آمریکا با بمب فسفری به سوریه حمله کرد
آمریکا با بمب فسفری به سوریه حمله کرد

روسیه از حمله جنگنده های آمریکایی با بمب فسفری به استان دیر الزور سوریه خبر داد.

به گزارش یوپنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، ارتش روسیه اعلام کرد که جنگنده های آمریکایی روز شنبه با بمب فسفری به استان دیر الزور سوریه حمله کردند.
به گفته مرکز هماهنگی روسیه برای سوریه، دو فروند جنگنده اف -۱۵ نیروی هوایی آمریکا روز شنبه روستای هجین در استان دیر الزور را با بمب فسفری مورد هدف قرار دادند.
این مرکز هشدار داد که تسلیحات حاوی فسفر زرد بر اساس توافق نامه الحاقی کنوانسیون ژنو ممنوع است.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، «ولادیمیر ساوچنکو» رئیس مرکز آشتی طرف های درگیر در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه گفت: در این حمله هوایی دو فروند بمب افکن اف-۱۵ نیروی هوایی آمریکا شرکت داشتند.
وی افزود: حملات هوایی به منطقه خاجین در استان دیرالزور وارد شد و بر اثر استفاده از بمب های فسفری در این منطقه، آتش سوزی گسترده رخ داده است.
به گفته ساوچنکو، اطلاعات در مورد قربانیان و تلفات احتمالی این حمله هوایی در حال بررسی است.
وی یادآور شد که استفاده از بمب های فسفری بر اساس پروتکل الحاقی به کنوانسیون ژنو در سال ۱۹۴۹ ممنوع است.
رئیس مرکز آشتی طرف های درگیر در سوریه همچنین گفت که به رغم برقراری آتش بس، تعداد موارد نقض آتش بس توسط جنگجویان در محدوده کاهش تنش در استان ادلب در حال افزایش است.
ساوچنکو همچنین از رهبران جنگجویان خواست از انجام اقدامات تحریک آمیز خودداری کرده و در مسیر حل و فصل صلح آمیز مناقشه گام برداند.
به گزارش ایرنا، استان ادلب در شمال سوریه آخرین منطقه تحت نفوذ گروه های تروریستی و مخالفان دولت قانونی سوریه محسوب می شود.
این منطقه در چند هفته اخیر، صحنه جنگ لفظی میان آمریکا و روسیه بوده است،
آمریکایی ها دولت سوریه را متهم می کنند که قصد دارد برای پایان دادن به کار مخالفان خود در این منطقه از سلاح شیمیایی استفاده کند و از این رو آمریکا خود را آماده حمله موشکی به سوریه کرده است.
در مقابل دولت روسیه اعلام می کند به شواهدی دست یافته که نشان می دهد تروریست ها با توجه به پیشروی های ارتش سوریه و پایان یافتن کار خود در این منطقه، به دنبال صحنه سازی حمله شیمیایی با همکاری نیروهای خارجی هستند که مرکز فرماندهی آنها در انگلیس است.
براساس اظهارات مقامات روس، تروئیکای غربی شامل آمریکا، فرانسه و انگلیس به دنبال آن هستند تا به بهانه واهی حمله شیمیایی، به سوریه حمله کنند از این رو بر توان ناوگان دریایی خود در دریای مدیترانه (ساحل سوریه) افزوده است.
ایران، روسیه و ترکیه جمعه گذشته در نشست سران آستانه در تهران، در خصوص ادلب به صورت ویژه تبادل نظر و رایزنی و در پایان سران این کشورها با صدور بیانیه ای تاکید کردند که تنها از طریق یک فرایند سیاسی مذاکراتی می‌ توان به منازعه در سوریه پایان داد.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هفته گذشته در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی گفته است که شرکای غربی ما به خوبی می دانند که بدون حذف تروریست ها در ادلب، وضعیت سوریه عادی نمی شود.
استان دیرالزور در مرز سوریه با عراق قرار دارد و بخش هایی از آن در کنترل شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکاست و واشنگتن عملیات این گروه‌ها را پشتیبانی هوایی می‌کند./ایرنا