عاملان و آمران جنایت‌های جنگی در دادگاه‌های داخلی یمن و دادگاه‌های بین‌المللی شد.

رئیس گروه کارشناسان سازمان ملل در امور یمن با درخواست از طرفین برای توقف درگیری گفت: “تمامی طرف‌های درگیر را دعوت به اتخاذ تدابیری برای توقف جنایت جنگی می‌کنیم و خاوستار اعلام فوری آتش‌بس هستیم”.

-گزارش سیاسی نیست

جندوبی با تاکید بر اینکه گزارش مربوط به انجام جنایت جنگی از سوی برخی مسئولین دولت یمن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به هیچ عنوان سیاسی نیست، گفت: گزارش را با استفاده از روش شناسی آماده کردیم. ما طرفدار هیچ گروهی نیستیم.

کامل جندوبی که پیش از این به دلیل فعالیت های حقوق بشری خود در تونس به مدت ۱۷ سال در تبعید به سر برده است، اعلام کرد که اعضای هیئت برای تهیه گزارش ۱۴ سفر به نقاط مختلف یمن، عربستان سعودی و جیبوتی داشته اند.

چارلز گاراوی، عضو انگلیسی هیئت تهیه گزارش نیز گفته که گزارش جنگ یمن را با استفاده از گفتگو با قربانیان و شاهدان جنگ، اسرا و زندانیان و همچنین تصاویر زمینی و ماهواره‌ای آماده کرده اند.

اتهامات سنگین علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی

در گزارش که امروز منتشر شد، اعلام شده که دلایل موجهی در مورد احتمال ارتکاب جرایم جنگی مانند تجاوز، نابودسازی و محروم کردن از حق زندگی از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی وجود دارد.

در گزارش سازمان ملل با اشاره به اینکه در حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مناطق مسکونی به شکل مستقیم هدف قرار داده شده اند، آمده است: در حملات هوایی مناطق مسکونی، بازارها، مراسم سوگواری، عروسی‌ها، مراکز نگهداری بازداشت شدگان، شناورهای متعلق به غیرنظامیان و حتی مراکز بهداشتی بمباران شده اند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده که برخی اعضای دولت‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و یمن باید به اتهام جرایم بین‌المللی محاکمه شوند.

بر اساس آمار سازمان ملل از مارس ۲۰۱۵ تا آگوست ۲۰۱۸ در نتیجه جنگ داخلی یمن ۶ هزار و ۶۶۰ غیرنظامی کشته و ۱۰ هزار و ۵۶۳ تن نیز مجروح شده اند.

گفتنی است از سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون شبه نظامیان حوثی کنترل صنعا پایتخت و برخی مناطق یمن را به دست گرفته اند. در مقابل ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ برای حمایت از نیروهای دولت مشروع یمن و مقابله با پیشروی حوثی ها وارد عمل شدند.